BMW 3-Serie: [E36] 323i M52 hikt fors bij warme motor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 M52

Hopelijk kunnen jullie helpen;
Mijn E36 met m52 2.5 motor houdt af en toe in bij warme motor. Hoe warmer de buiten temp hoe erger. Niet een beetje inhouden maar af en toe ook knalhard alsof je de koppeling ineens loslaat. Soms slaat hij ook af stationar. Start dan weer moeilijk. Na een keer inhouden is het vermogen, zeker onder 3000 toeren, helemaal pleite; kan de Atos van mn vriendin dan nauwelijks bijhouden!
Koud issie prima. Dus niet iets mechanisch.
BDP zender, Nokkenaspositie zender, lambda sondes? HELP! ben bang voor schade (kettingbreuk) door dat heftige bokken...
owja; toerenteller valt tijdens zo een hik, even flink terug, verder dan zou kunnen gezien de snelheid en de versnelling. Slecht toerental signaal dus. dat zou bpd betekenen. Maar het feit dattie zo slecht blijft na een hik lijkt mij juist een nokpositie zender die de weg kwijt is. En juist bij alleen warme motor denk ik aan lambda pfff

heron1999

Geplaatst door heron1999 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

rickgilze (0), 12 jaar geleden

als het de nokkenassensor was, zou je erg slecht starten en wat vermogensverlies hebben, zou het de krukassensor zijn, heb je geen toeren signaal EN geen power. maar ik denk dat het je inlaat temperatuurmeter is! (zit in je inlaat spruitstuk )

maar bij koude motor geen problemen??

gr rick

heron1999 (0), 11 jaar geleden

Het bokken en afslaan werd zo erg dat er iets moest gebeuren.
Krukaszender vervangen; OPGELOST!

Tot nu toe dan. Niet meer afslaan, niet hikken. Maar loopt voor geen kwartje onder de 3000 toeren. Liever gezegd; hij loopt wel en niet eens slordig, maar het lijkt net alsof er maar 40pk beschikbaar is.
en bij starten, koud en warm, duurt het net te lang voordat hij aanslaat.
Loopt prima stationair, en boven de 3000 toeren ook geen problemen warm en koud.

Dus? Wat nu? Nokkenas zender ook kapot (niet ondenkbaar, is hetzelfde ding als de krukzender) Gaskleppositie? Help!

rickgilze (0), 11 jaar geleden

zozo na ruim een jaar toch nog eens gekeken? haha.

geen vermogen? en voor geen kwartje lopen? dus loopt niet netjes?
bij defecte nokkenassens. je zou juist moeten merken in hoge toeren, vanos word NIET aangestuurd namelijk!
Lucht massameter? of inlaat temp zender, slimmer is om uit te lezen! de wagen herkent zelf een defect of slecht werkende LMM of inlaatt temp sensor... ook defecte nokkenas zender, maar ik denk niet dat die het is!

ik denk (ivm warme buitenlucht slechter lopen) inlaat temp zender! bij defect of draadbreuk is de weerstamd 'oneindig' dus word dan de injectie aangepast op 'koude inlaat lucht' dus een zeer rijk mengsel, dat kan dus duiden op een sterke vermogens verlies bij warme lucht.

eerlijk gezegd zou ik niet weten wat voor storingen een gasklep positie geeft! met starten kan het in iedergeval geen invloed hebben!

maar alsnog, even uitlezen! kan een hoop onkosten (dingen op de gok vervangen) voorkomen!

gr rick

heron1999 (0), 11 jaar geleden

Bedank voor je reactie
Die tempzender is wel een goeie.
Lmm geloof ik niet zo. Obd heeft vaak de neiging (bij veel merken) om de lmm aan te wijzen terwijl dit zelden de schuldige is.
Ik dacht dat de vanos twee regelpunten had en gestuurd wordt mbv nokzender.
Eigenlijk is het ook veel te veel vermogensverlies voor vanos storing

rickgilze (0), 11 jaar geleden

een vanos storing merk je doorgaans niet, een vanos word (uit mijn hoofd) tussen de 3000 en de 5000rpm aan gestuurd, AFHANKELIJK VAN JE VERMOGENS VRAAG, dus niet altijd word deze ingeschakeld! dus kortom, van de vanos merk je normalieter niets, hoe weet je dat de inlaat of de koelvloeistof zender in orde zijn? het lijkt namelijk erg verdacht veel op een temperatuur regeling!!

als je DME een fout ontdekt (bijv je LMM) dan zie je dit bij het uitlezen, afhankelijk van je lambda sonde kan je DME 'zien' of idd 'vermoeden' dat de lmm defect is, een defecte lambda kun je (en de DME ook) zien aan een te langzame of 'halve' pulsen die ze afgeeft. heb je al eens je auto uitgelezen, daar kun je ook 'live data' zien, bijv. koelvloeistof temp, inlaat temp. kilogram lucht per uur, lambda signaal. zo kan het bijv. nooit zo zijn dat bij een koude motor de inlaat temp 38graden is en kvs 30graden . . . .

heron1999 (0), 11 jaar geleden

Het schijnt zelfs dat de oude vanos systemen al na 50.000km verre van 100% werkten.
Iets met de vierkante afdichtring. Ook nauwelijks merkbaar.

Ik rook zonet bij koude start ook behoorlijke brandstof lucht onder de kap. Lijkt er dus op dat hij te veel krijgt. Uitlezen wil ik wel, maar de dealer moet net tijd hebben. Plus dat dat natuurlijk de halve wereld moet kosten.
Wel alvast maar even een luchttemp zender besteld. 20e dat valt mee. Waar meet de meter op het dash de vloeistof temp? Aan de koeler of aan de kop?

heron1999 (0), 11 jaar geleden

http://www.beisansystems.com/procedures/...

Vanos reparatie verhaal; het beschrijft wel de symptomen...

rickgilze (0), 11 jaar geleden

de kvs zender voor t interieur was bij de E36 een aparte sensor, aan de kopblok zat deze onder de inlaat thv je oliefilter, de sensor die aan je radiateur zit (4draden) is voor je airco/climate control. pas vanaf de E46 is dit in 'bus' gezet, ofwel, 1kvs sensor, die voor DME, teller unit en airco module is, bij de E36 waren nog velen sensoren appart, bijvoorbeeld heeft de airco en je OBC ook ieder zn eigen temp sensor.

dat van de VANOS wist ik niet, wel had ik al eens eerder begrepen dat ie dan een diesel geluid maakt, maar deze symptonen kende ik nog niet. maar zoals je ziet kunnen sommige modules zelfs een defecte VANOS detecteren, en idd, bij sommige garage's vragen ze de hoofdprijs. 20euro is duur zat voor een uitleesbeurt, terwijl sommigen 50á75 euro (durven te) vragen!

heron1999 (0), 11 jaar geleden

Dus de e36 heeft 3 temp zenders;
1 voor de klok thv oliefilter
1 voor airco enz in de koeler
1 voor de computer achter in de kop? Die zou ik dan moeten hebben..

heron1999 (0), 11 jaar geleden

Ok; luchttemp zender vervangen. Eigenlijk niet echt geholpen. Spruitstuk was behoorlijk nat van de brandstof van binnen, maar of dat abnormaal is.
Volgende is de watertemp zender voor de computer (die met vier draadjes).
Als dat niet helpt moet ik er toch aan geloven; uitlezen... (lmm, nok zender, lambda)

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

Kan je meten, bij 20 C zijn ze tussen de 2 en 3 kilo Ohm.

Het zijn 2 NTC's in 1 behuizing. Beiden zijn gelijk, de ene is voor de aansturing van de DME de andere voor de temperatuurmeter op het dashboard. Echt meten doet ie daar niet als het water is opgewarmd blijft die konstant in het midden van het schaalbereik staan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.