Beste allen,
mijn 318 tds heeft een kachel probleem. Ik heb al eerder op deze site een bericht geplaatst maar nog geen oplossing gekregen en kan op de site ook geen oplossing vinden.
Het probleem; mijn kachel gaat koude lucht blazen zodra ik stil sta of onder de +/- 2000 toeren kom. Wanneer ik weer ga rijden/boven de 2000 toeren kom gaat hij weer warme lucht blazen.
wat ik inmiddels heb gedaan;
- waterpomp vervangen
- radiateur doorgespoeld ( is ok)
- thermostaat getest ( gaat wel open; hoever moet hij open gaan?)
Ik weet verder niet waar het aan kan liggen. De aanvoerslang op de radiateur heeft trouwens erg veel druk en is een beetje uigezet.
Volgens mij komt dit probleem vaker voor. Iemand een idee?
alvast bedankt!
Groet,
Vroemen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft hij dit ook als hij volledig warm is of koelt hij af tijdens het rijden? Anders is het een teken dat uw thermostaat blijft open staan.
Bij onze Punto moet ik altijd iets voor de radiator steken in de winter omdat hij anders gewoon niet warm genoeg wordt en tijdens lange ritten wordt het dan koud! Het tegenovergestelde van bij u dus!
volgens mij toch je termostaat, of ie open gaat of niet, dat is niet het probleem, maar wanneer hij open gaat... als hij reeds open gaat bij bv. 50 graden i.p.v. 80 graden dan begint hij al zijn water te koelen als hij nog niet op temperatuur staat. Wat geeft je temperatuurmeter aan? Heb je soms ooit eens een produkt gebruikt om lekken te dichten in uw radiator of waterpomp?
13 jaar
hij doet dit ook bij een warme motor; ook als de temperatuur mooi in het midden staat. Als ik dan bijvoorbeeld voor een stoplicht sta gaat hij na een paar seconden weer koude lucht blazen.
wat aanvullende info;
- de motor komt goed op temperatuur en wordt niet te warm ( mooi in het midden)
- in het expansievat is een straaltje koelvloeistof te zien bij draainde motor.
ik hoor graag wie hier meer van af weet
13 jaar
ik heb geen producten gebruikt om lekken te dichten.
motortemperatuur loopt mooi regelmatig op naar 90 graden (midden)
13 jaar
Steek dan toch maar eens een karton voor uw radiator zoals ik al jaren bij onze Punto doe!
Wel kijken of uw temperatuur dan weer niet te hoog gaat want dan moet je het terug verwijderen!
13 jaar
Ligt je aandrijfriem van de waterpomp nie te los, ik vermoed dat deze apart word aangedreven ,en niet op de distributie zit, dan kan het zijn dat deze alleen bij hogere toerental van de motor goed meedraaid, maar dan zou de temp.meter moeten stijgen bij stationair draaien.
13 jaar
Bruno; de aandrijfriem van de waterpom wordt inderdaad apart aangedreven; hij zit echter niet te los.
Ovi; dank voor de tip maar ben echt op zoek naar de oorzaak van het probleem.
Ik heb gisteren ook de kachelradiator doorgespoeld ( in omgekeerde volgorde) en de thermostaat vervangen. Ook heb ik de waterklep open gehad om te kijken of deze niet verstopt was.
De kachel blijft echter koude lucht blazen zodra je motor onder de 2000 toeren komt.
Hoop dat iemand nog een gouden tip heeft, anders moet ik toch maar echt eens naar de garage gaan.......
13 jaar
Volgens mij is er toch niet goed ontlucht.
Warme motor op 2500/3000 rpm laten draaien, ontluchtingsnippels een voor een open draaien totdat er koelvloeistof uit komt.
Verwarming op warme stand.
13 jaar
Als er geen ontluchtingsnippels op staan kan je misschien je expansievatje los maken en omhoog houden met de dop er af.
Weet niet hoe dat bij een BMW is maar zo heb ik het bij mijn Hyundai moeten doen om de lucht er uit te krijgen nadat ik een koppakdichting vervangen had.
Wel uw verwarming op de warmste stand zetten zodat alles goed kan doorstromen.
13 jaar
Hallo zeg hier een BMW fahrer 3 en 5 serie. Nu een E46 2004 diesel .zeg hetzelfde probleem veel googlen e.d. hierbij een oplossing om het in de auto weer warm te krijgen. Bij de extra waterpomp en waterklep zitten twee connectors (bij de uitvoeringen met airco). Wanneer nu de connector aangesloten blijft welke het dichtst bij de radiateur zit vast bijft zitten (deze stuurt(voed) de extra waterpomp. Zodat je het warme water in het interieur krijgt. De elektrische kachel staat altijd aan bij deze uitvoering. Echter de andere connector (welke het dichtst bij de koplampzijde zit deze moet je loshalen: deze stuurt een klep open of dicht (i.v.m. airco). Wanneer deze connector nu laos is stroomt het warme water naar je kachel toe en hoera warme voetjes. Tweede probleem wat ik nog moet op lossen (waarschijnlijk de thermosstaat) de motor zelf blijft net boven het blauwe blokje staan. Mogelijk karton ervoor. Of kan dit geen kwaad boven blauwe blokje temp meter. Het geheel zit recht voor in de motorruimte wanneer je voor de auto staat 2 grijze huisjes.
13 jaar
hoi vroemen
Ik heb ook zelfde probleem met mijn bmw e36 als ik stil sta dan heb ik alleen maar koude lucht al is de auto op tempratuur en zodra ik veel gas geef dan komt er pas warme lucht heb jij de oplossing al gevonden
13 jaar
links onder motorkap zit een regelklep die elektrich gestuurd word inwendig defect
Hallo bij de E46 2004 nw. thermostaat geplaatst (40 euri) hierna alles weer goed en orgineel. Plastic pootje afgebroken van de thermosstaat hierdoor stond deze steeds open. Ik zou zeggen eerst maar thermostaat vervangen.
13 jaar
Ik kreeg een mailtje van Stefaan zie:hieronder:
:BESTE ,
Graag zou ik gsm nr of mail krijgen van vroemen .
Het gaat over een probleem met chaufage geen warme lucht .
Ik heb het zelfde probleem en kan het niet vinden .
Graag zou ik met hem in kontakt komen wat juist de oplossing was( hij had het zelfde probleem ) VAB België Stefaan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar