auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Een wiel staat verder naar voren dan het andere

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: M43

Recentelijk heb ik de auto laten uitlijnen, omdat ie naar één kant trok. Jammergenoeg vertelde de monteur mij, dat één van de achterwielen verder naar voren stond, dan het andere(ongeveer 2 graden, als ik het goed heb, de bout om het te verstellen zat al tegen de aanslag aan). En dat dit probleem misschien kwam, doordat de auto verlaagd was (dit klopt ook). Mijn vraag luidt nu: Is het mogelijk, dat er bij de verlaging van de auto (ik heb dit niet zelf gedaan, maar de auto zo gekocht) iets is misgegaan? Hoe kan ik dit zelf het beste vaststellen? En zou een eventuele "verhoging" een oplossing zijn?

groet

G.

Geplaatst door

gileb (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tja, voor hetzelfde geld heeft de auto forse schade gehad en heeft men bij de achterwielen het verschil opgevangen door de boel bij te stellen i.p.v. bijvoorbeeld onderdelen te vervangen.

Ophogen lijkt m.i. niets uit te maken omdat dan beide zijden opgehoogd worden en de onderlinge verschillen dus eigenlijk niet wijzigen....

Het is onduidelijk of de auto dit altijd al heeft gehad, of je de auto zo gekocht hebt, hoe lang je de auto al hebt, hoe de bandenslijtage is, etc. ....

Santa 0

17 jaar

De auto is pas door mij gekocht. Ik ken de geschiedenis van de auto niet. Maar er zijn wel panelen vervangen.

Ik heb vandaag de auto eens opgekrikt. Niet makkelijk, omdat het ding zo laag ligt, de banden verdwijnen gewoon in de wielbakken, ze staan er zo'n twee cm in. Ik heb ook gezien, dat een van de veren niet goed in de rubbers lag,maar dat deze een beetje verdraaid en verfommeld is. Zou dat het misshien kunnen zijn? Ik heb geprobeerd de rubber weer recht te zetten, met enig resultaat. Maar ik denk, dat ik ze maar zal vervangen, die rubbers.

Qua ophangning ben ik een echte noob. Ik weet er maar weinig vanaf. Tijd om te leren dus. Die veren zijn trouwens van een bedrijf met de naam AC Schnitzer. Kent iemand die? De schokbrekers lijken mij overigens de originele te zijn!!! En voordat iemand het vraagt, inderdaad, die worden te diep ingedrukt. Dat kan niet goed zijn, of wel soms?

Weet iemand een goede truc om de spoorstangen voor los te krijgen? Bij het uitlijnen kreeg de monteur ze niet los.

Gr. en Bedankt

G.

gileb 0

17 jaar

AC Schnitzer is een bekende naam in de BMW-wereld. Geen rotzooi.
Maar bij extreme verlagingen horen WEL aangepaste schokdempers....
Alleen "budget-tuners" (ook wel petjes genoemd) rommelen maar raak: zolang de "looks" maar goed zijn.
Materiaalkennis of Verkeersveiligheid zijn woorden die velen van hen niet eens kunnen schrijven.....

Om de zaak aan te pakken zou ik sowieso de hele rotzooi loshalen...

En een tip: monteer originele veren of veren met een verlaging van max. 30 mm.

Dat rijdt stukken beter en de carrosserie vindt dat ook fijner.....

Maar wat ik wel vreemd vind: een uitlijner die de auto uitlijnt terwijl hij de spoorstangen niet los krijgt?
Zonder deze los te maken, kun je ze niet verdraaien en kun je dus ook niet uitlijnen...?

Santa 0

17 jaar

OK, dus het zijn wel goede veren, dan. Dat is dan ten minste iets. Alleen veel te laag. Welk merk veren kan ik het beste erop leggen? Gewone of beter een half bekend merk?

Dan een andere vraag. De voorkant is namelijk ook verlaagd. Is het verstandig om de achterkant met normale veren te "repareren" en de voorkant met de verlaagde set te laten zoals ze zijn? Wat denk je overigens, dat dat grapje gaat kosten ongeveer, alleen uitgaande van veren en rubbers voor erop. Waar kan ik die rubbers vandaan halen eigenlijk? Ik had een winkel, Heuts Autoonderdelen, gevraagd, maar daar leverden ze alleen de gewone veren. Blijft alleen de BMW dealer over, nietwaar?

Waarschijnlijk kan ik het niet eens zelf doen, omdat ik vanmorgen gemerkt heb, dat de als ik de achterkant opkrik, zelfs het voorwiel van de grond komt. Lekker!!! Met de assteunen had ik niet het idee, dat alles stabiel stond.

gr.

G.

gileb 0

17 jaar

Gezien het feit dat ik denk dat jij toch niet jarenlang in deze auto gaat rijden, zou ik niet voor dure veren gaan, alhoewel veren op zich toch al niet zo duur zijn.

Persoonlijk zou ik dan een setje veren/dempers nieuw kopen. Weet je in ieder geval dat DIE goed zijn.

Als de boel dan los is, ook ff de rubbers vervangen waar je dan bij kan.

Santa 0

17 jaar

Nou, ik wil er wel een paar jaar plezier van hebben. Maar als het ook goedkoper kan (zonder de slechte verlaging welteverstaan, want het kan ook TE goedkoop...). Het is wel precies het model, dat ik mooi vind. Al sinds die op de markt kwam. Alleen, toen kon ik hem nog niet kopen.

Maar je hebt ook geen idee, hoe duur dat gaat worden, he? Gewone veren zijn iets van 80 Euro nieuw per stuk, dacht ik. De kortere waarschijnlijk iets duurder. De rubbers, dat weet ik dus niet. Schokbrekers, ik denk iets van 60 Euro per stuk. Tja en wat dan nog meer? Of zit ik er helemaal naast met de prijzen?

Gr.

G.

gileb 0

17 jaar

http://www.hbase.nl/

kijk hier maar eens.

Santa 0

17 jaar

OK dank je wel. Ik heb er zelf ook nog een paar gevonden.

Andere vraag: spoorstang voren zit kompleet vast. Hoe kan je die het beste loskrijgen. De bout om alles vast te zetten gaat gemakkelijk los. Maar de stelbout beweegt helemaal niet! Gaat dat met kruipolie, of moet je hem losbranden, zoals ik eerder op dit forum had gelezen? Of maar direkt alles nieuw vervangen?

Gr.

G.

gileb 0

17 jaar

[quote=gileb]Recentelijk heb ik de auto laten uitlijnen, omdat ie naar één kant trok. Jammergenoeg vertelde de monteur mij, dat één van de achterwielen verder naar voren stond, dan het andere(ongeveer 2 graden, als ik het goed heb, de bout om het te verstellen zat al tegen de aanslag aan).[/quote]
Rijdt jouw auto dan nu wel rechtuit?
Wat heeft die uitlijnmonteur dan uitgelijnd? Kennelijk zijn de spoorstangen dan NIET versteld...?
Bij wat voor bedrijf heb je de auto laten uitlijnen?

Je kunt idd kruipolie gebruiken en als dat niet werkt even warmstoken.
Persoonlijk zou ik er nieuwe opzetten en dan de schroefdraad in het kopervet zetten zodat ze gangbaar blijven.

Nou ken ik jouw BMW niet uit het hoofd maar zou het een goed idee zijn om in de bibliotheek even zo'n vraagbaak op te halen? Soms wil de schroefdraad ook wel eens "andersom" zitten.

Gezien jouw verhaal zou ik eerst een setje veren met bijpassende schokdempers opsnorren en voordat je die daadwerkelijk koopt eerst de achterwielophanging eens even heel goed bekijken!!
Is de hele auto scheef? Of zijn er alleen maar draagarmen krom?
Ik zou eerst de reden van het verschil in de stand van de achterwielen willen weten!

Ik neem aan dat je de auto van een particulier hebt gekocht dus verder geen garantie hebt.

Omdat je aangeeft een paar jaar (3 jaar? 5 jaar?)in de auto te willen blijven rijden zou ik de zaak goed aanpakken.
Beter was het geweest om een exemplaar te kopen die NIET "verfraaid" was.
Dit soort gepimpte bakkies staan nu eenmaal bekend om hun hoog gehalte van kwalitatief slecht onderhoud......

Op bijvoorbeeld Marktplaats zijn wel advertenties te vinden van complete setjes veren/dempers.
Een voorbeeldje van zo'n bedrijf vind je op www.verlagingssets.nl
Compleet setje dempers en veren vanaf 239 euro. dat is dan geen Koni of Weitec of AC Schnitzer maar het voldoet nog wel voor een aantal jaartjes.

Heb een Weitec setje zien staan voor rum 500 euro.....

Maar er zijn natuurlijk nog wel veel meer aanbieders van zulke setjes te vinden via Google, wellicht ook nog goedkoper.

Persoonlijk zou ik niet voor verlaging gaan maar als je dat wel wilt, zou ik ca. 15 mm verlaging tot maximaal 30 mm verlaging nemen.
Dan kun je nog redelijk normaal rondrijden.

Indien je voorwiel loskomt wanneer je een achterwiel opkrikt issie idd wel errug laag.......

Je moet er kennelijk van houden maar eerlijk gezegd rijdt het voor geen meter. Menige mountainbike met vering is comfortabeler....
Je zult dan ook wel moeite hebben om op een brug in een garage te kunnen rijden....

Santa 0

17 jaar

Ik houd ook niet van die verlaging. We hebben em gekocht, omdat de rest er nog wel gangbaar uitzag. We wisten van het begin, dat er nieuwe veren op moesten komen. Maar dat ie scheef trok, hebben we niet bemerkt.

Pas toen we em hadden heb ik gemerkt, dat ie scheef trok. Dus naar een bandenspecialist, die ook uitlijnt. Daar zei die monteur, dat ie de spoorstangen niet los kon krijgen. Heeft er wel eventjes kruipolie opgesmeerd, maar heeft niet de tijd genomen om het te laten inwerken...Als de spoorstangen los zitten kunnen we em alsnog laten uitlijnen.

Zaterdag heb ik naar de veren gekeken en gezien, dat een veer helemaal verkeerd in de rubbers zat (de rechterkant). Dat geprobeerd een beetje recht te zetten. De auto rijdt nu wel ietsjes beter, maar trekt wel nog altijd naar links. Als ik de auto nu van achter bekijk, lijkt het net alsof de rechterkant hoger staat, dan de linkerkant. Misschien, dat het zich nog moet zetten nadat ik de rubbers aan de rechterkant er juist heb ingezet?

Een vraagbaak heb ik al, Haynes en een of ander duits boek. Ik zal eens kijken, of de schroefdraad verkeerd om zit. Dit weekend probeer ik het gewoon opnieuw.

Is het mogelijk om alleen de achterkant weer hoger te leggen en de voorkant te laten voor wat het is? Of is dat gevaarlijk?

gr.

G.

gileb 0

17 jaar

De achterkant hoger dan de voorkant KAN wel, maar het is nou niet echt bevorderlijk voor de wegligging.
Niet dat jij dat direct zult gaan merken, maar in grenssituaties kun je toch maar beter in een auto rijden die horizontaal op de weg ligt....

Doe het NIET om geld te besparen! Dan had je beter een BMW kunnen kopen.....

Zorg ervoor dat je wielophanging en stuurinrichting gewoon GOED is.

Ik weet: het kost geld en je ziet er niks van, maar het is WEL een stuk veiliger!

Santa 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.