hoi,
ik heb een kachel die alleen voluit kan loeien of uit. Ik weet zeker dat het de kachelweerstand is die kapot is. Ik heb inmiddels een "nieuwe" kachelweerstand, maar ik heb zitten zoeken en zoeken maar geen idee waar dat ding moet zitten!
Ik heb inmiddels de voorkant eraf, dus het rooster bij de ruitenwissers, dan die kachel goot eraf gehaald, ik zie daar de kachelventilator. Ik had gedacht dat hij daar zou moeten zitten, zie ik ook in werkplaatshandboeken, maar echt niet hoor. De kapjes eraf gehaald van die motor, maar nog steeds niks.
Heb nu het donkerbruine vermoeden dat ik op de verkeerde plek aan het kijken ben,....:)
Moet het van binnenuit wellicht?
wie weet het, ik zou er erg blij mee zijn
groetjes robert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Inderdaad , van binnen , achter het dashbordkastje.
haa dat meen je niet, heb ik vandaag flink zitten rommelen in de sneeuw,.. aan de verkeerde kant! dus gewoon ergens bij dashbordkast zoeken! zeker het paneeltje onder het dashbordkastje?
bedankt voor de tip, morgen meteen even kijken daar!
11 jaar
[quote=kaleido 1]Inderdaad , van binnen , achter het dashbordkastje.[/quote]
hoi, ik heb wederom alles weer open liggen. Het is echt niet normaal, maar die weerstand is NIET te vinden. Ik zie een wirwar van draden onder dat dashbordkastje, heb alles goed zitten te bekijken, maar geen idee waar het zich bevindt! Zit het achterin bovenaan,.. of helemaal rechts in een kastje!?
Ben er al 2 weken mee bezig haha! En dit was nou net even een klusje tussendoor, tussen de grotere klussen!
is dit de weerstand die erin zit? Heb hem nml besteld, en deze heb ik gekregen. Dus ik zoek ook naar zoiets als dit,... maar als ik de verkeerde heb gekregen, zit ik ook naar het verkeerde te zoeken :)
[url=http://postimage.org/image/m3gcre7bt/][img]http://s12.postimage.org/m3gcre7bt/weers...[/img][/url]
11 jaar
Dat is hem .
Volg de draden van de kachelmotor , en je komt uit bij de weerstand.
Mannetje ; de motor had je al gevonden ? Die weerstand zelf is niet te herkennen want deze zit ingebouwd .
Hooguit de stekkeraansluiting kan je vinden .
Omdat die weerstand heet wordt is deze gemonteerd tussen ventilator en kachelradiator .
Oorzaak van het defect is het niet soepel draaien van die ventilator. Smeer dus die lagertjes.
Succes.
ferrie en punt, fantastisch! ik heb weer hernieuwde krachten gekregen. Ik ga straks onder het dashboard, het draadje zoeken die vanuit de kachelmotor komt. Dan zit de weerstand ergens ingebouwd, dus ik ga daar alles losschroeven. Oorzaak van het defect een lagerprobleempje, ja zou kunnen. Maar ik vond de ventilator heel soepeltjes draaien, en piept ook niet ofzo. Maar eerst die die weerstand vinden. De champagne staat al klaar :)
ps, het rare is dat de weerstand die ik nu gekocht heb, wat roestig is. En daarom op het verkeerde pad ben gezet, want ging er toen meteen vanuit dat dit dus ergens onder de motorkap moest zitten, en niet in binnen. En als je stevig gaat googelen zit die weerstand of bij de kachelmotor, of rechts bij het gaspedaal bij het paneel, of bij het paneel onder het dashboard!
11 jaar
Bij opel en renault zitten ze op of aan de motor .,maar bij bmw zitten ze vaak in het luchtkanaal. Even zoeken dus.
het is werkelijk verschrikkelijk, maar heb het nog niet! heb alle kastjes losgemaakt onder het dashboardkastje, maar daar zit het niet. Wel een soort kast met koelribben, maar denk dat iets is van het motormanagementsysteem. Ik ga straks proberen om het hele paneel achter de schakelaar los te maken, om zo ergens in het luchtkanaal te komen. Van buiten uit ging dat niet, en kwam alleen bij de motor. Misschien vanaf binnen!
ik geef niet op :) Maar lastig sleutelen dit keer, als je niet weet waar je moet kijken! Kan niet wachten totdat ik dat ding heb, en dan zal ik het ook exact beschrijven waar het zich bevindt. Want op heel het internet is hier niets van te vinden bij de 318i uit 1992
11 jaar
Hij kan bij deze modellen niet alleen op 3 verschillende plekken zitten maar er zijn ook 3 verschillende uitvoeringen, 2 conventionele en 1 electronische. Aan de symptomen te zien heb je een conventionele kachelweerstand. Deze zit meestal bij de kachelmotor, je zou hem moeten kunnen zien als de zwarte kap van de behuizing waar de kachelmotor inzit. Dan ga ik er wel vanuit dat je een E30 hebt. Bij een E36 kan hij daar ook zitten maar meestal zitten ze bij de E36 in de zijkant van de kachel behuizing aan de binnenkant van de auto.
gr Martin
hoi martin, jeetje, vandaar dat iedereen het spoor bijster is met zoveel verschillen. Ik heb overigens geen E30. Ik zag inderdaad in een werkplaatshandboek een plaatje staan van zo'n kachel. In het midden kan je een klepje openklappen, en daar zit hij dan.
Maar ik heb een E36, en die kachel ziet er meteen anders uit. Hij zit niet aan de kachelmotor, ook niet ernaast of eronder.
Maar wat jij zegt "in de zijkant van de kachelbehuizing aan de binnenkant van de auto" dat moet hem dus zijn denk ik. Maar zou ik dan het middenpaneel eraf moeten halen ofzo,.. dus het gedeelte waar de ventilatorschakelaar zit? Of het paneel onder het raam aan de binnenkant? Ik denk inmiddels dat het niet ONDER het dashboard is te vinden. Ik heb daar alles bekeken.
groetjes robert
11 jaar
jajajja, gelukt hoor, sjonge! bedankt allemaal voor de tips! Het zat inderdaad bij het dashboardkastje. Maar niet eronder, maar erachter. Door de ventilatieuitgang paneel aan die kant los te halen kan je hem zien links achterin! Hij zit erin gewurmd. ik had wel de verkeerde weerstand, maar hij leek er zo veel op dat hij wel past. En het werkt gelukkig ook :)
Zie fotootjes, het groene stekkertje, daarachter zit hij.
[url=http://postimage.org/image/9gp2qki4v/][img]http://s3.postimage.org/9gp2qki4v/IMG002...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/rbggoqakb/][img]http://s9.postimage.org/rbggoqakb/IMG002...[/img][/url]
Dus voor de volgende die dit probleem krijgt kan hem nu makkelijk vinden,
groetjes robert
11 jaar
Dat zei ik toch , ACHTER het dashbordkastje.
Maarja zo leer je je auto wel kennen , is het wel ergens goed voor, en mooi dat het weer werkt.
haa ja man, maar helemaal niet gerealiseerd dat die hele kast eruit moest. Van onderen, achter het paneel, zag ik alle kabels (dacht ik). Maar je kan hem eigenlijk alleen zien als je de hele dashboardkast weghaalt. Je had helemaal gelijk, totaal overheen gekeken. Ook omdat bij mijn "nieuwe" weerstand de stekkeraansluiting aan de bovenkant zit, zat ik toch verkeerd te kijken!
nogmaals bedankt, weer een dingetje opgelost aan mn autootje :) Op naar de volgende, katalysatoraansluiting lassen,... dat gaat ook wel even duren ben ik bang!
groetjes robert
11 jaar
Wat is er defect dan aan je katalisator, gescheurd ?
hij is gescheurd net voor de katalysator, dus dat bochtje. Heel lastig plekje, de kat. is op zichzelf nog goed, maar hij moet er wel helemaal af om dit te fiksen helaas. Was met beiden wielen door een kuil gereden, en toen pang!
Ik ga het eerst even proberen hoe ver ik kom, en bij problemen kom ik hier wel weer terecht denk ik! Vooralsnog denk ik dat het lastigste de voorbocht wordt. Die aansluiting zit heel dicht bij het blok, en krijg je maar moeilijk los denk ik. En een probleem is uiteraard de ruimte onder de auto, want heb nu alleen 2 grote krikken, 2 steunen en 2 schuine rijplaten. Moet wel een beetje veilig worden uiteraard!
11 jaar
Lekkere wegen daar in leiderdorp .!!
Wel die naad met CO2 lassen het is roestvaststaal . Met een brander wordt het niets.
Groeten.
[quote=Punt]Lekkere wegen daar in leiderdorp .!!
Wel die naad met CO2 lassen het is roestvaststaal . Met een brander wordt het niets.
Groeten.[/quote]
ha ja de wegen in leiderdorp zijn ook niks, maar dit is in frankrijk gebeurd. Daar is het pas echt erg :)
bedankt voor de lastips. Ik weet het, denk dat het lassen ook nog wel een probleempje gaat worden, dat is nooit makkelijk. Maar het is een redelijk nieuwe katalysator, dus het staal is nog wel goed om te lassen. Eerste probleem is alles eraf te halen, zonder brug!
groetjes robert
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar