close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: E30 318i schokt tijdens rijden

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: M40

Na een rit van circa 5 minuten door de stad begon mijn auto na het oprijden van de snelweg te schokken. Dit ging tamelijk onophoudelijk, om de paar seconden. Het voelde een beetje als het schokken van de auto bij het rijden in een te hoge versnelling, maar dan iets minder heftig. Na enige tijd heb ik de auto langs de kant gezet en de motor afgezet. Na opnieuw starten, met een flinke dot gas, zakte het toerental in en vervolgens sloeg de motor af. Hierop nogmaals gestart, nu leek alles weer normaal. Ook in het vervolg van de rit en op de terugreis, circa 2 uur later, reed de auto weer als vanouds (goed dus).

Als leek dacht ik aan het lopen van de motor op 3 in plaats van 4 cilinders, mogelijk vanwege een (deels) defecte bougie. Waar denken de kenners aan? Is er een verband met de eerste koude dag van het jaar?

Geplaatst door

argro (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wordt de motor wel goed warm?
Vernevel in het donker wat water over de bougiekabels en bobine. Als je vonken ziet dat onderdeel vervangen.

oldford 0
badge

14 jaar

De motor wordt wel goed warm, afgaande op de temperatuurmeter op het dashboard. Ik zal de bougiekabels en de bobine eens aan een inspectie onderwerpen.

argro 0

14 jaar

Na voor het eerst met bovenbeschreven probleem te maken te hebben gehad nog circa 200km probleemloos gereden. Vanochtend echter weer schokken tijdens het rijden. Wanneer ik de auto in de vrij zet en gas geef dan zakt het toerental bij circa 3.000rpm terug naar ergens tussen de 2.000 en 2.500rpm. Dit keer op keer.

argro 0

14 jaar

Zou een brandstofgebrek kunnen zijn. Pomp of filter probleem of ergens valse lucht.
Onlangs de tank een keer volledig leeg gereden? Hoe oud is het brandstoffilter?

Kontroleer alle slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op scheurtjes, loszitten e.d.

Heb je bougiekabels nog getest?

oldford 0
badge

14 jaar

Brandstoffilter is circa 30.000km geleden vervangen. De bougiekabels heb ik nog niet getest. Volgende week heb ik vakantie. Stond dus voor volgende week op het programma.

argro 0

14 jaar

Beter nu doen, want dat horten en stoten is niet goed voor je motor en ook niet goed voor de katalysator als je die hebt.

Als de bougiekabels allemaal gioed zijn, zou ik de brandstofopbrengst meten.
Een keer uitlezen kan ook geen kwaad.

oldford 0
badge

14 jaar

Ga maar een afspraak met een garage maken. Bougie('s) e.d. controleren lukt zelf nog wel, maar dit blijkt toch iets complexer (te kunnen) zijn. Bedankt in ieder geval voor de hulp!

edit: Auto is naar de garage, zodra ik meer weet zal ik het posten.

argro 0

14 jaar

Probleem is opgelost. Het bleek een losse luchtleiding tussen luchtinlaat en motorblok te zijn.

argro 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.