BMW 3-Serie: e30 Distributie riem vervangen

Bouwjaar: 1990

Ik heb een BMW touring 318 i uit '90. Nu is de distributie riem geknapt (tanden zijn eraf) , maar ik krijg de ventilateur er niet af. Kan iemand mij vertellen hoe dat moet, heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?
Ik neem toch aan dat dat eraf moet om de onderste deksel eraf te halen.
Alvast bedankt.

johanveenendaal

Geplaatst door johanveenendaal (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

Op de as van de koelfin zit een grote (32?) moer. Die losdraaien en de fin komt er met viscosekoppeling tegelijk af. OOk even de kappen aan de radiateur weghalen.

LET OP!! Viscosekoppeling RECHTSTANDIG wegleggen, dus niet plat!

Maarehh.. een 318i M40 heeft toch een ketting??

johanveenendaal (0), 18 jaar geleden

Die moer loshalen?? Ten opzicht waarvan draait die moer dan. dus wat moet ik vasthouden? De poelie van de snaar die ook om de dynamo zit?
Het is echt een riem. 318i E30.

TesT (0) PRO, 18 jaar geleden

Die moer zit aan de poulie van de dynamo vast, sleutel 32 een goeie klap met de hamer tegen de sleutel en los is ie, wel op de draairichting letten is linkse draad, dus verkeerd om draaien.

RoelV (0) PRO, 18 jaar geleden

Je moet de koelvin vasthouden en een steeksleutel op de moer zetten. Flink meppen, bijvoorbeeld met een hamer (laten schrikken zeg maar). En het is inderdaad linkse draad, dus met de klok mee los draaien.

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

ik meen ook dat er 2 steeksleuteluitsparingen zitten op die as. Maar dat gok ik nu ff.. en inderdaad; LINKSE draad dus opletten (Thx TesT en Roel)

318i E30(Carr type) M40 (MotorType). Heb ik het ff verkeerd onthouden qua ketting/riem :-)

johanveenendaal (0), 18 jaar geleden

Nu is de distributie riem er eindelijk af en heb inmiddels een nieuwe gehaald. Maar nu het volgende, het op tijd stellen.
Ik heb een 8 mm pen in het gat onder de startmotor gedaan zit er maar 1 gat in de starterkrans ?????
En in welke stand moet de nokkenas staan ? de één zegt dat er geen merktekens op zitten, de ander juist weer wel. Wat moet ik nu geloven?
Op het tandwiel staat in ieder geval een pijltje, maar waar moet die naar toe wijzen?
Er zit aan het blok wel een half ronde uitstulping, is dat het misschien? de pijl wijst dan naar rechts boven ,is dit goed ?
HELP, ik zit nu vast.

RoelV (0) PRO, 18 jaar geleden

Is het nog gelukt?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.