close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: E39 Stuur trilt bij licht remmen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 M57

Beste,

Bij licht remmen trilt het stuur van mijn E39. Het betreft een 525d Touring van 2003, 235.000 km, automatische versnellingsbak.

Bij stevig remmen is er geen probleem, de auto trekt ook niet naar links of rechts. Bij licht remmen trilt het stuur, vooral bij lage snelheid. Als ik het los in de hand laat liggen, beweegt het een heel eind links-rechts, maar de auto wijkt niet af. In snel genomen bochten "danst" de auto soms een beetje. De trilling is er enkel bij licht remmen, anders niet (bij geen enkele snelheid).

Over het afgelopen jaar (20.000 km) werden eerst de schijven afgedraaid en de blokken vervangen, vervolgens de schijven vervangen (Brembo), en tenslotte de schijven nog eens afgedraaid. Telkens is het trillen even weg, maar na 500 tot 2.000 km komt het terug.

Banden zijn in goeie staat, liggen op (originele) 16" velgen, en ze werden recent all vier (perfect) gebalanceerd. Bij mijn weten hebben er nooit grotere velgen onder gelegen.

De automaat is niet meer nieuw en moet wellicht gereviseerd worden. Mogelijk worden momenteel de schijven dus wat meer belast?

Volgens mijn (onafhankelijke) garagist worden trillingen bij remmen nooit veroorzaakt door de ophanging. Bovendien hebben de voorste schijven een blauwe schijn. Hij concludeert dat deze ondergedimensioneerd zijn en vervangen moeten worden door een beter type. Zelf ben ik, op basis van andere posts, eerder overtuigd dat de draagarmen/reactiearmen aan vervanging toe zijn.

Kan iemand kort advies geven rond volgende vraagjes?

1. Zijn dit symptomen die te wijten kunnen zijn aan draagarmen/reactiearmen?
2. Is het voldoende om de rubbers te vervangen of vervang ik beter het geheel?
3. Indien draagarmen/reactiearmen de oorzaak zijn, leidt dit dan tot kromme schijven, of is de trilling weg zonder de schijven te vervangen?
4. Is het zinvol om een beter type schijven (Brembo MAX oid) te monteren, of heeft dat weinig impact? Ik heb een rustige rijstijl en ga zelden stevig in de remmen.

Tnx!
Tom

Geplaatst door

TomT (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hallo ik heb een e36 325i en wil mij dak raam er uit halen weet iemand hoe dat moet
moet ik daar heel me hemel daar voor los halen
vrg charles

ccaheijnen 0

14 jaar

Wieldraag armen zijn niet de oorzaak van de trillingen maar kunnen deze wel versterkt doorgeven zeker als je auto meer als 2 ton heeft gelopen en er nog nooit iets anders onder is gekomen, ook als de schijven binnen de marge krom zijn kan een slecht ( = zacht/slap) rubber de trilling sterk doorgeven aan het stuur.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.