Mijn 525 tds heeft sinds de intrede van de kou het volgende probleem;
Als ik gas geef dan trekt de auto normaal, maar als ik de autosnelweg oprij dan lijkt het wel alsof ik een hele steile berg op moet rijden zodra ik in de buurt van de 100 kmh kom. Topsnelheid 120kmh, geen trekkracht meer daarboven.
Tot dusver gedaan, luchtfilter vervangen, luchtmassameter vervangen, uitlezen naar electrische storingen(geen ontdekt), de dieselpomp laten nakijken evenals de turbo. Dieselpomp is nagekeken en voorzien van nieuwe o-ring enz., turbo heeft een goede normale turbodruk. Het meest vreemde van alles is dat ik af en toe ook nog eens gewoon heb gereden, dus zoals van ouds en geen gebrek aan trekkracht . Een fles met brandstofreiniging (forté) heb ik ook al toegevoegd op een volle tank, verstuivers zijn goed bevonden en heb inmiddels alweer drie volle tanken achter mij. Voor mijn gevoel is het alsof er een scheve verhouding is tussen lucht en brandstof als ik in het hogere toerensegment kom.
Wie heeft een aanwijzing of oplossing, want ik ben erg gehecht aan mijn auto,
bvd, Kees.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kees,
Zo te horen loopt hij dan dan af en toe gewoon in noodloop, vandaar dat je geen trekkracht hebt, en niet boven de 120 km/h komt.
Het beste is om hem uit te lezen op het moment dat het probleem zich voordoet, vind je geen foutcode's bekijk dan eens de meetwaardeblokken goed.
Gr Stefan
Beste Stefan,
Alvast bedankt voor jouw reactie, ik zal jouw raad opvolgen. Het enige wat ik graag zou willen weten is waar ik de meetwaardeblokken zou kunnen vinden? Geen idee wat het is laat staan waar het is.
mvg, Kees
14 jaar
Voor zij die het willen weten,
Aankomende week ga ik mijn ATF-olie vervangen en de Cardan-olie, in de hoop hiermee mijn probleem te laten verdwijnen.
Kees
14 jaar
Kees dat olie verversen is heel goed voor de auto maar daar haal je het manco niet mee weg. Ik lees nergens het vervangen het brandstoffilter. geeft hij geen rookwolken bij die snelheid? Rijdend de turbodruk meten? Je hebt al zoveel uit gegeven dan zie je wat meer dan foutcodes lezen.Succes .
Eindelijk zo verstandig geweest om de BMW=dealer te bezoeken om aldaar de auto uit te laten lezen. Uiteindelijk kwam er uit dat de "klep" van de turbo niet opengaat, deze is niet vast komen te zitten door de tijd heen(is gecontroleerd) maar word niet goed electronisch aangestuurd. Hiervoor moet ik het zogeheten 'brein'(computergedeelte onder de rechter interieurfilter) nakijken op vocht of los contact. Totale kosten tot dusver voor het bezoek aan de dealer...euro 43.14 Dat viel dus reuze mee. Ik meld me weer als alles weer als vanouds is.
14 jaar
Voor hullie die het weten willen,
Na eindeloos denken en doen, veel centjes voor van alles en nog wat ben ik er eindelijk achter gekomen waardoor mijn bmw 525tds niet meet wou gaan als de brandweer.
De klep van de turbo ging dus niet open zoals geconstateerd werd door de bmw-garage bij het uitlezen.
Allerlei toebehoren nogmaals gecontroleerd en schoongemaakt, slangetjes vervangen en het brein bekeken, alwaar geen breuk of vocht danwel vuiligheid te bekennen was.
Boven op de moter zit een 'egr' (soort paddestoel) met daaraan twee slangen, een naar het brandstoffilter en een naar het moterblok. Die naar het moterblok loopt is voor het afzuigen van lucht/olie(?), in ieder geval de slang die daar tussen zat was poreus en na vervangen en goed vastzetten was mijn probleem verholpen, ik ben weer als een kind zo blij en ga lekker scheuren(binnen de grensen).
Veel dank aan een ieder die mij heeft bijgestaan,
Kees.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar