BMW 3-serie Touring 2006: Foutcode 2A61 en 2A6B na vervangen VVT-motor

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N46B20B, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Goedemiddag,

Ongeveer 6 weken geleden heb ik de valvetronic-motor vervangen omdat ik hier diverse foutcodes van had en ook een melding 'vermogensverlies' op het dashboard. Gelezen dat het veel voorkomt dat de valvetronic motor versleten raakt en daarom heb ik hem vervangen. Een aantal weken niet weer storingen gehad maar nu kwam hij op vakantie weer terug afgelopen week.
Deze storingen heb ik nu, (zie ook het bestand):
- 2A61 iets met inleren van de VVT (deze kreeg ik er ook al niet uit nadat nieuwe valvetronic motor erin zat) Gaf geen storing op dashboard dus genegeerd, dacht hij gaat later wel weg ging als hij aan de nieuwe motor gewend is...
- 2A6B deze begrijp ik niet... zou het met het inleren temaken kunnen hebben?
Verder heb ik storingen met de werking van de catalysatoren (of de 02 sensoren) al lagere tijd, soms gaan ze weer weg, soms zijn ze er weer, als ik het probleem met de VVT hopelijk heb opgelost wil ik nieuwe 02 sensor na cat bank 2 plaatsen. (4 gas meting bij apk is steeds wel goed..)

Is er iemand die hier meer van weet en mij kan helpen?
Auto heeft +/- 213K gedraaid en ik ben er heel blij mee verder..
Ik heb INPA op laptop en kan hem uitlezen..

Alvast bedankt voor reacties/tips!

Vr.gr. Gerben

GHoog

Geplaatst door GHoog (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

De foutcode 26AB krijg je vanwege de foutcode 2A61.
Foutcode 2A6B vertelt dat de motor in noodloop is gegaan vanwege een fout met de VVT.
VVT = Varianble Valve Timing.
Bij de omschrijving van foutcode 2A61 staat ook dat de leerwaarde niet opgeslagen kan worden in EEPROM. EEPROM is een elektrisch wisbaar geheugen dat ook zonder stroom de data onthoudt.
Als die EEPROM defect is dan zou de motor-computer misschien door Actronics gerepareerd kunnen worden.

Je krijgt niet alleen op Bank 2 de melding Katalysator werking te gering. Ook op Bank 1 is die melding nu aanwezig. Meestal is het probleem niet een defecte lambdasonde.
Bij jou dan zou je dus nu 2 defecte lambdasondes hebben, 1-tje na elke kat die precies dezelfde fout hebben. Niet echt waarschijnlijk. Mogelijk zijn deze fouten het gevolg van de fout in de VVT-regeling.

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

En? Hoe is het met de patient?

GHoog (0), 2 jaar geleden

Goedemiddag,
Na de laatste berichten ongeveer 6 werken geleden heb ik de storingen nogmaals gewist.
Er schoot mij nog te binnen dat er olie in de stekkerverbinding zat van de positiesensor van de excentric shaft. Na wat gegoogle las is dat dit kan komen omdat deze sensor olie lekt langs de pinnetjes van de stekker van de sensor vanuit onder het kleppendeksel... Ik heb de proef op de som genomen en deze stekkerverbinding olie vrij te maken met contactreiniger en perslucht drooggeblazen.
Tot toevallig vanmiddag geen storingen meer gehad. Dat was een uitzonderlijke lange periode voor de beamer... Nu storing motorlampje had ik wel vaker (niet storing leistungsabname). Ik ga als ik tijd heb even weer uitlezen en stekkerverbinding checken op olie.

Gr. Gerben

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.