BMW 316coupeM43: koeling

Bouwjaar: 1994

Maand geleden brak de flens van de bovenste radiatorslang (cilinderkopkant) onder het rijden af. Heb hem direkt afgezet dus temperatuur is niet opgelopen. Flens vervangen en opnieuw gevuld. Alles werkt goed, ook kachel, maar vanaf dat moment heb ik onder aan het expansievat lekkage (tussen radiatorhuis en expansievat komt het eruit). De onderste radiatorslang (thermostaatzijde) blijft naar mijn gevoel te lauw. Thermostaat, waterpomp en visco zijn nieuw (dwz recent vervangen). Kan het zijn dat er door resterende lucht een te hoge druk wordt opgebouwd en daardoor lekkage onstaat? Of zie ik iets over het hoofd? Voel er weinig voor de radiator te vervangen, die is pas 4 jaar geleden vervangen.
vriendelijk dank voor reacties.

handyman

Geplaatst door handyman (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

stefan84 (0), 18 jaar geleden

hallo rob

naar mijn mening zit er nog lucht in het systeem.
de slangen bovenste en onderste van radiator worden normaal gesproken even warm!probeer hem nog eens goed te ontluchten!!soms vergt dat wat meer tijd.

lekt hij tussen expansievat en radiator ?zie link :

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...

handyman (0), 18 jaar geleden

Hoi Stefan,
bedankt voor je snelle reaktie en de link! Heb vandaag de onderste o-ring (nummer 3) gehaald en ga die een dezer dagen vervangen. Dat ontluchten doe ik zo: ontluchtingsschroef los en de radiator tot de rand toe vullen. Motor starten en wat toeren maken en ondertussen bijvullen. Als ik het goed heb komt er al na 1 minuutje water uit de ontluchtingsschroef, waarna ik die direct dicht draai. Dan vul ik verder bij tot die niet meer zakt en draai de vuldop dicht. Tevens zet ik de auto van voren iets hoger zodat de eventuele lucht ook vanuit de rest van het circuit naar de radiator stroomt. Ik neem aan dat ik niet hoef te wachten tot de thermostaat open gaat??? Heb al eens vaker gelezen dat ontluchten bij deze niet gemakkelijk is. Als je mijn methode kunt verbeteren, hoor ik het graag, dan hebben anderen er ook nog wat aan. Groet.

alex207 (0), 18 jaar geleden

En niet vergeten de kachelkraan te openen en op stand 1 te zetten

stefan84 (0), 18 jaar geleden

rob

mijn beste ervaring met dit type is:

verwarming op hoogste stand,kachel op 4 zetten,motor starten met de ontluchtingsschroef nog dicht,gooi eerst het expansievat vol,rustig gieten tot dat het peil niet veel verder meer zakt!haal vervolgens de slang van de radiator af,de bovenste en vul daar rustig verder bij!de motor kun je dan even stopzetten!je bent dan als het ware andersom aan het vullen!na een gegeven moment zie je onder het bijvullen in de slang,de koelvloeistof stijgen in het expansievat.is deze nu p peil?wacht dan even en start na 10 min de motor weer!zakt hij niet meer,dan is het goed en anders nog wat bijvullen met de ontluchtingsschroef open!

de koelvloeistof zie je trouwens pas terug het expansievat in lopen als de radiator open is!en de motor op temperatuur begint te komen!

ontluchten werkt zo perfect!
als het expansievat vol is,kun je ook een klein beetje gas geven,voor het gemak!

succes ermee

marcel6952 (0) PRO, 18 jaar geleden

met dit weer kan het heeeeeeeel lang duren voordat de onderste slang warm wordt hoor!!

stefan84 (0), 18 jaar geleden

nou,als je hem gewoon stationair laat draaien of je geeft wat extra gas,komt hij ook gewoon op temperatuur..dat mag niet veel uitmaken,

@Rob

is het probleem inmiddels verholpen ?

handyman (0), 18 jaar geleden

Hoi Stephan,
Bedankt voor je interesse! Ik heb nu zo'n 2 weken proefgedraaid en de lekkage is voorbij. Inderdaad is pakking nummer 3 de oorzaak geweest. De onderste radiatorslang bij de thermostaat blijft twijfels oproepen, ik vind hem te lauw, maar in de zomer zal ik het wel merken. Ik rijd nu niet veel. Ik heb wel de radiator helemaal moeten uitbouwen want het expansievat zat muurvast.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.