BMW 3-Serie: hard fluitend geluid onder motorkap TURBO DIESEL, geen vermogen!

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 turbo diesel m51 motor

hallo mede problemcar mensen......

heb een bmw 325 td uit 1992 geloof een m51 motor.
km stand: 390.000

wanneer je stilstaand of rijdend gas geef hoor je een hard fluitend geluid,

ik heb geen vermogen meer en durf ook er niet meer in te rijden om verdere schade ter voorkomen.
ik denk dat het van de turbo afkomt, maar wat kan het nou zijn. de gehele turbo of een slang ofzo?
heb 0.0 ervaring in een bmw td, ben wel handig :-)

btw. ik geloof dat het de luchtfilter huis is, dat grote zwarte kap links van de motor vast zit, is bij mij los,
er zit aan de voor zijde en achterzijde op het blok 2 ronde gaatjes dat tegen de luchtfilter huis aan moet zitten en daar komt ook beetje rook uit, moet ik er tegen aan drukken maar gaat er steeds van af.


wie weet raad of weet waar ik terecht kan bijv.

alvast bedankt robert

diablo

Geplaatst door diablo (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

ronv8 (0), 16 jaar geleden

Ik kan het hier vandaan niet zien maar je moet even kijken of er niks lek is van af de turbo naar de inlaat.
Van af de turbo lopen slangen die moet je volgen.

diablo (0), 16 jaar geleden

[quote=ronv8]Ik kan het hier vandaan niet zien maar je moet even kijken of er niks lek is van af de turbo naar de inlaat.
Van af de turbo lopen slangen die moet je volgen.[/quote]
er is een grote pijp vanaf de turbo die naar de inlaat filter gaat. de zwarte luchtfilter box geloof ik.
deze luchtfilter box zit los van me motor. hoort vast te zitten. dus valse lucht zo ie zo..
ik heb 100 km gereden zonder dat deze eraan vast zat zonder problemen en nu heb ik dit fluitend geluid.
heb de auto pas 100 km.
kan het hierdoor komen d.m.v. een losse inlaat air box?
is er nu iets kapot, waardoor ik die fluit hoor?

ronv8 (0), 16 jaar geleden

Nee die is het niet.. dat is het luchtfilter.
Daar zuigt die lucht aan het gaat om de anderen kan daar staat druk op en daar ontsnapt luchtdruk.
En dat is waarschijnlijk het gefluit.
Kontroleer dat maar er zit ergens een scheur of een losse slangenklem

Jochem71 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als je luchtfilterhuis los hangt wil dat zeggen dat de boutjes eruit liggen en als die boutjes de turbo worden ingezogen dan loopt het meestal niet erg goed af met de turbo. Het luchtfilterhuis hoort met 4 boutjes vast te zitten tegen de kleppendeksel(zet ze vast met een borgmiddel) als deze boutjes er niet meer allemaal zijn dan zul je ze moeten zoeken in de slang die naar de turbo gaat of in de turbo maar dan heeft de turbo meestal al onherstelbare schade opgelopen en dan kan dat ook de oorzaak zijn van dat vreemde geluid wat je hoort.
Dus op zoek naar de boutjes.

Succes Jochem

diablo (0), 16 jaar geleden

PROBLEEM OPGELOST......

turbo verwijdert en zag de schoepen helemaal aan gort gedraaid te hebben.
ook wel wat olie via de inlaat buis gegaan.
ps, de bout die ik erin vond is geen originele bmw bout.
ik heb bij de sloop een goede turbo gekocht en die erop gezet.
auto gaf daarna een vage ratel bij 3500 rpm met blauwe rook uit de uitlaat, liep daarna onregelmatig stationair, na 2min. draait ie weer goed stationair.
leek net alsof de motor in soep wou draaien.
na 10x warm te hebben gedraait en lopen testen is het euvel opeens verdwenen.
dit kan ik nog steeds niet verklaren, moest de turbo of de motor nog bij wijze van spreken aan elkaar wennen of door de olie die her en der nog uitgeblazen moest worden uit uitlaat bijv. of inlaat?


nu rijdt de auto goed, enkel soms tussen de 3000 rpm a 4000 rpm houdt ie voor 1 a 2 sec. in om daarna gewoon door te blazen,
het lijkt net alsof de turbo heel even tijd nodig heeft om daarna nog meer druk te boosten, althans zo voelt het.
is dit gewoon?

thanks sanjay.

Rosse (0), 16 jaar geleden

Wanneer er iets in je turbo draait, breken er stukken van je schoepen af, deze worden de motor ingeblazen. Ik veronderstel dat stukjes turbo de reden zijn waarom hij in het begin niet goed draaide. Dit heeft dan in ieder geval geen goed gedaan...

Moest je een intercooler hebben, probeer dat ding dan te demonteren, en alle stukjes turbo die er nog in moesten hangen te verwijderen... Best een ruilintercooler zetten, alleen dan ben je zeker dat je alle stukjes hebt, en vermijd je verdere schade...

diablo (0), 16 jaar geleden

[quote=Rosse]Wanneer er iets in je turbo draait, breken er stukken van je schoepen af, deze worden de motor ingeblazen. Ik veronderstel dat stukjes turbo de reden zijn waarom hij in het begin niet goed draaide. Dit heeft dan in ieder geval geen goed gedaan...

Moest je een intercooler hebben, probeer dat ding dan te demonteren, en alle stukjes turbo die er nog in moesten hangen te verwijderen... Best een ruilintercooler zetten, alleen dan ben je zeker dat je alle stukjes hebt, en vermijd je verdere schade...[/quote]
ik heb een 325 td, deze zijn zonder intekoeler, de tds wel.

heb nu alleen problemen met het af en toe inhouden van de motor op hoge snelheid zoals in me vorige bericht stond, je ziet dan ook opeens de verbruik meter ook terug schieten om daarna weer de juiste waarden te geven.

iemand een idee?

alvast bedankt....

joa (0), 16 jaar geleden

Hey, mag ik wat vragen,
in de loop van de 390.000 of meer dat je gedaan hebt met deze wagen, wat ben je zo nog tegengekomen?
cylinderkop ofzo?

thx,
Jo

diablo (0), 16 jaar geleden

[quote=joa]Hey, mag ik wat vragen,
in de loop van de 390.000 of meer dat je gedaan hebt met deze wagen, wat ben je zo nog tegengekomen?
cylinderkop ofzo?

thx,
Jo[/quote]
hey hallo,

De bmw heeft voor de rest geen motorische mankementen getoont.
Motorisch is het gewoon starten en rijden.
Destijds de turbo zelf vervangen en direct ook 6 nieuwe gloeiers erin, olie, diesel en brandstof filters vervangen.
Heb ik ook gelijk geen last van koud starten e.d. mocht het kkkoud worden deze winter.

Voorremschijven vervangen en remblokken.
L+R fusee kogels vervangen.
Binnenkort de achter schokdempers vervangen, multiriem spanner.

In principie de normale onderhouds intervallen....

ben je van plan om zo een diesel aan te schaffen?

mvg. Robert

joa (0), 16 jaar geleden

Ja ik ga een 525tds kopen,

van een collega, goede wagen , heb hem nog nooit horen klagen erover,
dus daarom de vraag, bedankt voor de reactie,
ik heb gelezen op e34.nl dat je moet kijken naar de turbo en naar de dieselpomp bij deze motoren,
daarom de vraag

tot schrijfs,

Joa

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.