Hallo,
Ik rijd met een E36 (M40) uit 1992 . Ih heb hem gekocht op 186.000km . Toen al hoorde ik de motor tikken. De laatste 2000km is het getik wel sterk toegenomen. Nu heeft hij al 205.000km op zijn teller . Ik rijd met half-synstetisch olie. Het getik is contstant, koud of warm. Ook kan de motor niet meer in hoge toeren. 5200 tpm is de maximum, waarna hij brutaal 'wegvalt'.
Nu heb ik hier al wat rondgeken, en ik lees dat het oftewel versleten klepstoters zijn oftewel een versleten nokkenas (wat blijkbaar veel voorkomt bij die motor)
Hoe kan ik nu weten wat het probleem juist is? (Zonder daarbij iets te moeten opengooien, want daar ken ik spijtig genoeg niets van)
alvast bedankt
Toon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk dat je niet anders gaat kunnen dan tenminste toch het kleppendeksel eraf te halen alleen dan kan je het zien
En het kleppendeksel afhalen is nu ook niet echt veel werk maar dan heb je tenminste zekerheid
groetjes
gewoon beiden vervangen.
17 jaar
alleen de klepdeksel eraf halen kan je alsnog niet zien want de stoters liggen onder de nokkenas. Het is inderdaad zo als je echt perfect wilt dan zul je de nokkenas en stoters vervangen maar, stoters alleen vervangen kan ook en dat is meestal al voldoende genoeg om van je tik vanaf te komen. Ik had zelf ook een M40 motor circa 190.000KM begon hij te tikken. Ben toen naar de dealer geweest en advieseerde me om alleen de stoters te vervangen want nokkenas was gewoon goed dit grapje heeft mij ''maar'' 200 euro gekost incl arbeid en korting als vaste klant. Als je zelf wilt vervangen kan.. maar dan zonder speciale gereedschap zul je toch de nokkenas eraf moeten halen anders als je toch de speciale gereedschap hebt dan is het binnen 1 uurtje gebeurt. Tevens raad ik je gelijk aan om een service beurt te geven en een andere type olie te gebruiken 5W40 volledig syntetische olie is beter voor je motor en stoters.
17 jaar
en had je de kleppen bij een bmw garage laten vervangen? vin het namelijk wel meevallen want de mijne tikkern ook en als het maar 200 honderd is glaaat ik het meteen doen
vr gr alex
17 jaar
Echt het exacte prijs weet ik niet precies want dat wilt per dealer verschillen. De kleppen had ik niet laten vervangen echt alleen de stoters. Voor een 318i M40 motor heb me maar 8 stuks nodig dacht ik en bij de dealer hebben ze een gereedschap waarmee je meerdere stoters tegelijk kan ophijsen en vervolgens nieuwe erin plaatsen. Het zou misschien verstandig zijn als je bij 2 verschillende dealers langs gaat... ik was bij een andere dealer gegaan en ze hadden een offerte gemaakt voor mij die circa 1300 euro zou kosten. Hierin werd bijna alles vervangen (alleen voor de tik) nokkenas, tuimelaars, kleppen, stoters, olie, pakking, en nog andere dingentjes. Ik heb toen een ander dealer benaderd die trouwens in gouda gevestigd is zijn hebben naar de auto geluisterd en gekeken met als conclusie alleen stoters vervangen en je zal helemaal van de probleem verlost zijn. En inderdaad de motor klonk toen geruisloos en het is zeker de moeite waard om dit te laten doen.
PS. vraag bij de dealer wat de kosten zijn voor dit soort operaties.
succes
17 jaar
en als je dat gedaan hebt moet je zeker je oliepijl in het oog blijven houden. De "tik" komt meestal doordat de motor enige tijd met een bijna minimum aan olie gereden heeft. Heb dat ook gehad, mijn tikje is opgelost geworden met het reinigen van de stoters, nu een kleine 100000km geleden
17 jaar
Oh ja trouwens ook je olie leiding na checken!.. dit wil soms wel eens verstop raken mede door olie vervuiling.
17 jaar
ok maar hoe je dat? dat kleppen reinigen? zal ook maar eens beter mijn olie pijl in de gaten houden.
vr gr alex
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar