Hallo,
Ik heb een 316i uit 1998 met 160.000km op de teller. Sinds afgelopen maand beland ik van het ene euvel naar het andere.
Auto na de vries periode met zout goed schoongemaakt. Na wassen met veel water schoongespoeld. Daarna onder de kap ondermeer luchtfilter gecontroleerd. Later bleek dat hierdoor de vacuumslang aan 1 zijde los is gegaan. Bij herstelling liep de motor naar eerste indruk weer goed. Echter bij koude motor sloeg de motor op drie cylinders aan. En na 100 mtr waren dit er 4. En bleven het er ook 4. Bougies bekeken, die van cylinder 3 en 4 waren enorm verroest. Maar niet vettig. Heb alle bougies vervangen. Na een week heb ik nu het laatste euvel. De watermeter loopt snel op als de auto stil staat, dus stationair draaien. En binnen 2 a 3 minuten begint het lampje te branden. Terwijl de ventilator niet draait.
De motor heeft normaal oliepijl en koelwater niveau is naar mijn idee ook goed. Volgende week gaat de auto naar de garage.
Ben bang dat er iets met de koppakking mis is. Wat zijn typerende kenmerken van een defecte koppakking
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi,
Met die watermeter..bedoel je daarmee de temperatuurmeter?
Als je ventilator niet aangaat is het logisch dat de motor dan oververhit raakt. Sluit hem eens direct aan de plus, zodat deze constant draait, dan zal deze in ieder geval niet overkoken.
Typerende kenmerken van defecte koppakking zijn bijvoorbeeld menging van olie en water, dan zie je water op je peilstok...of water en compressie, dat is je koelwater binnen een kwartier verdampt en erg veel witte rook uit je uitlaat... Dit om maar even iets in t kort te noemen. Het ligt er maar aan.
Maar dat zal bij jou zeker niet het geval zijn zo te horen...omdat je ventilator niet aangaat. Echter...je kan zo de koppakking wel om zeep helpen door de te hoge temperatuur, dat wel. Ik zou de ventilator overbruggen en rechtstreeks op de plus aansluiten...tenminste een noodoplossing.
Succes ermee en laat even weten wat het uiteindelijk was.
koppen van deze motoren zijn ook gevoelig voor scheurvorming, je motor was toch zeker niet heet toen je er die koude straal opgezet hebt he ?????
Groeten Marcel
oei...heb over het hoofd gezien dat van de koude straal. Dat heb je, zoals hellbat zegt, toch niet gedaan??? Dan is het andere koek ja
16 jaar
Ik ken mij helaas zo niet meer voor de geest halen of de motor warm was. Ik heb de tuinslang alleen op de karrosserie gericht en op de wielkasten. Dan zou er of vanuit de wielkasten water op het motorblok terecht moeten zijn gekomen of langs de ventilatie roosters tussen motorkap en voorruit. In de tussentijd heb ik alwel ongeveer 1500 a 2000 km met de auto gereden.
Ik bedoelde inderdaad de koelwater temperatuurmeter. Ik heb geen meter voor de olietemperatuur.
Voor de rest start de motor perfect.
16 jaar
als je alleen het koetswerk gewassen hebt, kun je mijn verhaal vergeten, dit geldt alleen als je met warme/hete motor een koude waterstraal direct op het blok zet.
In jouw geval zou ik nu eerst compressie gaan meten, de koppakking kan namelijk ook doorgeslagen zijn tussen twee cilinders, waardoor je feitelijk alleen de lucht van de ene in de andere cilinder pompt. op deze manier heb je niet de rest van de sympomen zoals drukopbouw in de het koelsysteem etc.
Groeten Marcel
hellbat...je hebt gelijk, die optie ben ik vergeten. Dan heb je inderdaad geen symptomen.
16 jaar
Hallo,
Wel ik heb zojuist de auto opgehaald bij de auto garage. De conclusie is dat de koppakking lek is.
Ik snap er werkelijk helemaal niks van. Maar sta nu wel voor een moeilijke keuze. Of laten maken of zo laten.
Ik heb de auto namelijk te koop staan, maar reed er ondertussen gewoon in. De auto verkopen met defecte koppakking en een lagere verkoopprijs op de kop toenemen. Of laten maken en een normale prijs zien te krijgen voor de auto.
Gr, Henri
16 jaar
Ik vind persoonlijk het probleem niet duiden op een lekke koppakking.
Hebben die 3-serie's van dat jaar een electrische fan, of nog een viscose koppeling.
Je zegt zelf dat de fan niet gaat draaien ondanks dat de motor te warm word, dan lijkt mij het probleem eerder te zitten in je ventilator.
Controleer anders even of je een electrische fan hebt of een mechanische.
Als je een electrische hebt zou ik zoals de anderen aanraden inderdaad even direct op de plus monteren.
Word je radiator trouwens wel warm?
16 jaar
Ik ben later samen met een kennis bezig geweest met dit probleem. Ik kan je inmiddels ook met vrij grote zekerheid vertellen wat uiteindelijk het probleem is geweest.
Er is een elektrische ventilator gemonteerd met een kabel met drie pinnetjes. Het bleek dat de fan twee standen heeft en direct op de plus en min van de accu wel werkte. Ook hebben we alle relais getest welke bleken te werken. Vervolgens hebben we getracht de thermostaat te testen, welke helaas niet lukte. Door telefonische ondersteuning van een automonteur zijn we er achter gekomen dat deze thermostaat schakelt bij twee temperaturen, ten behoeve van stand 1 of 2 van de ventilator. Nu stonden wij voor het dilemma waarom de ventilator geen signaal kreeg om te gaan draaien. Tevens leek de motor alleen gekoeld te worden door in het interne koelcircuit. Toen werd het idee aangedragen of we niet zeker wist of er lucht in het koelsysteem zat. We hebben de motor warm gedraaid en toen vervolgens de ontluchting los gedraaid. En waarrempel het probleem is opgelost.
Door de lucht in het koelcircuit werd de thermostaat die bovenaan in de radiateur zit niet warm. En welke vervolgens niet de juiste elementen aanstuurde.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar