BMW 3-Serie: kan ik wiellagers zelf vervangen?

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: m40 316i

hoi,

mijn wiellager voor is kapot en nu is mijn vraag kan ik het zelf vervangen? alvast bedankt voor jullie reactie!!

laterz alex

sexy-lexy10

Geplaatst door sexy-lexy10 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

lekkere vraag, ikzelf denk van niet, daar je er wel wat kennis en gereedschap voor in huis moet hebben ( of tot beschikking), volgens mij zitten ze geperst, dus zal je zowiezo een pers moeten hebben, enige vakkundigheid en inzicht is gewenst, en niet te vergeten, een flinke dosis doorzettingsvermogen als je et nog nooit gedaan hebt, er kan nogal eens wat gruwelijk vastzitten.

Groeten Marcel

mart-vervoort (0) PRO, 17 jaar geleden

laat dit effe doen door prof. liefst beide kanten. is niet zoveel werk maar je moet het juiste gereedschap voor hebben en veiligheid gaat voor alles

stefan84 (0), 17 jaar geleden

inderdaad..best even werk.

speciaal gereedschap heb je niet nodig,wel een pers zou handig zijn.

wat je zelf kan doen is b.v. de boel demonteren en met de losse naaf naar een bedrijf gaan die over een pers beschikt en het daar even laten eruit persen.zou wel even een nieuw lager kopen,is wel zo makkelijk als hij het je ook weer erin kan zetten :d

let wel even goed op wat je doet..iets vergeten vast te draaien of wat boutjes overhouden bij deze klus zal niemand je in dank afnemen,en zal het je waarschijnlijk 'duur' komen te staan..

succes ermee..

Stefan

BMWE28 (0), 17 jaar geleden

Valt best mee! Bij 5-series heb ik dit klusje al meerdere keren gedaan en is gewoon goed te doen.
Als je het wiel, remklauw en remschijf los hebt, dan kun je met een grote dop de centrale moer losdraaien die onder het beschermkapje zit. (eerst even splitpennetje verwijderen) Wel even een grote pijp als hefboom gebruiken want de moer zit goed vast. Als de moer er af is kun je het lager er zo afschuiven, zit namelijk niet geperst of zo. Nieuw lager erop en karren maar. Half uurtje per kant.

Succes

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

een tip van mij dan nog, als je er zelf aan begint, trek als eerste die centrale moer een slag los, voordat je de auto op gaat krikken, dit scheelt een hoop gerommel als de auto al op de krik staat.

Dus als eerste doen, voordat je de wielen eraf gaat halen.

groeten Marcel

sexy-lexy10 (0), 17 jaar geleden

hoi,

mensen bedankt voor jullie reactie! maar wat ik nu niet snap is moet ik nou wel of niet een pers hebben
alvast bedankt voor jullie reactie!!!!!

laterz alex

stefan84 (0), 17 jaar geleden

hou het er maar op van wel Alex..

Stefan

roy128 (0), 17 jaar geleden

Hoi,
Ben ik het niet mee eens Stefan,je legt het geheel op de bankschroef en dan stukje voor stukje tik je hem er zo uit met goeie slagpen.Wel gelijkmatig eruit tikken anders sla je hem keivast.
Als je dan de nieuwe erin tikt,wel zorgen dat alles netjes schoon is.
Heb het pas nog gedaan bij autoo van me zusje,eitje.

sexy-lexy10 (0), 17 jaar geleden

nou ik benieuwd hoe het in elkaar zit ik ga ze maar van deweek bestellen en dan zie ik het wel bedankt voor ale reacties maar tips is nog altijd welkom!!!!!1 alvast bedankt!!!

laterz alex

stefan84 (0), 17 jaar geleden

Nou erik

had het laatst nog bij een Fiat ducato,linker wiellager voorzijde ging er met geen mogelijkheid vanaf,pers ging tot 40 ton en nog niks..dus met een hamertje en slagpen gaat dan ook niet lukken.had gelukkig nog een andere naaf liggen die we erop gemonteerd hebben..een ijzeren stuk plaat van 2,5cm dik 5cm breed was in twee stukken gebroken door het persen.

dus om het nu ma een 'eitje' te noemen is wel wat te snel gezegd,bij de één gaat het snel,bij de ander niet.

maar ben benieuwd.

Stefan

DDV (0), 17 jaar geleden

Hoi alex,

ik weet niet of je ervaring hebt met wiellagers,maar van een 3-serie werken ze aan de voorkant meestal niet graag mee.Soms krijg je ze er zelfs niet uitgeperst en moet je met een snijbrander de lagerschaal eruit snijden cq branden.Dus zorg ervoor dat je eventueel een backup plan hebt als het tegenzit.Succes!

Groeten Dennis.

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

@Dennis, zitten die lagerschalen IN een naaf ?

DDV (0), 17 jaar geleden

foutje, ik was in de veronderstelling dat het lager uit de naaf gehaald moest worden aan de voorkant maar bij deze types is het lager niet los te krijgen.Dus naaf en lager is een geheel.Dit maakt het allemaal wel wat eenvoudiger.

sexy-lexy10 (0), 17 jaar geleden

nou snap ik er echt helemaal nix van!! dus de naaf en lager is 1 geheel? en kan ik dat dan wel zelf of gaat dat me niet lukken??

laterz alex

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Indien naaf en lagers een geheel is, zoals door mijn voorgangers in verondersteld ( Zelf weet ik het niet zeker ), dan is het een fluitje van een cent, dan zit je dus niet met het probleem dat je een nieuwe lager moet inpersen, maar vervang je gewoon de complete naaf.

Groeten Marcel

Minotaur (0), 17 jaar geleden

Hoi Alex

Ben net klaar met hetzelfde klusje,en ik adviseer je om de boel uit te bouwen en het lager door een proffessional te laten vervangen.
Het eruit tikken en de nieuwe zelf monteren kan wel,maar het risico is dat je met het erin tikken een braampje op het lager tikt en dan kun je volgend jaar dezelfde klus weer doen.
Of als je hem een beetje scheef erin tikt kun je meteen een nieuw lager halen.

Groeten Wim

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.