BMW 3-Serie: E30 Motorombouw

Bouwjaar: 2007

Hi mannen/vrouwen,

Ik zit met een groot vraag stuk ik wil mijn E30 318i (M42) uit '90 ombouwen naar een 325i (M20/B25) het liefst zou ik er een M50 2.5L inbouwen maar heb overlaatst een gesprekje gehad met een garagehouder die mij dat afraden omdat er veel te veel werk in zou zitten en mogelijk niet mogelijk was.. hoewel ik genoeg E30 met M50's heb gezien op internet ( hij wou dit doen voor wat hij zegt maximaal 2500,- euro's) .. raar dat als het om auto's ga veel mensen andere dingen zeggen.. Ik wil gewoon eerlijk anwoord. ik lieg ook nooit tegen andere mensen.. dus daarom heb ik besloten jullie advies op te vragen. jullie zijn door een goeie vriend van mij aangeraden. dus heb er wel een goed gevoel in om jullie advies te vragen.
Ik hoop dat jullie mij een goed uitleg kunnen geven over wat ik het beste kan doen en nodig zou hebben om toch een e30 met 171 pk / 192 pk te kunnen fabriceren.
Ik wil geen e36 kopen of een andere.
Ik wil het echt bij e30 houden, er is echt (zoals jullie misschien weten) geen auto die de gevoel en sensatie zo goed kan brengen als de e30.

Alvast hartlijke bedankt,
Dex

Nordschleifer

Geplaatst door Nordschleifer (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

BMWWillem (0), 16 jaar geleden

Als je een rappe e30 wil hebben pak je de m20 motor, je doet deze een beetje veranderen nl. zo. Een eta onderblok ( 325e of 525e) en je zet er er een 325i kop op met het injectiesysteem en motormanagement.

Nordschleifer (0), 16 jaar geleden

hi,

Uit nieuwsgierigheid: wat zou ik ongeveer hebben aan vermogen dan want heb deze oplossing nog niet eerder gehoord.
En hoe zit het dan met de rest van me auto.. me aandrijflijn, kardan, en trommelremmen vanachteren.. ? de onderdelen van een 318i kunnen dit toch niet aangewerkt krijgen?

MVG,
Dex

BMWWillem (0), 16 jaar geleden

nee, deze moet je allemaal van een 325i pakken. Hou je er ook rekening mee dat je auto opnieuw rdw gekeurd moet worden.
Het vernogen ligt dan rond de 190 pk maar je koppel (NM) is veel meer als een gewone 325i

Lowbmwdriver (0), 16 jaar geleden

simpel koop gewoon ene met die motor erop spaar je veel moeite en kosten mee uit.
reken maar eens uit wat die ombouw je zal kosten.
ik denk dat je er goedkoper vanaf bent metteen zo ene te kopen hoor. dat is natuurlijk mijn mening eh

mocht je dan toch geld genoeg hebben zet er dan ee turbo of zo op met een lichter vliegwiel bougies veranderen enz...

nokkenasje kan ook al helpen maar je moet dan wel een keuze maken tussen iet wat meer snelheid op meer koppel

grtz

Nordschleifer (0), 16 jaar geleden

hi,

ja dat is het juist ik kan geen fatsoenlijke 325i e30 vinden ze zijn allemaal afgeragt of zijn helemaal weg geroest, de kleppen tikken, koper wil te te veel geld voor zijn auto..
En ik heb al een e30 318i met alleen HARDE roest op de linker dorpel. voor de rest weet ik gewoon dat die goed is maar dan heb ik weer dat er geen 2.5L inligt.
Ik heb een jongen gesproken over laatst die een M20/B25 heeft met alle behorende dingen alleen ik vertrouw hem niet hij wil het voor 1500 max doen zegt hij maar zoals ik zeg ik vertrouw hem niet ... en hij is nog de enige in de buurt die alleen BMW doet of zoveel mogelijk dan en dan hebben we de orginele dealer ja dat kan je zelf wel invullen.. zij hebben geen passie en denken alleen aan waarde en dagwaarden + ze rekenen 75,- per uur : | dat rekent een proffesionele hoer nog niet eens.. maar goed als degene die dit leest een oplossing voor mij heeft een kant en klaar 325i e30 of die de spullen heeft en ze eventueel wil inbouwen LET ME KNOW !!

Thanks
Dex

Lowbmwdriver (0), 16 jaar geleden

wel dex ik ken iemand in belgië welliswaar die ook bmw specialisatie motortuning doet.
hebben in een e30 320i een 325i geplaatst. totale kostprijs ongeveer €4000 zonder blok

je mag niet vergeten dat er daar enorm veel werk in kruipt (revisie van de motor)

alles moet er uit en er terug in van iets anders eh

vergeet ook je toerenteller en je snelheidsmeter niet. die snelheden zijn niet dezelfde als een 318i

als je een beetje engels begrijpt

http://www.bmwmodifications.com/

http://www.steadyperformance.be/
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/0...
Turbo & Compressor
Ook het plaatsen van een turbo of supercharger valt onder motor tuning. Als het brandstof/luchtmengsel onder druk wordt gebracht, dan bevat een bepaalde volume-eenheid meer mengsel en dat geeft hetzelfde effect als het opboren van de cilinders.Het onder druk brengen kan op verschillende manieren. Met een turbocharger of met een (mechanische) compressor. Hoe hoger de druk, hoe meer koppel en betekent automatisch meer vermogen. Vandaag de dag wordt een turbo charger op een benzine motor niet alleen meer gemonteerd om vermogenswinst te boeken maar ook om het brandstof verbruik omlaag te brengen en de schadelijke uitstoot (CO2) te verminderen. De uitlaatgasturbo zit gemonteerd op het uitlaat-spruitstuk. De uitlaatgassen die geproduceerd worden door de motor komen via het turbinehuis de uitlaatgasturbo binnen en drijven het turbinewiel aan waardoor deze gaat draaien. De uitlaatgassen die gebruikt worden om het turbinewiel aan te drijven blijven in het turbinehuis en worden direct weer afgevoerd naar het uitlaatsysteem wat ook aan de uitlaatgaturbo gemonteerd zit. Aan het turbinewiel zit een as en aan die as zit het compressor wiel gemonteerd. Doordat het turbinewiel draait als de motor loopt draait het compressor wiel automatisch ook. Het compressor wiel is zo ontworpen dat als het draait er lucht vanuit het luchtfilter wordt aangezogen. Deze lucht wordt in het compressor huis gecomprimeerd en naar het inlaat-spruitstuk gevoerd.

Het compressorwiel zit over de as heen geschoven gemonteerd en wordt d.m.v. een borgmoer vastgezet. Tussen de as en het compressor wiel zitten nog een aantal onderdelen gemonteerd die elk ook weer een eigen functie hebben deze onderdelen incl. de as en het compressorwiel worden ook wel de rotor genoemd. Deze onderdelen worden gesmeerd door de motorolie die vanaf de oliepomp in de motor naar de turbo charger gestuurd wordt. Deze olie wordt er onder druk ingespoten, smeert alles wat het smeren moet en komt daarna in een soort vergaarbakje terecht waar het zijn normale viscositeit terug krijgt en vervolgens drukloos weer terug in het carter van de motor komt. De complete rotor zit gemonteerd in het lagerhuis deze wordt gemonteerd tussen de olieaanvoer- en de olieafvoerleiding. Sinds midden jaren 90 wordt op veel motoren een VNT turbocharger gemonteerd, (Variabele Nozzle Turbocharger), hierbij wordt in het turbinehuis gebruik gemaakt van variabele geometrie. Door het veranderen van de stand van de vanen die aan de nozzle-ring gemonteerd zitten wordt de stroom van de uitlaatgassen veranderd. Waardoor deze uitlaatgasturbo zowel op een laag motor toerental als op een hoog motor toerental door middel van het verhogen van de druk zorgt voor een maximaal koppel.

dit zijn gewoon enkele informele sites waar je zeker meer zal leren.

grtz

stefan84 (0), 16 jaar geleden

vergeet wel ff niet dat je niet zo maar je druk kan opschroeven naar weet ik wat niet..niet te hoog dus,0,4 Bar max op een standaard motor,zonder aanpassingen!

dan help je zo je koppakking,kop en.of zuigers naar de klote!

heb zelf ook een compressor ( eaton m62 ) op een 325i 24v M-50 motor liggen,werkt super op een druk van 0,4 Bar..wel even de software laten aanpassen etc natuurlijk!

het is niet 'zo even gedaan' en er gaan ook de nodige uren werk inzitten.

de M-50 motor 2,5L is zo al gevoelig voor gescheurde koppen,dus even oppassen ermee,daarnaast blijf je er toch altijd aan bezig en het is best prijzig allemaal.

het ombouwen kan zeker nog,als je zelf wat handig bent en verstand ervan hebt,daarvoor hoef je hem niet weg te brengen,en zeker voor geen € 4000,-! daar koop je 2 complete 325i e-36 voor..

Stefan

stefan84 (0), 16 jaar geleden

vergeet wel ff niet dat je niet zo maar je druk kan opschroeven naar weet ik wat niet..niet te hoog dus,0,4 Bar max op een standaard motor,zonder aanpassingen!

dan help je zo je koppakking,kop en.of zuigers naar de klote!

heb zelf ook een compressor ( eaton m62 ) op een 325i 24v M-50 motor liggen,werkt super op een druk van 0,4 Bar..wel even de software laten aanpassen etc natuurlijk!


het is niet 'zo even gedaan' en er gaan ook de nodige uren werk inzitten.

de M-50 motor 2,5L is zo al gevoelig voor gescheurde koppen,dus even oppassen ermee,daarnaast blijf je er toch altijd aan bezig en het is best prijzig allemaal.

het ombouwen kan zeker nog,als je zelf wat handig bent en verstand ervan hebt,daarvoor hoef je hem niet weg te brengen,en zeker voor geen € 4000,-! daar koop je 2 complete 325i e-36 voor..

Stefan

Lowbmwdriver (0), 16 jaar geleden

dat begrijp ik stefan tuurlijk als je naar de grote turbo's gaat op hogere druk moet je de binnenkant van de motor aanpassen dat is maar normaal ook maar je zou er van verstomd staan hoeveel deze aanpassingen niet doen en dan ne nog geen 10.000 km niks meer hebben ook.

bedankt voor je reactie



p.s. mooi gesplaatste compressor



kostprijs????







grtz

stefan84 (0), 16 jaar geleden

thibaut

thanks..kostprijs met afstellen ( software aanpassingen ) blow-off-valve etc..+/- € 1250,-

buizen zijn allemaal zelf gelast en op maat gemaakt,buizen hebben een dia,eter van 80mm en er zijn zo al met al de nodige uren werk in gaan zitten niet te vergeten.

heb de compressor enigzins goedkoop uit kunnen halen,en heb hem voor de inbouw meteen gereviseerd.

alles is dan ook zelf uitgedokterd,ophanging voor compressor,intercooler en noem maar op.

Stefan

Lowbmwdriver (0), 16 jaar geleden

ik heb er jammer genoeg niet zo veel verstand van wat natuurlijk de kostprijs terug de hoogte injaagt
ook mijn320i heeft net geen 200.000 op de teller en dan denk ik niet dat het nog aan te raden is omdit te doen? wat denk je zelf?

grtz

stefan84 (0), 16 jaar geleden

eerlijk gezegd maakt het niet zo heel veel uit,het ligt er dan wel aan hoe je ermee omgaat,en wat de motor al geleden heeft,natuurlijk krijgen de zuigers e.d. wel meteen meer te verdragen dan voorheen,als je de druk dan enigzins beperkt en niet te hoog opschroeft,is dit best te doen,ook al heeft hij al 2 ton gelopen,indien de motor verder in orde is,is het wel aan te raden om meteen of erna nieuwe krukas en drijfstang lagers te monteren,dan weet je zeker dat dit weer in orde is,want de slijtage hieraan neemt ook weer toe.en aangezien de km stand hebben deze ook al wat geleden,de lagers kosten +/- € 8,- per lagerschaal,de kosten bij je 6 cilinder zijn dan ongeveer een € 200,- maar dan moet je ze er wel zelf inzetten..

heb dit zelf ook nog niet gedaan,maar indien ik wat meer tijd heb begin ik er meteen aan.

de software aanpassingen incl. vermogensbank tests bedragen € 300,- hier word dan ook het benzine mengsel en de ontsteking veranderd.ook krijg je een uitdraai mee,van wat het vermogen ervoor en erna was,het aantal pk's,het koppel,het motorvermogen,en het vermogen wat de auto aan de wielen heeft.altijd leuk voor later bv :)

Stefan

Lowbmwdriver (0), 16 jaar geleden

nice very nice kerel
zeg voor ik het op het forum zet zou jij dit probleem weten dat ik momenteel heb?

hikken bij ongeveer elke continue snelheid en af en toe als ik de koppeling indruk valt de motor stil.

zou dit aan de lmm kunnen liggen, aan de benzinepomp of aan mn (ben de naam vergeten) stuk dat stroom verdeelt naar de bougie's?

ik heb een goede 6000km geleden nieuwe bougie's geplaatst.



grtz en bedankt voor de info

Santa (0), 16 jaar geleden

Open f een eigen topic...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.