BMW 3-Serie: Kachel voorruit wordt warm, rest niet

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: M43B16

Hallo heren,

Van de week heb ik de waterpomp en de thermostaat vervangen.

Nu krijg ik de kachel binnen alleen heet bij de voorruitroosters. Dat wil zeggen: uit de dashboardroostertjes en onder bij de voeten komt alleen maar koude lucht. Ook na een uur rijden.

Is er gewoon iets in het (dasboard-)kleppensysteem kapot (jammer dan) of kan dit toch duiden op een probleem met het koelsysteem?

Ik heb overigens wel circulatie, ook al is het straaltje bij de vuldop maar klein.

Groet,

Frank

IncaSDI

Geplaatst door IncaSDI (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

rickgilze (0), 13 jaar geleden

heb je airco/ climate control, of de traditionele kachel?

rickgilze (0), 13 jaar geleden

wwarom waterpomp en thermostaat vervangen? welke storingen waren er eerstr?

gr rick

rickgilze (0), 13 jaar geleden

wzacht ik zie het al, jij was die frank met kapot gelopen waterpomp.........?

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Hey Rick,

Ik heb geen airco en geen climate control.

Ja, mijn waterpomp lag inderdaad in enkele stukken. Heb trouwens alle stukjes plastic eruit kunnen blazen (puzzeltje compleet). Vandaar dus vervangen.

Thermostaat was niet nodig, bleek ook in de pan, maar je bent er toch mee bezig en het kost bijna niets.

Maar goed: gewone kachel dus.

Frank

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Als hitte uit de roosters bij de voorruit goed genoeg is, laat ik de het voorlopig daarbij (niet belangrijk/motor gaat er niet van kapot).

Als het wel op iets vreemds (koelsysteem) of slechts voor de motor kan duiden, wil ik er wel wat aan doen.

rickgilze (0), 13 jaar geleden

systeem (GOED) ontlucht? dus motor draaiende waterpas staan, onluchting open (en wachten tot motor iet wat warmn is) en blijven bij vullen totdat er bij de ontlucht nippel vloeistof (niet met lucht belletjes) uitloopt, dan alles afsluiten (vuldop en ontl vent.) stukje rijden, daarnaa even kijken. kan lucht zijn in het systeem.

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Hallo Rick,

Dit heb ik niet gedaan. Lijkt me dus dat ik dat eerst moet doen.

Is het trouwens erg schakelijk om ritten te rijden met lucht in het systeem, zolang de temperatuurmeter maar in het midden staat? Auto loopt niet warm en koelt gewoon terug.

Frank

rickgilze (0), 13 jaar geleden

inderdaad, zolang ie in t idden of maximaal 3/4 blijft handig is om je motor warm te rijden (blokje om, zodat ie net ui blauw is) en dan de genoemde procedure te doen, uiteraard moet je tijdens het vullen je interieur verwarming op warm henneb staan en ventilator aan. ;)

gr rick Suc6!!

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Okay, dit ga ik morgen doen.

Ik moet er vanavond wel mee rijden. Dit kan dus geen kwaad.

Dank je wel!

rickgilze (0), 13 jaar geleden

nee niet echt, weet je nog hoeveel liter kvs je heb er in gegoten ongeveer? en hoeveel er oingeveer uit gekomen was, of was dat al verloren dank zij de pomp?

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Hi,

Toen ik de pomp ging vervangen kwam er ongeveer 4 à 5 liter uit (slangen van het blok en radiateur trekken en emmer eronder). Geen lekkage door de defecte pomp gehad, gelukkig!

Verder de radiateur en de slangen doorgeblazen: die hoeveelheid heb ik niet gemeten.

Frank

rickgilze (0), 13 jaar geleden

ok, maar je weet 99,9% zeker dat de 'puzzle' compleet is qua pomp schoepen? (zodat er geen plastic het interieur water gat vernauwd)

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Er kan hoogstens een half blad/schoepje weg zijn.

Ik heb in de emmer namelijk nog een stukje plastic gevonden, maar ik kan niet nagaan of dit van het schoepenrad of van de beschermkap van de visco kwam (brak een paar dagen daarvoor af :)).

Dus hoogstens een half schoepje in het systeem. Kan heel goed de boel verstoppen, lijkt me. Wordt mogelijk wel een keer vermaald.

Frank

rickgilze (0), 13 jaar geleden

hahahahahahahaha tsja, ik zou als ik jou was beginnen met kijken als dadelijk je auto koud is of je kvs vloeistof wel op de KALT niveau staat! wie wee lucht... (minder erg)

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

KALT is gewoon die streep in 't midden?

rickgilze (0), 13 jaar geleden

de aftap plug van je kvs

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Wat is trouwens die blauwe plastic schroef (er kan een groot uitgevallen kruiskop in), aan de onderkant van het reservoir?

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Ok,

Ik ga er dit weekend gewoon mee rijden en laat de ontluchting/vulling door de vakman uitvoeren. Dit moet gewoon goed gebeuren.

Frank

rickgilze (0), 13 jaar geleden

maar kijk dan voor je vanaaf ff weg gaat nog ff of je kvs niveau niet te laag staat!!!!!!!!!!!

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Doe ik. Anders gewoon bijvullen.

Want dit zou duiden op lekkage?

rickgilze (0), 13 jaar geleden

nee lucht, dat ontsnapt is en dus is je kvs niveau gedaald ;) kan soms wel 10cm bijgevuld moeten worden! het si wel belangrijk voor goede ontluchint dat je je interieur kachel aanzet (warm) en desnoods een raampje opent ;)

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Dank voor de tips!

Ik zal KALT en m'n meters (die nieuwe lampjes hebben ;) ) goed in de gaten houden.

De uiteindelijke oorzaak van het niet warm willen worden uit de ventilatieroosters (en dus wél bij de voorruit) zal ik aankomende week hier vermelden.

rickgilze (0), 13 jaar geleden

ok, we horen het graag, in spanning wachten we af en klopt ons hartje ;)

groetjes Rick

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Ach, als ik dit soort vragen al stel, kun je wel vaststellen dat het aan mij ligt en niet aan de auto :)

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ik dacht dat jij nog op terschelling zat ?? :-)

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Ik ben inderdaad net terug van vakantie!

Het gaat trouwens om deze auto. Alpinewit III: cultureel verantwoord kleurtje :) :)

rickgilze (0), 13 jaar geleden

wit is besmettelijk, maar eerlijk gezegd, het staat m best mooi! zonde dat je geen mistlampjes hebt ;)

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Dat is wellicht off-topic, maar die kunnen (met bijbehorend knopje/controlelampje) natuurlijk wel gehaald worden op d'een of and're sloperij :)

rickgilze (0), 13 jaar geleden

idd kabelboompjhe erbij is zo zelf gemaakt!

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Hallo Rick en anderen,

Bij wegrijden was het niveau iets onder KALT, bijgevuld. Vanochtend was het expansiereservoir echter geheel leeg... Op naar de garage.

Circa 100 km gereden gisteren en je raadt het nooit: de kachel werd na een kwartier gewoon heet, uit alle ventilatieroosters. Hoe dit kan...
Wordt er soms toch iets elektronisch gestuurd met verdeelkleppen in het dashboard?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hee Frank,

Je hebt een electrische kachelkraan onder bij het schutbord zitten, maar gezien je alleen warme lucht bij het voorraam kreeg, vermoed ik niet dat daar je probleem zat.

Misschien bleef een klep in de kachel hangen o.i.d ?

Maar dat je niveau constant blijft zakken snap ik niet, er moet toch haast een lek zijn, is het niet uitwendig, dan moet het inwendig zijn, net zoals bij de vrouw zal ik maar zeggen..

Bazzz1976 (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Klinkt misschien als "of je stopt de stekker erin" maar heb je dat middelste wieltje (dat tussen de blazers in zit) wel op rood staan? (weet niet hoe het heet, maar het wiel met die blauwe/rode puntjes).
Mijn collega had hetzelfde, was gewoon vergeten om het wieltje op rood te draaien.

Groet,
Bas

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Na weken bijvullen werd de kachel ineens wel warm en is de naald nooit meer boven het midden gekomen.

Ik ben naar de garage geweest, waar ze het systeem lange tijd onder druk hebben gezet. En die nam niet af. De monteur vermoedde dat het gewoon ontluchten was.

Vorige week donderdag is bijgevuld tot KALT. Achthonderd kilometer verder is er geen millimeter uit.

Dit probleem is dus opgelost.

Groet,

Frank

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.