BMW 3-Serie: [E36] Resonantie bij gas los laten...

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: M43

De laatste tijd hoor ik een vreemd resonerend geluid van onder mijn auto wegkomen bij het los laten van het gaspedaal. Dit gebeurt ongeveer tussen de 2750 tot 2250 toeren. Ik heb het zowel bij het laten uitrollen in de versnelling als met de koppeling ingedrukt.
Het lijkt er sterk op dat de resonantie van midden onder de auto weg komt. Ik dacht eerst aan een los zittend hitteschild of iets dergelijks maar dat zit allemaal goed vast. Wat ook vreemd is, is dat ik alleen last van het probleem heb met een warme motor \ uitlaat. Wanneer de motor \ uitlaat koud is, hoor ik het niet.
Nu heb ik gisteren uit voorzorg de ophangbeugel en rubbers van de einddemper vervangen (dit moest nog i.v.m. een ander probleem) maar dit heeft er niet toe geleid dat de resonantie af nam.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

Het gaat om een BMW 316 Coupé uit '97 met M43 motor.

Exorcist

Geplaatst door Exorcist (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

heb je ook al eens tegen de gehele uitlaat geklopt om te horen of er geen schot o.i.d. los in ligt die het geluid veroorzaakt ?

Gr Stefan

Exorcist (0), 14 jaar geleden

Ja dat heb ik gedaan. Ik hoorde geen rare geluiden. Dit was het geval bij een koude uitlaat. Ik kan het nog wel eens proberen nadat de boel warm gereden is.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Probeer het maar eens,zo kun je het e.e.a. uitsluiten..

Exorcist (0), 14 jaar geleden

Nou, gisteravond nog even een paar blokjes omgereden totdat de resonantie weer terug kwam. Daarna meteen weer lopen tikken op de gehele uitlaat (zowel met stationair draaiende motor als met niet draaiende motor) maar dan hoor ik ook niks raars.
Onder de motorkap hoor je het geluid ook lang niet zo erg als onder de auto. Dus het moet daar wel ergens vandaan komen lijkt me...

Exorcist (0), 14 jaar geleden

Uiteindelijk bleek dat de katalysator stuk was. Deze is vervangen en daarna was het probleem over.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.