Goedendag allen. Mijn E39 528i (M52B28 motor) kwam niet door de APK vanwege te hoog CO. Ik heb daarop beide lambda sensoren vervangen (er zitten speciale titania type sensoren op), ik heb geen universele maar originele sensoren gebruikt. Daarna nogmaals voor de 4-gastest gegaan en het volgende geconstateerd:
Op toeren is de lambda mooi 1.0 en CO onder de 0.1%, perfect dus. Echter bij stationair blijft de lambda schommelen tussen de 0.9 en 1.0. Het CO is daarbij soms wel 5%. Af en toe loopt de lambda wel naar 1.0 en is het CO ook goed, maar na enkele seconden verloopt de lambda en gaat de CO ook weer omhoog.
De test is overigens uitgevoerd bij een goed warm uitlaatsysteem. Verder het vermelden waard dat de auto goed en eigenlijk best zuinig loopt, 1:13 soms haalbaar.
Is het wellicht nodig de ECU te resetten na vervanging van de lambda sensoren o.i.d.?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ecu resetten kun je doen door de accu een uurtje los te gooien. Bij dit bouwjaar werkt dat nog.
Of het veel nut heeft kan ik nog niet zeggen, want daarvoor moet ik weten wat de oude lambda-sondes voor signaal afgaven.
Maar zelfs als de leerwaardes helemaal verkeerd stonden gaat de ecu deze opnieuw aanpassen a.d.h.v. het nieuwe lambda-signaal en had er na enige tijd verbetering moeten optreden.
Mogelijke oorzaken voor te rijk staan: lekkende injector(s). Kan natuurlijk na 13 jaar. Wat is de kilometerstand?
Mogelijk brandstofdruk te hoog, maar dat verwacht ik niet omdat de motor op toeren wel de test haalt.
[lekkende injector(s)]
Zou kunnen, de auto heeft 260.000 km achter de kiezen. Heb mij wel eens laten vertellen dat een auto met lekkende injectoren vaak wat moeillijk start als je 'm na een heel kort ritje weer opnieuw probeert te starten, en i.d.d. dat doet mijn auto ook.
15 jaar
Injectors kunnen ultrasoon gereinigd worden.
De meeste revisie bedrijven kunnen dat wel en meten dan gelijk de opbrengst per injector.
Dan weet je of ze goed zijn of niet.
Voor (na)lekkage kan ik wellicht ook de gehele injector rail even aan de kant leggen en de injectoren controleren on lekken. De auto wordt a.s. donderdag uitgelezen dus even afwachten of dat wat opleverd. Als daar niets uit komt dan ga ik het in de injectoren zoeken, ze zijn gemakkelijk te verwijderen bij deze auto gelukkig.
15 jaar
ECU uitgelezen, geen problemen gevonden. ECU ge-reset, CO weer perfect! Schiet mij maar lek maar het is opgelost :-)
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar