Hallo,
wegens een stage in het buitenland heb ik met 4 vrienden een comfortabele bmw 525 TDS touring uit 1993 gekocht met zo'n 380.000 km op de teller. Helaas hebben we hier wat koelingsproblemen mee.
Vlak voordat we hem kochten is de waterpomp vervangen omdat deze kapot was. Hierna bleef de temperatuur gewoon netjes in het midden staan tot we in langzaam verkeer kwamen (Delft Rotterdam in de spits). We hebben hem toen bijgevuld (ging veel in) en hebben daarmee door kunnen rijden naar Italië dus gingen we ervan uit dat het probleem voorbij was en er te weinig kvs in zat. Topwagen om zo'n afstand in te rijden overigens.
Helaas komt het probleem hier in Italië regelmatig terug. We hebben zelf al geprobeerd om diagnoses te stellen maar komen er niet uit. Hier volgt een ingewikkeld verhaal, ik hoop dat jullie mij/ons kunnen helpen.
Als ie koud is vullen we hem bij tot het aangegeven niveau op het reservoir. Vervolgens gaan we rijden en blijft ie op een constant goed niveau tot ie warm is en we in wat langzamer verkeer komen. De meter kan dan plotseling gaan oplopen tot in het rood als je er niet op let.an dus meteen stoppen en de slangen van naar de radiator voelen. De bovenste is erg warm, de onderste wat minder. We hadden wel het idee dat toen we stopten de temperatuur van de onderste slang toenam wat kan duiden op een langzaam openende thermostaat. Vervolgens reden we iets verder omdat er verderop een garage zat maar toen bleef de temperatuur weer netjes in het midden.
Een ander/probleem/constatering is het feit dat de druk te hoog wordt. Vaak wordt er tijdens het kortstondige te warm rijden al koelvloeistof via het overlooppijpje in de wielkast weggegooid. (Overigens was het pijpje wat waar de wielkastoverloopleiding op aangesloten was in eerste instantie compleet dicht. Deze hebben we opengemaakt, ik neem aan dat dat correct was? De leiding zat er namelijk wel alleen het pijpje was dus dichtgesmolten of iets dergelijks)
Wanneer we de auto parkeren als hij te heet is gooit hij er steeds meer koelvloeistof uit. We proberen telkens de druk te verlagen om kvs te besparen door het schroefje van de leiding die van de radiator naar het reservoir loopt open te draaien. Hier komt dan altijd lucht uit. Waar deze lucht vandaan komt is echt een raadsel. Het zou gekookte koelvloeistof kunnen zijn. Of misschien is het systeem nog steeds niet goed ontlucht.
Als we de drukdop er afdraaien als ie koud is (meestal na ook ontlucht te hebben aan de bovenkant van de radiator) zakt het niveau in het reservoir en kunnen we er meestal zo'n 1,5 liter bijgooien. De plas op de grond is wel vrij groot dus dit zou met elkaar overeen kunnen komen...
Vraagjes tussendoor:
Kan iemand exact uitleggen welke gaatjes waarnaartoe lopen in de overdrukdop? Moet er lucht of vloeistof in de leiding van de radiator naar het reservoir lopen en welke richting op?
Op dit moment zouden de volgende dingen fout kunnen zijn:
Langzame Thermostaat
Drukdop vanwegen niet zakken niveau als ie koud is.
Verstopping in radiator
lekke koppakking
Haarscheurtjes in de Kop
Ik denk dat ik alles hiermee wel gezegd heb, excuses voor het wat warrige verhaal. Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Waarschijnlijk kunnen we dit weekend wel wat klussen aan de auto. Liefst willen we dit namelijk zelf doen om ervan te leren maar voornamelijk om geld te besparen.
Arnout
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je het systeem ook ontlucht.
er zit als het goed is een ontluchtingsschroef op de radiateur.
Willem
Ja hebben we gedaan. Telkens als we gereden hadden en de motor was op temperatuur/er was druk in het systeem hebben we die schroef opengedraaid. Dit leek een hele tijd goed te gaan maar inmiddels lijkt het of het erger is geworden. Er komt eigenlijk telkens als we dat doen evenveel lucht uit. Ik weet niet hoevaak je dit moet doen maar denk dat we toch wel aan de 10 keer of iets dergelijks zitten.
Bedankt voor je snelle reactie.
Arnout
16 jaar
1 x moet genoeg zijn.
kan ook zijn dat de Viscose koppeling van de koelvin kapot is en niet meer in werking treed.
Vraag, verlies je ook koelvloeistof??
Willem
Ja alleen door overdruk wanneer die te warm wordt of stilstaat na te warm te zijn geweest.
De koelvin doet het volgens mij goed. Deze draait wanneer de motor draait, ook wanneer hij te warm is en je voelt weerstand als je hem probeert te draaien wanneer de motor uit is.
Arnout
16 jaar
je moet hem horen als je gas geeft bij warme motor, klinkt echt heel zwaar dan dat geluid.
ik las eerder over een koudere koelslang op de radiateur.
is de thermostaat al een keer vervangen.
of probeer deze eens te verwijderen.
dan kan je zien of het hieraan ligt.
Willem
Ik zou ook zeggen de koelvin, maar je hoort hem dus in de file wel elke keer bij slaan?
Aan boord van een schip van ons hebben we ook een generator gehad met koelproblemen.
Als deze te warm werd zag je hem koken in het reservoir en vervolgens gooide die ook bijna al zijn koelvloeistof er uit.
Ontluchten was elke keer noodzakelijk.
Na deze bijgevuld te hebben draaide ik dan een slangenklem los boven op de motor stak er dan een schroevendraaier tussen vervolgens starten en als er dan koelvloeistof langs de schroevendraaier kwam de klem weer vast zetten.
16 jaar
Ey,
De thermostaat willen we inderdaad komend weekend bekijken/vervangen. Net als de dop. Ik vraag me alleen af of dit het probleem is. Ik snap namelijk niet waar die lucht altijd vandaan komt.
Volgens mij draait de fin altijd omdat hij direct is aangesloten op de motor en niet electrisch geschakeld is. Maar de fan doet het of niet toch? Of is er nog een middenweg?
Groet,
Arnout
16 jaar
normaal draait de fin niet, er is dan genoeg rij wind, bij stilstaan slaat ie bij mij tenminste pas aan.
lucht is van het koken, zou ik voor als nog van uit gaan.
16 jaar
@ Vrouweneeltje1: De vin van een BMW E24 525TDS draait altijd langzaam mee.
deze zit op de waterpomp gemonteerd en word aangedreven door de multiriem.
het hart is voorzien van een Viscose koppeling. deze moet de vin mee nemen indien een bepaalde temperatuur is bereikt.
deze vinnen verliezen hun werking nog wel eens.
een manier is dan om de vin vast te zetten, zodat ie altijd mee draait
Lucht in systeem: dit komt inderdaad door de te hoge motortemperatuur
Willem
Een manier is dan om de vin vast te zetten, zodat ie altijd mee draait.
Dit zou ik ook proberen voor dat je weer onderdelen gaat vervangen.
Daarbij komt dat het in Italie geen grote gevolgen heeft de motor komt toch wel op tempratuur en de kachel heb je tot heden daar niet nodig.
Zoals boven vermeld : de ventilator wordt via een riem en een visco-koppeling aangedreven. De visco-koppeling wordt stijver naarmate ze warmer wordt, dus de ventilator gaat sneller draaien naarmate het geheel warmer wordt.
Ga er maar vanuit dat de visco-koppeling het na ongeveer 4 jaar wel gehad heeft. Geleidelijk wordt de motor dan warmer als de ventilator zou moeten werken. Als je dan niets doet, wordt hij op een bepaald moment te warm. Het probleem is dat jij de voorgeschiedenis van de auto niet kent.
Hoe kan je dit testen : ga rijden op de autobaan aan een normale snelheid (90 à 120 km) gedurende een km of 20, stop vervolgens en laat de motor stationair draaien. Doe dit op een rustig moment zodat je kan blijven doorrijden. Als tijdens het rijden de temperatuur goed blijft, en daarna bij het stilstaan gaat oplopen, is de visco-koppeling niet meer voldoende krachtig. Zorg er natuurlijk eerst voor dat het systeem voldoende koelvloeistof bevat en ontlucht is.
Op ebay vind je visco-koppelingen vanaf 35 Eur. Bij BMW kost het meer, maar nog altijd beter dan je motor kapot rijden.
Opletten : de visco-koppeling heeft linkse draad, dus losdraaien is in uurwijzerzin.
Ik hoop dat er nog niets anders defekt is nu de auto zo vaak te warm is geweest.
Indien de auto tijdens het rijden te warm wordt, is er een ander probleem.
Als hij druk opbouwt voor hij te warm wordt, heb je een defekte koppakking of een scheurtje in de cilinderkop. Komt wel meer voor bij een tds met veel km's.
16 jaar
is met het ontluchten de kachel wel warm of word deze ook koud
als ik dit zo lees denk ik dat de thermostaat (misschien wat laat) toch opend
anders zou die met stationair ook heet lopen
als de onderste slang kouder?? blijft
meet eens met zo.n moderne thermometerdie op infra rood werken
zit er heldere koelvloeistof in of is deze bruin creme van kleur
1e denk ik namelijk dat de radiateur aan t dicht slibben is
en 2e de koppakking om dat je na een rit als je in de file komt problemen krijgt
dan ben je een hoop koeling vd rijwindt kwijt en loopt de temp vooral aan de kop erg hoog op bij stationair draaien
dus meet eens echte temp in de radiateur en aan de slangen
het is niet raadzaam om bij bmw en uberhaupt een diesel de thermostaat te verwijderen
Hey mensen,
Bedankt voor de reacties, dat ten eerste. Ik heb erg beperkt beschiking tot internet dus vandaar misschien de korte en late reacties.
We hebben vandaag de dop van het reservoir vervangen en hebben wel gemerkt dat het vloeistofniveau hier nu niet meer oploopt (na 1 rit met waarschijnlijk al warme thermostaat) en dat de rubbberen ringen beter afsluiten. Of dit het probleem oplost denk ik (nog) niet, morgen weer een ritje maken en dan kijken we weer verder. Ook hebben we een thermostaat gekocht maar pas dit weekend tijd om die eventueel te vervangen.
Waarom is het niet raadzaam een thermostaat te vervangen eigenlijk?
Ik denk niet dat het de fan is omdat deze wel echt flink kan waaien als je stil staat en omdat hij meestal tijdens langzaam rijden opeens warm begint te lopen. Is het een kwestie van de fan doet het of doet het niet of wordt ie geleidelijk aan minder krachtig? Kan het zijn dat ie de ene keer als je stil gaat staan aanslaat en de andere keer niet?
De koelvloeistof blijft helder. Wat zou de temperatuur van die radiateurslangen moeten zijn dan?
De kachel hebben we voorlopig alleen gebruikt om overtollige hitte weg te nemen als ie te warm liep. Wel met de ramen open natuurlijk!
Bedankt voor de reacties en ik hou jullie op de hoogte!
Arnout
16 jaar
er staat het is niet raadzaam om de thermostaat te verwijderen
en de temp van de onderste slang zal20% lager zijn als de ingaande temp
Ow okee verkeerd gelezen.
Verder vandaag een tijdje rondgereden en eigenlijk zonder problemen. Hij lijkt zichzelf nu te ontluchten omdat het niveau van de koelvloeistof in het reservoir telkens wat zakt in plaats van enorm te stijgen in het reservoir en er daardoor (denk ik) vloeistof uit te gooien. Alleen de dop is op dit moment dus vervangen. Verder snap ik dan totaal niet wat er dan fout was behalve de dop en wat dan precies fout was aan de dop. Misschien wordt ie de komende dagen wel weer warm als de thermostaat of de fan zijn dag niet heeft.
Laten we hopen dat het opgelost is. Mocht het nog fout gaan dan horen jullie het natuurlijk.
Bedankt,
Arnout
16 jaar
Beste lezers,
Op dit moment lijkt het qua koeling nog steeds goed te gaan. Het lijkt toch een stom probleem met de ontluchtingsdop van het reservoir te zijn geweest.
Een ander probleem steekt zich nu de kop op. Namelijk, witter rook uit de uitlaat. Niet altijd, alleen af en toe bij het starten. De ene keer meer dan de ander. Als ik het goed begrijp is dit verbrande koelvloeistof? Dus is de koppakking waarschijnlijk lek of kan het ook wat anders zijn?
Als de motor niet oververhit, wordt dit probleem dan erger of blijft het constant?
Ik hoop dat jullie nog wat tijd hebben om me te helpen.
Groet,
Arnout
16 jaar
afwachten en koel nivo in de gaten houden
als ie niet rot gaat starten aan zien wat ie (gaat) doen
Dus eigenlijk zeg je dat het alleen lastig/vervelend is en dat het verder geen kwaad kan?
16 jaar
ik bedoel dat als er verder geen problemen als slecht starten en/of koelvleoistof verlies optreed dat je de reparatie dan wat kan uitstellen
anders voor noot
of een radiateur lek stopper
of
2 rouwe eieren en wat suiker erin
is een bende maar dicht wel af
Okee op die manier, bedankt.
Verder was ik aan het zoeken naar een vraagbaak maar deze lijkt niet te bestaan voor en 5 serie diesel uit 1993. Enig idee? ik heb bentley en haynes gevonden maar dus zonder resultaat.
Als er geen vraagbaak is, hoe weet een monteur van een garage dan hoe strak die de bouten aan moet draaien/welke volgorde e.d.? Bij een bmw dealer kan ik me voorstellen dat ze dat moeten weten maar elders?
Thanks,
Arnout
16 jaar
laat even naar je radiateur kijken of als die heet wordt voel even of je radiateur ook heet is zo niet radiateur inwendig verstopt en eieren met suiker moet er niet aan denken voor de eventuele gevolgen groejes willem
16 jaar
auto data
zijn boekjes met de meeste auto gegevens voor onderhoud en rep zoals dis timing en service interval en olie hoeveel en kop bouten
en voor willem
de oplossing is voor hun als je begin topic leest voor korte termijn van 4 maanden
daarna gaat de auto weg
en als de kop eraf moet dan kan je alles simpsl reinigen
de ei en suiker drab spoel je met water gewoon weg
en waar t blijft zitten is een lek/scheur aanwezig
en dat moet dan toch vervangen of gerepareerd worden
en t is een nood oplossing
en daarbij
een pil werkt op t zelfde principe
hoi jerry ik ben bekend met lap middeltjes ik wil zeker geen kritiek leveren op je maar ik probeer gewoon het probleem op te lossen voor meneer en probeer dat ook op de manier zo als het hoort te doen dus geen ei maar gezien mijn leeftyd ken ik ze wel zie topic dynamo revise met jouw opmerking even over dat onderwerp trouwens als je een ei gebruikt kan dat alleen met koude motor en alleen het struif met als gevolg dat je radiatuer helemaal dicht gaat zitten als die warm wordt met hete motor gaat het niet maar genoeg hier over vond het even leuk om dat te zeggen trouwens heb je kippen ??
16 jaar
maar meneer staat voor 3 maanden stage in italie,en wil daar schijnbaar simpele oplossing en niet te grote rep klussen
Beste mensen,
Op dit moment rijden we even met een back up auto dus komt er niet veel nieuws bij. We gaan dit weekend verhuizen naar een plek waar gesleuteld kan worden. Op zich lekt er geen kvs volgens mij behalve dus af en toe de cilinders in en misschien ook weer uit zodat de druk in het koelsysteem oploopt. Het is dus naar mijn mening niet nodig om met eieren aan de gang te gaan. Of werkt dit (of een product wat hier speciaal voor gemaakt is) ook voor een scheur in de kop(pakking) of cilinder wand?
Zijn die autodata boekjes ook te vinden voor de particulier?
Ik hoor graag van jullie,
Arnout
16 jaar
kan je (in nedrland) gewoon bij een autoshop en dacht zelf halfords kopen
Hallo allemaal,
Gisteren ochtend zijn we langs een erg kleine garage geweest. Was 1 oude kerel die af en toe wat aan auto's klust denk ik dus we gaan waarschijnlijk nog ergens een second opinion vragen. Daarnaast hebben we de BMW vanaf vandaag gewoon weer in gebruik en houden we het kvs peil elke ochtend bij om te kijken hoeveel hij verbruikt. Dit geld ook voor de olie.
Samengevat zijn de problemen die we nu hebben de volgende:
- Af en toe een pluim witte rook bij het starten met een warme motor. Toen we bij de garagehouder waren kwam die rook natuurlijk niet. De man vertelde ons dat het ook witte rook kan zijn met een blauwe gloed en dus verbrande olie ipv kvs. Dit moeten we dus goed bekijken.
- Af en toe een niet goed stationair lopende motor
- Een motor die niet helemaal goed start wanneer die koud is. Hij loopt wel vrijwel meteen maar niet helemaal lekker. Wat dit precies is is onduidelijk.
- De zekering die telkens doorbrand van de dashboardverlichting en het rechterachterlicht.
- De motor die heel af en toe afslaat met de koppeling ingedrukt. (misschien dat de koppeling dan niet helemaal ingedrukt was) Dit kan te maken hebben met een versleten koppeling (hoog aangrijpingspunt toch?) of misschien met de voorgenoemde problemen, geen idee.
- Misschien een wat waterige olie, maar dat is niet zeker. Enig idee hoelang het duurt voordat er sludge op de dop komt?
De garagehouder koppelde de (minime) koude startproblemen aan de witte(/blauwe?) rook bij warme start. Zijn theorie was dat één of meerdere van de de voorgloeiers niet meer goed is waardoor er wat olie in de cilinders komt die verbrand. Dit verklaart natuurlijk wel de koude startproblemen. Alleen de connectie rook en kapotte voorgloeiers ontgaat mij een beetje.
Hij vond dat de motor en de viscofan goed waren.
Excuses voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie toch antwoord kunnen geven op alle vragen die langs komen. We hebben inmiddels beter internet beschikbaar dus kan ik ook makkelijker updates doen.
Groet,
Arnout
16 jaar
die oude m,an kan best eens gelijk hebben
wittige rook pluim kan idd duiden op een of meer defecte gloeiers
als er 2 niet werken zal bij starten de diesel niet (volledig) ontbranden en een rook pluim geven
dit is even omdat de motor loopt en dan door de compressie verbrand
Ik snap alleen niet waarom er dan alleen rook is als ie warm is en niet als ie koud is.
Is daar nog een theorie over hier?
Groet,
Arnout
16 jaar
door de verhoode compressie zal die wel ontbranden
16 jaar
Maar na een paar keer rondgaan van de motor gaat de moeilijke cilinder ook meelopen dan zou er toch alsnog rook moeten zijn of zit ik fout?
als de voorgloeiers kapot zijn, kan dit dan voor het lekken van kvs in de cilinder zorgen?
Arnout
16 jaar
[quote=arnoutfmvonk]Hallo,
wegens een stage in het buitenland heb ik met 4 vrienden een comfortabele bmw 525 TDS touring uit 1993 gekocht met zo'n 380.000 km op de teller. Helaas hebben we hier wat koelingsproblemen mee.
Vlak voordat we hem kochten is de waterpomp vervangen omdat deze kapot was. Hierna bleef de temperatuur gewoon netjes in het midden staan tot we in langzaam verkeer kwamen (Delft Rotterdam in de spits). We hebben hem toen bijgevuld (ging veel in) en hebben daarmee door kunnen rijden naar Italië dus gingen we ervan uit dat het probleem voorbij was en er te weinig kvs in zat. Topwagen om zo'n afstand in te rijden overigens.
Helaas komt het probleem hier in Italië regelmatig terug. We hebben zelf al geprobeerd om diagnoses te stellen maar komen er niet uit. Hier volgt een ingewikkeld verhaal, ik hoop dat jullie mij/ons kunnen helpen.
Als ie koud is vullen we hem bij tot het aangegeven niveau op het reservoir. Vervolgens gaan we rijden en blijft ie op een constant goed niveau tot ie warm is en we in wat langzamer verkeer komen. De meter kan dan plotseling gaan oplopen tot in het rood als je er niet op let.an dus meteen stoppen en de slangen van naar de radiator voelen. De bovenste is erg warm, de onderste wat minder. We hadden wel het idee dat toen we stopten de temperatuur van de onderste slang toenam wat kan duiden op een langzaam openende thermostaat. Vervolgens reden we iets verder omdat er verderop een garage zat maar toen bleef de temperatuur weer netjes in het midden.
Een ander/probleem/constatering is het feit dat de druk te hoog wordt. Vaak wordt er tijdens het kortstondige te warm rijden al koelvloeistof via het overlooppijpje in de wielkast weggegooid. (Overigens was het pijpje wat waar de wielkastoverloopleiding op aangesloten was in eerste instantie compleet dicht. Deze hebben we opengemaakt, ik neem aan dat dat correct was? De leiding zat er namelijk wel alleen het pijpje was dus dichtgesmolten of iets dergelijks)
Wanneer we de auto parkeren als hij te heet is gooit hij er steeds meer koelvloeistof uit. We proberen telkens de druk te verlagen om kvs te besparen door het schroefje van de leiding die van de radiator naar het reservoir loopt open te draaien. Hier komt dan altijd lucht uit. Waar deze lucht vandaan komt is echt een raadsel. Het zou gekookte koelvloeistof kunnen zijn. Of misschien is het systeem nog steeds niet goed ontlucht.
Als we de drukdop er afdraaien als ie koud is (meestal na ook ontlucht te hebben aan de bovenkant van de radiator) zakt het niveau in het reservoir en kunnen we er meestal zo'n 1,5 liter bijgooien. De plas op de grond is wel vrij groot dus dit zou met elkaar overeen kunnen komen...
Vraagjes tussendoor:
Kan iemand exact uitleggen welke gaatjes waarnaartoe lopen in de overdrukdop? Moet er lucht of vloeistof in de leiding van de radiator naar het reservoir lopen en welke richting op?
Op dit moment zouden de volgende dingen fout kunnen zijn:
Langzame Thermostaat
Drukdop vanwegen niet zakken niveau als ie koud is.
Verstopping in radiator
lekke koppakking
Haarscheurtjes in de Kop
Ik denk dat ik alles hiermee wel gezegd heb, excuses voor het wat warrige verhaal. Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Waarschijnlijk kunnen we dit weekend wel wat klussen aan de auto. Liefst willen we dit namelijk zelf doen om ervan te leren maar voornamelijk om geld te besparen.
Arnout[/quote]
kop kapot zal wel wat schuertjes op hebben gelopen met tewarm worden als ik jou was zal ik dat controleren om het vul dop van de radiator open te maken (niet als die warm is) de motor warm laten draaien
en kijken als er geen bellen uit komen heb ik ook een keer gehad
groetjes en de beste
16 jaar
Iemand anders opperde dat eerder ook al alleen zit bij de tds de vuldop niet op de radiator maar vlak voor de voorruit. Het reservoir is met een leiding verbonden aan de dop van het reservoir. Als de bellen zich hierlangs omhoogwerken kunnen we geen bellen waarnemen omdat ie uitkomt boven het niveau.
Of bedoel je dat de bellen aan de onderkant van het reservoir omhoog zouden moeten komen dus vanuit de kant die normaalgezien richting motor loopt?
Thanks,
Arnout
16 jaar
Bij sommige onderwerpen krijg ik de indruk dat de topicstarter ons aan het lijntje aan het houden is.
Dit is 1 van die onderwerpen. Ik hoop dat ik me vergis.
16 jaar
Dit is absoluut niet waar. Ik zit hier in Italië met witte rook uit de uitlaat. Ik wil gewoon zo precies mogelijk weten wat er aan de hand is. Mijn vrienden waarmee ik hier ben willen m dan maar gewoon kapot rijden. Ik weet het allemaal zo niet niet. Ik hoop dat ik er nog wat aan kan doen hoewel dit wel lastig lijkt. Ook kan ik nergens een boek vinden over de diesel (wel benzine) die dus net anders is dan de benzine waardoor ik sommige oplossingen ook niet meteen kan toepassen helaas.
Excuses voor het lange topic. Op zich is het probleem opgelost. Er is een kop(pakkings) probleem en dat gaat me veel geld kosten. De laatste info is als volgt:
Gisteren langs de dealer geweest en hij zei eigenlijk meteen dat het de kop was. Erg behulpzaam was die verder niet (druk en wist dat er bij ons niets te halen was?).
Een andere garagist was erg behulpzaam en wilde eventueel wel rondbellen voor een ander motorblok. Verder zei hij dat het 90 procent kans was dat het de kop was en 10 procent alleen de pakking..... De pakking repareren zou 650 e kosten met kop zou het richting 1500 gaan, wat meer is dan de auto zelf. Met de andere probleempjes erbij wordt dit sowieso niet te doen eigenlijk.
Dus bedankt dan maar voor de hulp en ik hoop dat ik genoeg info heb.
Groet,
Arnout
16 jaar
nou probleem opgelost nieuwe pakking klaar en nog vele gelukkige km kost een paar centen maar dan heb je ook wat ook opel ford fiat renault hebben probleempjes maar bij jouw is het allemaal stukken duurder maar ja gezien het merk en model mag je wat verwachten als het fout gaat
16 jaar
OK Arnout,
Ik ben zelf BMW-fan. Een oudere BMW is eigenlijk enkel te rijden als je veel zelf kan doen, of als je iemand kent die het aan een gunstige prijs voor je wil doen.
Van de BMW-dealer word je snel arm.
Zoals dikwijls bij een oudere auto met veel km, heb je een auto gekocht met een aantal problemen erin. Je zal nu eerst moeten beslissen of je eraan wil beginnen. Indien niet, dan maak je best niets, maar doe je de auto weg.
Wat zijn nu eigenlijk de problemen nog ?
- Verliest hij nog koelvloeistof ? (Moet je bijvullen ? Is er een uitwendige lek ?)
- Wordt hij soms nog te warm ?
- Bouwt hij druk op in het koelsysteem ? (Spuit er water uit zonder dat hij te warm is ?)
- Ververs eens de olie en houd dan bij of nadien het oliepeil stijgt.
- Is het oliepeil momenteel duidelijk boven max ?
- De rook bij het starten zijn waarschijnlijk enkele slechte gloeibougies. Daar zou ik me in eerste instantie geen zorgen over maken. Dat kan je oplossen als de rest in orde is.
Het is belangrijk te weten wat de problemen zijn voor je eraan begint. Vervolgens pak je eerst het belangrijkste probleem aan. Als je nu bovenstaande vragen beantwoordt, dan kunnen wij misschien helpen bij de diagnose.
16 jaar
Hey mense,
Op zich heb ik altijd willen klussen aan auto's, alleen nooit de kennis/tijd gehad. Nu is er een mooie mogelijkheid hoewel de kop vervangen wel een hele grote klus is om mee te beginnen.
[quote=Harald4118]OK Arnout,
Wat zijn nu eigenlijk de problemen nog ?
- Verliest hij nog koelvloeistof ? (Moet je bijvullen ? Is er een uitwendige lek ?)
- Wordt hij soms nog te warm ?
- Bouwt hij druk op in het koelsysteem ? (Spuit er water uit zonder dat hij te warm is ?)
- Ververs eens de olie en houd dan bij of nadien het oliepeil stijgt.
- Is het oliepeil momenteel duidelijk boven max ?
- De rook bij het starten zijn waarschijnlijk enkele slechte gloeibougies. Daar zou ik me in eerste instantie geen zorgen over maken. Dat kan je oplossen als de rest in orde is.
Het is belangrijk te weten wat de problemen zijn voor je eraan begint. Vervolgens pak je eerst het belangrijkste probleem aan. Als je nu bovenstaande vragen beantwoordt, dan kunnen wij misschien helpen bij de diagnose.[/quote]
- Hij verliest inderdaad kvs maar niet uitwendig. Na 1 dag rijden ging er 1 tot 1.5 liter in. Daarna blijft het mogelijk wat constanter maar het is nu nog te kort om daar iets over te zeggen. Morgen kan ik weer even kijken hoeveel ie in 2 dagen verbruikt. We hebben het idee dat ie voornamlijk bij het starten met warme motor kvs in de cilinders gooit want alleen dan is er witte rook, en dan niet eens altijd. Koud start ie alleen matig tot slecht maar geeft geen rook. De rook is tijdens het rijden niet te zien.
Wel ligt er altijd/vaak een klein plasje uit de overloopbuis die uitkomt in de wielkast.
- Hij wordt niet meer te warm
- Hij bouwt druk op in het koelsysteem. De bovenste slang radiator in is altijd erg hard.
- Olie wilden we inderdaad gaan verversen maar daar hebben we nu even mee gewacht omdat we die ander problemen hebben. We houden het niveau wel in de gaten. Deze staat momenteel netjes tussen de 2 streepjes in.
- De 1e garagehouder vertelde dat de eventueel kapotte gloeibougies rook kunnen produceren en dat de kop dus helemaal niet kapot is. Hij had het wel over witte rook met blauwe gloed dus verbrandde olie. Wij vonden dit een twijfelachtige maar wel hoopgevende theorie alleen de andere 2 riepen meteen dat het de kop was. Niet meer gevraagd naar de gloeibougies.
Net nog even bij de garagehouder geweest (niet die van de gloeibougies). Morgen droppen we de BMW bij hem en gaat hij eens rondkijken/bellen hoeveel een eventueel 2e hands kop en of motor kost. Waarschijnlijk is een motor minder duur dan de kop vervangen zei hij.
Nogmaals bedankt voor jullie verhelderende blik.
Groet,
Arnout
16 jaar
als je de motor laat vervangen (extreem), denk je dan ook aan de bij komende kost uitbouw inbouw ? alles moet er dan uit ... dan wordt het nog veel duurder dan alleen een kop maar laat de motor eens warm draaien en zet hem dan een onderdruk WAAR lekt hij dan ? ...
Het is niet altijd evident een lek te vinden. Bij een kleinere lek kan het water verdampen en dan zie je het niet.
Als je hem nu laat warmdraaien met de dop van het expansietankje eraf, komen er dan luchtbelletjes uit als hij warm is ?
Ik ben nog niet 100 % overtuigd dat het de kop/pakking is.
16 jaar
Ik wel, slangen zijn hard en er komt tijdens het rijden koelvloeistof uit de overloop. Sist de dop als je een tijdje gereden hebt en je zet hem stil?
[quote=paulmichiel]Sist de dop als je een tijdje gereden hebt en je zet hem stil?[/quote]
jep, dat doet ie.
[quote=Harald4118]Als je hem nu laat warmdraaien met de dop van het expansietankje eraf, komen er dan luchtbelletjes uit als hij warm is ?[/quote]
Dat kan ik morgenochtend pas doen. Maar ik vroeg me wel af of die bellen dan uit de onderkant van het expansievat moeten komen of dat ie de lucht eruitgooid via het slangetje van de radiateur naar het reservoir? Bij de laatste zie je sowieso geen bellen nl. Ik zal iig morgen even kijken.
Harald4118, op zich hoop ik dat je gelijk hebt maar ik zie geen andere mogelijkheid meer waar anders de rook vandaan zou komen....
Fingers crossed,
Arnout
16 jaar
[quote=citroënmonteurtje]als je de motor laat vervangen (extreem), denk je dan ook aan de bij komende kost uitbouw inbouw ? alles moet er dan uit ... dan wordt het nog veel duurder dan alleen een kop maar laat de motor eens warm draaien en zet hem dan een onderdruk WAAR lekt hij dan ? ...[/quote]
Volgens mij lekt ie dus nergens behalve door de overdruk via de dop en door kvs die de cilinder ingaat. Hoe kan ik m verder onder druk zetten? Ik zal in iedergeval nog eens goed kijken of ie nog ergens anders lekt.
Arnout
16 jaar
Als hij sist uit de dop en hij perst koelvloeistof door de overloop dan is je koppakking zeker lek of meestal bij dit motortype een haarscheurtje in de kop...... Komt zeer regelmatig voor......
ja paul
hebben nsu tjes geen last van
Die hebben weer andere problemen, ik denk dat de elektromagnetische canbus gestuurde achteruit module defect is / een softwareupdate nodig heeft want ik moet hem achteruit het parkeervak induwen. Verder denk ik aan vervuiling van de hogedruk piezo injectoren want de benzine heeft er een hele tijd ingezeten.......
Heb hem al aan de STARdiagnose gehangen maar die geeft geen storing, weet dus niet welke module ik moet uitwisselen?????
Hey mensen,
Door de overdruk perst ie inderdaad lucht uit het systeem door het overloopslangetje naar buiten wanneer die warm is. Tijdens het laten warmlopen met dop eraf kwam er lucht afgewisseld met water uit het slangetje van de radiator het reservoir in. Van onderaf kwamen geen bellen.
Ik denk dat ik er maar mee moet leven dat het de kop is na deze lange thread. Vandaag komt de garagehouder met wat informatie over de prijs van een andere kop of andere motor.
Groet en bedankt voor jullie tijd en uitleg,
Arnout
16 jaar
We willen uiteraard wel weten hoe het verder afloopt............
Hou je ons op de hoogte?
mvg,
Hans.
Tuurlijk doe ik dat.
Net de bimmer opgehaald bij de garagist. Hij heeft een blok gevonden uit 95 (onze is uit 93) die volgens hem zou moeten voldoen. De totale kosten zouden (inclusief nieuw olie(filter)) rond de 1800 inclusief btw komen te liggen. Het aantal km's van het blok weet ie niet maar op zich geloof ik m wel dat ie moeite doet om een goed blok voor ons te regelen. We hebben tot maandag bedenktijd gekregen. Daarna gaat het blok richting het oosten....
Wordt spannend, doorrijden tot ie kapotgaat = 1400 e lichter of laten fixen en 1800 e lichter...... Nadeel is dat ie bijvoorbeeld ook wat electronica probleempjes heeft dus of ie het echt waard is om te fixen is maar de vraag.
Jullie horen nog van me. Advies is altijd welkom. (de garagehouder is trouwens echt een prima kerel, dus daar ligt het niet aan)
Groet,
Arnout
16 jaar
De wagen staat inmiddels bij de garage. Het blok wat ie erin heeft gehangen liep niet goed en dus moest er nog een andere motor gevonden worden. De prijs blijft gelukkig hetzelfde maar we zijn de auto wel langer kwijt. Ik laat wel weer weten als we hem terug hebben.
Groet,
Arnout
16 jaar
Kan hij niet gewoon de koppakking en evt de kop vervangen? Zonde om het blok te wisselen.....
succes we horen het wel je zit in ieder geval in een mooi land
groetjes willem2
16 jaar
Ja het land is wel prima, vermaak me wel.
Van verschillende kanten kreeg ik te horen dat het vervangen van het blok goedkoper is dan een andere kop erop zetten. Die moet dan ook helemaal uit elkaar en worden gecontroleerd wat veel tijd kost. Vandaar deze optie.
Bedankt voor het medeleven iig.
Groet,
Arnout
16 jaar
Mensen,
Vandaag de bmw opgehaald en uiteindelijk ongeveer de waarde van de auto betaald voor de reparatie, zoals eerder afgesproken. Hij heeft uiteindelijk van 2 blokken 1 gemaakt. Het originele onderblok met de kop van de sloopmotor. Ook heeft ie de turbo, koppeling en nog wat andere kleinere dingen van het sloopblok gehaald omdat deze beter waren.... Al met al blij dat we weer rijden! Hopelijk zonder problemen.
De auto heeft nog wat andere kleine gebreken vooral in de electra maar daar begin ik eventueel wel een ander topic over.
Groeten,
Arnout
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar