👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Ik heb het volgende probleem:
Ik heb een BMW 320i gekocht met wat werk.
Zoals de motor die niet goed loopt.
Het probleem is dat als de motor koud is slaat deze slecht aan en houdt wat in.
Ook ploft ie af en toe in zijn inlaat.
Als ik hem uitlees dan krijg elke keer de BDP sensor naar voren.
Die heb ik al vervangen.
Ik heb ook de inlaat lucht temp sensor vervangen
ECU uitgewisseld.
Vacuumslangen + carterventilatieslangen vervangen.
Massakabels gecontroleerd.
Bobines gecontroleerd. Nieuwe bougies.
Compressie gemeten is OK.
Maar dan het volgende:
Waneer de motor echt warm is dan slaat ie perfect aan en loopt ie ook perfect.
Dan heb ik ook geen foutcodes.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Michael,
Het probleem klinkt een beetje als een slecht werkende koelvloeistof temp sensor, deze kan een te hoge weerstand geven bij koude motor en daardoor te weinig brandstof geven.
Meet eens de waarde ( ohm ) bij koude en warme motor en plaats die even hier.
Die BDP sensor staat die er alleen in als hij op contact staat ?
Of even een 4-gas meting doen net na het aanslaan bij koude motor en de waardes plaatsen.
Komen de bdp sensor waardes ook de ecu binnen? Wat is je startoerental op je obd tester?
Als de waardes niet aankomen zou de motor ook niet lopen..
Ik denk dat hij het probleem in de brandstof moet zoeken ( kvs sensor )
14 jaar
Ik heb de koelvloeistof temp sensor vandaag vervangen.
Maakt geen verschil.
Ik ben ook bij de BMW dealer geweest vandaag om hem daar eens uit te lezen.
Ook bij hun komt de BDP sensor naar voren.
En de melding BDP sensor blijft er in ook als de motor loopt.
Ik ga maandag wel een 4 gas meting doen en de schrijf de waardens op.
Stekker en bedrading van de BDP-sensor goed kontroleren.
Stekker en bedrading zijn goed.
Maar wat gewoon het rare van het hele verhaal is dat als ie warm is dan loopt ie perfect niks aan de hand ook geen foutcodes.
Ik neem aan dat je de goeie temp sensor vervangen hebt ?
14 jaar
"BDP sensor is goed" Toch ziet de ecu een storing. Is de info die van de bdp sensor komt logisch? komt dit signaal ook logisch bij de ecu binnen? Hiermee bedoel ik overgangsweerstanden bv, of een te lage waarde/vuil/te laag starttoerental bv.
Uiteraad heb ik de goede temp sensor vervangen...
Het HC gehalte zit rond de 200 dat is te hoog dat hoort rond de 100 te zitten.
Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Sommige vervangen de zwarte temp sensor en die moet je net niet hebben, vandaar mijn opmerking.
HC > Luchtlekkage aan inlaat kan hier de boosdoener van zijn!
14 jaar
Ik heb wel een zwarte vervangen.
Er zitte 2 zwarte naast elkaar en ik heb 1 voor 1 de stekkers ervan losgehaald en uitgelezen of er fout meldingen in zitten. Bij de 1 kreeg ik de melding koelvloeistof temp zender. En die heb ik vervangen.
Ik heb bij het inlaat al de slangen al vervangen omdat die gescheurd waren.
Ook de carterventilatieslangen zijn vervangen.
En wat ik ook geprobeerd heb dat tijdens het draaien van de motor remmenreiniger over het hele inlaat traject te spuiten. Maar daar reageerd ie ook niet op...
Ik heb vandaag de bedrading van de sensor (sensor los getrokken) gemeten tot aan de DME dat is goed.
Ook heb ik net weer een andere DME erin gezet het maakt weer geen verschil.
Micheal,
Als je het niet zeker weet, laat dan de motor even lopen tot dat de wijzer van de temp omhoog begint te komen, trek dan eens een stekker van de sensor af, valt het metertje nu terug ? Dan moet je de andere sensor hebben voor de DME..
Ik dacht dat je de eerste sensor moet hebben..
14 jaar
Nee ik bedoel van die BDP sensor die heb ik doorgemeten.
Die koelvloeistof temp sensor is goed nu. Dat weet ik zeker.
Ik weet het niet meer met die auto...
Nog iemand suggesties
Wat geeft je OBD tester aan als bdp signaal cq toerental?
Ik heb vandaag weer een 4 gas meting gedaan en wat ik vreemd vind is dat bij koude motor het HC gehalte erg hoog is.
Dat zakt wel naar mate ie warmer wordt.
Als de motor echt warm is en goed rijdt dan is het HC 80ppm.
Iemand daar een verklaring voor??
Ook begon ie vanochtend heel erg in te houden vervolgens heb ik m uitgelezen en nu had ik de meldingen dat de klopsensors defect zijn.
Ik heb ze gewist en ze zijn niet meer terug gekomen maarjah toen was de motor ook warm.
Ben benieuwd wat ie maandag ochtend weer doet....
Een hoog HC kan een luchtlek zijn, denk aan een pakking of lekkage aan een slang..
Uhmm, klopsensor ?
Volgens mij kun je lang zoeken, want je vind er geen 1 op het blok..
14 jaar
Denk toch echt dat er wel 2 klopsensoren op deze motoren zit. Het kan zijn dat ie een foutcode zet als ie te arm draait bij een koude motor en er dus of een lucht lek is of een te kort aan brandstof.
gr Martin
Waar zitten deze dan volgens jou Martin ?
Op precies dezelfde motor en bouwjaar, het oudere broertje ervan, de 325i 24v zitten er echt geen op..
Gr Stefan
14 jaar
[url=http://img519.imageshack.us/i/klopsensor...][img]http://img519.imageshack.us/img519/9357/...[/img][/url]
Das de klopsensor van een 2.5 24v m50, de 2 liter is hetzelfde.
gr Martin
Toch heb ik der gene Martin, niet bij deze en niet bij mijn vorige 325i..en heb ze al van binnen en buiten gezien, haha..
Gr Stefan
14 jaar
Dan heb je een ouder type motor, in 94 hadden deze motor klop sensoren iets wat wel blijkt uit de foutmelding.
Er word een hoop gewijzigd elk jaar. Mechanisch zijn ze vaak wel hetzelfde maar electrosche word er ook altijd het 1 en ander gewijzigd.
gr Martin
Daar heb je volkomen gelijk in, heb der ene van 92 gehad en deze die ik nu heb is van '93 en de motor compleet aangepast en gereviseerd icm met een Garrett GT28RS :) Alleen nog een KMS heb ik nodig met wide-band lambda en map sensor, en dan kunnen de paarden tot leven komen..haha, maarja, het blijft een leuke ( dure ) hobby..
Gr Stefan
14 jaar
De klopsensoren zijn niet meer terug gekomen.
Ik heb ook 6 andere bobines erin gezet. Om er zeker van te zijn dat dat goed is.
Blijft die K....T toerental sensor aangeven.
Ik kan niet zien wat het bdp signaal is..
Ik denk dat k maar weer een nieuwe bestel....
Je zegt in bericht 14 dat je de bedrading hebt doorgemeten? Was daar de BDP Sensor ook bij? Die zou je eens moeten meten vanaf de DME stekker. BDP Sensoren geven wel vaker storingen bij alleen koude dan wel alleen warme motor. Als hij de BDP Sensor als foutcode aangeeft zal er toch iets mis mee moeten zijn. En met een slecht of afwezig BDP signaal start ie moeilijk.
Als je hem al een keer hebt vervangen zou ik die niet zomaar weer vervangen of hij moet een tijd goed zijn geweest en de foutcode pas later weer terug is gekomen.
gr Martin
De BDP sensor die ik vervangen heb was met de bekabeling tegen de waterpomp aan gekomen en door gesleten.
Ik heb dus weer een nieuwe erop gezet om er zeker van te zijn dat dat goed is.
Maar jah hij blijft de sensor aangeven op de kast.
Wat ik nu ook zie is dat de toerenteller niet omhoog gaat bij gas geven maar omlaag.
En me verbruiksmeter doet het dan ook niet...
Iemand daar ervaring mee???
Ik heb vandaag ook de complete kabelboom gecontroleerd in de motor ruimte.
Omdat ik erachter ben gekomen dat er waarschijnlijk eventjes sluiting in is geweest bij de vorige eigenaar..
Maar dat ziet er allemaal goed uit...
Als je deze vervangen hebt ontkoppel de accupolen dan eens even, en kijk eens of dit effect heeft. Heb namelijk al div storigen gehad waar we niet uit kwamen alles vervangen uitgelezen gereset etc... Ten einderaad, daarna even de acuupolen loskoppelen zodat dat ecu zich kan resetten en het probleem was opgelost.
Heb de polen los gehad nu en de toerenteller doet nu weer normaal.
Hij blijft nog steeds erg slecht aan slaan en loopt ook niet lekker door in toeren.
Het is net of zijn ontstekingstijdstip niet 100% is..
Ik weet onderhand niet meer waar ik moet zoeken...
Heb de polen los gehad nu en de toerenteller doet nu weer normaal.
Hij blijft nog steeds erg slecht aan slaan en loopt ook niet lekker door in toeren.
Het is net of zijn ontstekingstijdstip niet 100% is..
Ik weet onderhand niet meer waar ik moet zoeken...
Maar loopt de motor nu alleen koud slecht? En als hij dus warm is heb totaal geen problemen met het inhouden? Controleer eens of de lambdasensor/waardes goed zijn werk doen. Maar ik vind het idd ook meer een probleem wat duidt op een defecte tempsensor aangezien je probleem, maargoed als je zegt dat deze voor de volle100% werkt geloof ik je op je woord. Zet alles nog eens op een rijtje wat je uitgelezen hebt,gecontroleer,vervangen etc...
Toen ik begon aan die auto:
BDP sensor vervangen omdat hij die aangaf als foutmelding.
Probleem was toen al niet over.
Poelie gecontroleerd, het is een vaste poelie dus niet met een trillingsdemper..
Daarna heb ik de carter + inlaatlucht slangen vervangen omdat die gescheurd waren.
Daarna de inlaat lucht temp. zender die gaf een verkeerde temp aan.
De koelvloeistof temp sensor gaf vanaf het begin een goede temp aan toch heb ik hem vervangen.
Toen de lambda sonde + relais.
6Nieuwe bougies en gelijk compressie gemeten, alles oke.
Later als nog 6 andere bobine's.
De DME uitgewisseld.
En nu ook weer een nieuwe BDPsensor omdat ik de ouwe gesloopt heb.
Complete kabelboom gecontroleerd.
Ook nieuwe olie + filter.
Het is al met al wel wat beter geworden als in t begin.
Maar idd als ie koud is slaat ie slecht aan en houdt ie in.
Zodra die warm is dan loopt ie als een trein geen foutmeldingen , perfect aanslaan niks aan de hand....
T is voor mij egt een raadsel..
Het is waarschijnlijk iets elektrisch en t heb met temperatuur te maken dat is wel duidelijk.
Ik weet alleen niet wat...........
Het kan natuurlijk door vele onderdelen komen zonder dat er storing in het geheugen komt. Ik heb hier nog een lijst van de mogelijke defecte onderdelen die nog kan controleren wat te maken heeft met een slechte aanslaande KOUDE motor, hier staan ook de foutmeldingen bij die je al bekeken hebt.
Hier nog de onderdelen die dit probleem kunnen veroorzaken, Succes met het meten!!
-elc aansluiting motor/accu
-temp kvs sensor doormeten Ohm
-brandstofdruk/toevoerhoeveelheid/brandstofdrukregelaar
-zekeringen/brandstofpomprelais/relaismotorregeling/relaismodule/brandstofpomp
- brandstoftoestand/brandstoffilter
-luchtinlaatsysteem/vacuum systeem/- lekkages
-ontstekingssysteem
-compressie
-luchtvolume/luchmassameter
-sensor absolutedruk inlaatspruituk
- Injectoren door meten 14-20 Ohm
-gaskleppositie sensor: metingen punt 1 en 3 4000-5000Ohm/punt 1 en 2 gasklep gesloten 1000-2000Ohm/ punt 1 en 2 gasklep open 3500-5000ohm
- motorregelingsystemen- aansluitingen/bedradingen
- krukaspositie sensor/krukassensor
- Uitlaatsysteem/katalysator
- motor regelmodule
Gr Bas.
Probleem is opgelost eindelijk!!!
Het zat toch in de krukas poelie.
Ik heb er een ander opgezet en het probleem is weg..
Allen Bedankt voor de info!!!
Dat is wel raar, want ik dacht dat je dit probleem uitgesloten had of niet? In iedergeval mooi dat het is opgelost!!
Nou dat dacht ik ook.
Maar toch zat er iets niet goed in die poelie.
Ik ben donderdag een andere motor wezen halen compleet met kabelboom.
Uiteindelijk bleek de kabelboom niet hetzelfde te zijn als die ik had.
Maar er zat een krukaspoelie op die motor en ik dacht bij me eigen ik probeer het gewoon en we zien het wel..
Gelukkig is het probleem opgelost..
Dus als iemand nog een M50 motor zoekt met kabelboom en dme......
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar