Ik heb sinds enkele dagen een 530d (automaat) uit 2004 met 170.000 km erop. Prachtige wagen om ermee te rijden. Ik heb de historie opgevraagd bij de dealer waarhij in onderhoud is geweest. De auto heeft al zijn periodieke onderhoudsbeurten gehad. De dealer meldde verder dat er geen bijzonderheden waren, behalve dat de turbo 1500 km terug is vervangen.
De auto rijdt lekker en soepel en de turbo doet het naar behoren, echter ik kamp met de volgende kleine problemen:
- Het is me 1 keer voorgekomen dat ik op een gegeven moment bij het optrekken geen kracht meer had. Het leek alsof er een zware aanhanger achter de auto zat, waardoor de auto moeilijk op gang kwam. Ik moest best flink het gaspedaal intrappen vergeleken met normaal. Vervolgens pakt hij in eenkeer kracht en kwam de turbo in actie. Dit heeft hij enkele kilometers gedaan, vervolgens was alles weer normaal zoals het was.
Op dezelfde dag enkele tientallen kilomters later na dit probleem, kreeg ik te maken met het volgende. Bij het constant rijden van 80 km/h kon ik de auto voelen hikken. Hij bleef gewoon constant rijden maar hikte om de paar seconden. Dit heeft hij een tijdje gedaan, waarna alles weer normaal was.
- Als ik boven de 110 km/h rijdt, komt er van de linkerkant van de bestuurderskant onder in het hoek bij het voorraam (of daarbij in de buurt) een windgeluid. Deze geluid is alleen aan deze kant te horen en niet aan de andere kant. Naarmate ik harder rijd, neemt de windgeluid ook toe. Ik heb gekeken of er lucht naar binnen komt, maar ik kon niks voelen. Ik heb een keer geprobeerd om de rubbers bij het raam stevig dicht te plakken en vervolgens te gaan rijden, maar helaas zonder resultaat.
- Als ik de auto stationar laat draaien en ik geef een heel klein beetje gas, hoor ik een vreemd geluid, een soort ''geknor'' uit de onderkant van de auto komen. Zou er misschien iets los zitten, waardoor er door de trillingen geluid wordt gemaakt? Of is het iets anders?
Enige ideeeen of tips over bovenstaande problemen? Ik hoor graag jullie reacties.
Mvg Black Sea
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probleem 1: Denk dat dat het regenereren van je roetfilter is geweest als je er nu geen last meer van hebt, zou ik me er verder niet druk over maken.
Probleem 2: Lijkt er toch op of er ergens lucht via het raam naar binnen komt, misschien voorruit een keer vervangen en niet goed afgekit ???
Probleem 3: Heb je dat geluid ook als je de auto start en afzet ???
Sorry voor mijn late reactıe ıvm met mıjn vakantıe.
Probleem 2 en 3 zıjn opgelost. Ik ben langs de ruıtspecıalıst geweest. Er bleek een stukje kıt lost te zıtten. Ik had al een paar kleıne barstjes ın de voorruıt. De hele voorruıt ıs vervangen en weg was de problem.
Probleem 3 kwam doordat een metalen afscherm plaat los zat voorın bıj de uıtlaat. Na wat kleıne laswerk ıs deze verholpen.
Echter mıjn grootste probleem ıs nıet opgelost. Ik krıjg onregelmatıg het probleem dat de auto soms nıet normaal optrekt. Tot +/- 1500 toeren moet ık de gaspedaal ver ıntrappen en dan komt hıj rustıg op gang om vervolgens bıj deze toeren ın een keer hard door te trekken. De turbo komt dan fel ın actıe. De geluıd van de motor klınkt dan ook nıet echt zuıver zoals het hoort. Na een tıjdje ıs alles weer heer normaal. Dıt gebeurt ın alle versnellıngen. De toerenteller blıjft haken om vervolgens ın een keer door te sprıngen boven de 2000 toeren.
Wıe o wıe kan mıj hıermee helpen?
Greotjes Yusuf
15 jaar
Yusuf
Zou toch eerst eens beginnen met uitlezen,en of rijdend in de meetwaardeblokken te kijken om het e.e.a. te controleren.
Gr Stefan
15 jaar
en als je boven de 200rpm blijft
een turbo heeft tijd nodig om druk op te bouwen
en als je steeds met schakelen onder de 2000 rpm komt moet ie telkens opnieuw beginnen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar