Ik wil een E36 kopen, en nu heb ik er 1 gezien (goedkoopje) maar de kleppen zijn hoorbaar. Dit schijnt normaal te wezen vanaf 150.000 km als ik het goed heb.
Iemand enig idee wat dit gaat kosten? Of dat het veel kwaad kan? Ik kan evt zelf aan het sleutelen gaan.
Groetjes en hoop gauw iets te horen.
Verders zijn er nog wat kleine dingen maar voor kleine prijs is het mischien een proberen waard. alleen de reparatie kosten moeten ook beperkt zijn anders kan ik natuurlijk beter een duurdere aanschaffen.
Zag ook een mooie met lichte schade (ingedeukte grille) is dat makkelijk uit te deuken? simpel nieuwe grille erin ofzo?
Ik hoor wel
PS: dit zal vast al een topic zijn ergens
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Olaf
Normaal is het in ieder geval niet,of het kwaad kan is een 2e..
Praten we nu over de M40 ? Deze motoren hebben vaak last van een ingelopen nokkenas e.d
De 6 Cilinders( E36 ) hebben hier totaal geen last van.
Gr Stefan
geen idee. wat ik in het verhaal las ging het om een M40. Of het zo is? moet ik ff checken.
Ieder geval bedankt voor de tip
15 jaar
Een zwak punt van deze motoren (M40) is het verslijten van nokkenas en klepstoters. Hierdoor vermindert de lichthoogte van de kleppen, met vermogenverlies tot gevolg, vooral bij hogere toerentallen.
Vroeg of laat krijgt elke M40 er last van. Dit kan al na 80.000 km, maar ook pas na 250.000 km, afhankelijk van gebruikte motorolie, onderhoud, rijstijl, ... Naarmate de slijtage erger wordt, treedt het probleem op bij lagere toerentallen.
Typische symptomen zijn : inhouden bij hogere toeren, bij doortrekken in een versnelling en snel schakelen sterk inhouden als terug gas gegeven wordt in de volgende versnelling. Het eerste symptoom dat gewoonlijk wordt waargenomen is het tikken van de kleppen.
Enige remedie is nieuwe nokkenas en klepstoters. Vervang meteen de distributieriem. Kostenplaatje tussen 200 en 1.000 Eur. 200 als je het zelf doet en onderdelen zoekt op internet, 1.000 als je naar een BMW-dealer gaat. Tussenoplossingen bestaan natuurlijk ook.
Het kan zijn dat deze wagen het al erg heeft, of het kan nog maar een beginstadium zijn. Dan kan je misschien nog 50.000 km rijden voor je er echt last van krijgt. Trek eens door tot 5.500 toeren in 2e, dan snel naar 3e en terug volgas (wel rustige weg opzoeken). Als de wagen dan inhoudt, heb je al last van dit probleem.
Het is dan aan jou om te beoordelen hoe erg het is en of je het wil laten maken.
Als je rekening houdt met dit probleem en met de distributieriem (om de 40.000 vervangen) is de M40 overigens geen slechte motor. Ik heb er eentje lopen die 200.000 gedaan heeft en nog altijd goed in vorm. Als je maar lang genoeg door rijdt, krijgen alle motoren een probleem ergens.
Ook kan de M40 goed op LPG.
15 jaar
Harold! Bedankt voor de tip! Zou je ook aanraden om de goedkope BMW te kopen en toch door bekende of zelf te fixen?
Groetjes
15 jaar
Ik kan niet van op afstand beoordelen of de auto goed is. Houd er rekening mee dat een BMW-dealer vrij duur is.
Als de auto redelijk is en je kan hem zelf of met een bekende onderhouden, dan kan je het doen.
Als hij te slecht is of als je alles door de dealer moet laten doen, niet kopen.
Als je hem koopt en men kan niet bewijzen wanneer de distributieriem vervangen is, begin dan met deze te vervangen. Distributieriem is echt zwak punt van M40 motor. Alle 40.000 vervangen als je geen kromme kleppen wilt. Riem met spanrollen kost 160 Eur en is +/- 4h werk. Niet supermoeilijk, maar je moet wel een beetje weten wat je doet natuurlijk.
Een goede E36 rijdt wel leuk, zelfs al is het maar een 1600.
15 jaar
[quote=stefan84]Hallo Olaf
Normaal is het in ieder geval niet,of het kwaad kan is een 2e..
Praten we nu over de M40 ? Deze motoren hebben vaak last van een ingelopen nokkenas e.d
De 6 Cilinders( E36 ) hebben hier totaal geen last van.
Gr Stefan[/quote]
ik heb een E36 met een M52 blok (6cylinder 2liter) maar die tik ook gewoon (kleppen stoters zeggen ze) ook als de blok warm is en ook bij nieuwe (kroon) olie! kan dit ook kwaad? of beter gezegd, wat betekend dat getik? de blok hebt pas slechts 152000 km gelopen!
15 jaar
overigens heb mijn wagen er last van (het is een automaat) dat als ik pittig optrek op de snelweg dat hij (naar schatting trap 4naar 5) op 4000-4200 RPM even in houd en dan pas weer verder trekt!
15 jaar
auto rijden kost geld
als je een goedkope auto koopt uit financieel oogpunt
dan koop je ook achterstallig onderhoud
als je een duurdere koopt met minder achterstallig onderhoud dan kom je toch op een punt waar onderhoud geld gaat kosten
je moet je dan afvragen of je buiten het willen rijden in een merk of type ook later het onderhoud en bijkomede reparaties wil en kan ophoesten
of dat je gaat rijden en dan later met veel verlies afscheid moet nemen
onder houd is op en top! dus snap niet echt wat je bedoelt? ik wil weten WAT het is en hoe je het beste dat kan verhelpen!... is een kwaaltje merk ik zo hier en daar te lezen, dat tikken valt pas op als je er naar luistert!
15 jaar
dan klepdeksel lichtn en nokkenas controleren en klepstoters
zo nodig vervangen
Cil.kop/kleppen/nokkenas voor een Bmw 318i 1.8 mot.m40 1795cc 83kw 01-1991 t/m 09-1993
Aantal Artikelnr Omschrijving Bruto Systeem Merk Afbeelding Calculatie
V91418 Klep
7.000x41.900x10 2.100
Inlaatzijde 13.00 Ae
V91955 Klep
7.000x35.900x10 1.100
Uitlaatzijde 33.15 Ae
VAG96042 Klepgeleider
Inlaatzijde / Uitlaatzijde 10.90 Ae
CAM403 Nokkenas
106.20 Ae
CKS9403 Nokkenas-set
cam403 8x fol79 8x fol80
337.00 Ae
FOL79 Klepstoter
14.80 Ae
FOL80 Tuimelaar
29.15 Ae
MC 08741 Hydr.klepstoter
oe=11331712010 afm.48,5x16mm
24.10 Febi
MC 03337 Tuimelaar
oe=11331709063
26.90 Febi
Aantal Artikelnr Omschrijving Bruto Systeem Merk Afbeelding Calculatie
8203
Rick
Dat wat je hoort zijn je klepstoters..als het al niet weg is gegaan met nieuwe olie,blijft er maar 1 oplossing over,en dat is het vervangen van de stoters..en deze motor heeft er 24.
De Klepstoters zijn gewoon stuk of kunnen vervuilt zijn..echt kwaad kan het niet,maar het zal zeker irritant zijn voor de bestuurder,want je wilt je uurwerk zuiver horen lopen natuurlijk,.
Gr Stefan
15 jaar
[quote=stefan84]Rick
Dat wat je hoort zijn je klepstoters..als het al niet weg is gegaan met nieuwe olie,blijft er maar 1 oplossing over,en dat is het vervangen van de stoters..en deze motor heeft er 24.
De Klepstoters zijn gewoon stuk of kunnen vervuilt zijn..echt kwaad kan het niet,maar het zal zeker irritant zijn voor de bestuurder,want je wilt je uurwerk zuiver horen lopen natuurlijk,.
Gr Stefan[/quote]
inderdaad, als hij netjes loopt is het mooier, maar wat kan het kwaad op wat langere termijn?
mijn 'camshaft' sensor heeft namelijk ook een storing!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar