BMW 525D: haalt vol vermogen niet

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: M57N (NC51), Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 130

Hallo allemaal,

ik heb een BMW E60, 525d uit 2007. De auto rijdt goed als ik rustig rijd. Wil ik echter vol vermogen dan gaat dat goed tot ongeveer 130km/u. Toerental is dan ca. 3500rpm en gaat inhouden. Houd ik het gaspedaal ingedrukt kruipt ie verder in toeren. Als ik het gas loslaat en weer vol gas geef trekt ie weer door. Er staat nu 220.000km op de teller en smeerolie verbruik is niet noemenswaardig. Brandstof verbruik bij rustig rijden is 16,7km/ltr op de snelweg en in de stad 10 km/ltr, gecombineerd 13,8km/ltr.
Het gaat btw om een automaat.

Is iedere keer op de testbank geweest, bij 3500-4000 toeren is al het vermogen weg. Gaat niet in noodloop.

Ik heb dit jaar het eea vervangen:

Koppakking,
Turbo, eerste keer was de actuator niet goed. Druk veel te hoog, bijna 2 bar overdruk. Oude actuator terug gezet en geen probleem meer, 1,5 bar overdruk Max.
LMM,
Katalysator,
Roetfilter,
Polysnaren,
Gloeipluggen en gloeiploegrelais,
Carter ontluchting.

Lambdasensor is onderweg en gaat er direct op bij binnenkomst.

Geeft geen foutmeldingen bij uitlezen.
De auto roet niet, hij ruikt wel raar (diesel?) direct na het starten.

Om heel eerlijk te zijn ben ik ten einde raad en weet niet zo goed meer wat ik nog meer kan doen.

Vriendelijke groet,

Sahib

S. Buijs

Geplaatst door S. Buijs (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

MJ (0) PRO, 6 jaar geleden

Kan zijn dat het brandstoffilter vervuild is dat merk je pas bij flinke doorvoer, anders het storingsgeheugen (laten) uitlezen.

S. Buijs (0), 6 jaar geleden

Hallo MJ,

Bedankt voor de tip. Had het brandstoffilter er nog geen jaar in zitten. Maar wel vervangen en hij rijdt een stuk beter.
Tevens de koelwaterthermostaat vervangen. De oude hield de motor op 64°C. Daardoor regenereert het DPF niet omdat ie pas vrijgave krijgt voor regenereren vanaf een temperatuur van 70°C of hoger. Gaf ie geen stoormelding van. Heb een hele tijd gereden en alle parameters uitgelezen tijdens het rijden.

Na alles vervangen te hebben ben ik een stuk gaan rijden en heb twee keer geforceerd geregenereerd en hij rijdt nu echt, duidelijk merkbaar een stuk beter. Blijft ook doortrekken tot max toerental, en de motor warmt op tot ca. 84°C.

Zo, dus al met al, een paar euro's armer maar gelukkig bijna alles nieuw en een auto die weer als vanouds rijd.

S. Buijs (0), 6 jaar geleden

Oplossing was koelwaterthermostaat vervangen omdat de motortemperatuur <70°C bleef waardoor dpf niet meer regenereerde en daardoor vervuilde met alle nadelige gevolgen van dien. Tevens brandstoffilter vervangen, wat eigenlijk best logisch is om te doen als een motor inhoud wanneer er veel vermogen gevraagd wordt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.