Hallo,
Sinds een jaar ben ik in het bezit van een BMW E36 318i Touring Sport Edition van 01-1999 met een M43 motor.
Nu had ik al vanaf het begin af aan last van het feit dat de auto slecht stationair liep. Meestal als het buiten wat warmer is.
Soms sloeg ie ook af of ging ie onwijs staan zoeken in toeren tussen 100rpm en 1000rpm en dan ging het ASC+T lampje branden.
Na veel zoeken op internet etc kwam ik op de stationair regelventiel (stappenmotor) uit. Die een keer schoongemaakt en het leek al beter te gaan. Maar na een tijdje weer hetzelfde gezeur. Dus na een jaar maar besloten om een nieuw regelventiel te bestellen.
Vorige week dus gedaan en gemonteerd.
Nu heb ik het volgende probleempje:
als ik bijvoorbeeld bij een stoplicht aan kom rijden en ik trap de koppeling in bij bijna stilstand, dan loopt het toerental terug naar 500rpm en loopt dan weer op. Soms naar 750rpm en soms naar rond de 900rpm. Van de week is ie een keer afgeslagen. Voor zover ik nu kan zien doet ie het alleen bij relatief koude motor en het lijkt met de airco aan wel erger te zijn dan met de airco uit. Zou best logisch zijn omdat de airco de motor natuurlijk extra belast als ie aan staat.
Heeft iemand enig idee waar ik dit in moet gaan/laten zoeken??
Het is geen dramatisch probleem want de auto rijdt verder prima alleen ik irriteer me er aan omdat het gewoon niet hoort.
Alvast bedankt!!
Mvg,
Martin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor mij klinkt het als een mengsel probleem - te arm staan.
Bij hogere belasting (airco aan) merk je dat eerder.
Laat de auto uitlezen bij de dealer en een 4-gas test doen. Aan de hand daarvan verder zoeken.
Maar zou ie dan ook niet slecht lopen dan? Want dat is namelijk niet het geval. Tijdens rijden is er niets aan de hand en het is ook niet altijd. Vanmiddag deed ie het bijvoorbeeld toen ie "koud" was en na een paar kilometer was het al minder.
Maar uitlezen ga ik wel laten doen en dan doe ik die 4-gas test er oon wel bij.
15 jaar
Als de koelwater temperatuur sensor afwijkt kan dit gebeuren. te arm staan als de motor koud is en goed op temperatuur.
Uitlezen en temperatuur sensor controleren kan het beste koud gebeuren. Dus avond er voor auto brengen.
Zijn je slangen niet gescheurd? (komt vaak voor namelijk) Is je luchtmassa meter niet vervuilt, of defect? Lees de auto eens uit bij de dealer dat bespaard je een hoop zoek werk.
Ik heb de stationair stappenmotor vervangen en toen was het probleem verholpen.
13 jaar
een erg late feedback na 2jaar, maar mooi dat het is opgelost.
Ik was het helemaal vergeten en kreeg een melding dat ik geen nieuw probleem mocht posten.
Dus even netjes alles afgehandeld. Had ik inderdaad even wat eerder moeten doen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar