BMW 518I U9: Koelsysteem probleem: lekke koppakking?

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 18 4 E1, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 82

Het expansievat/bijvulreservoir van mijn bmw 518i uit 1990 (zonder airco) liep iedere keer vol met koelvloeistof, tot aan de bijvuldop. Temperatuur bleef wel normaal en ook de kachel werkte. Na aftappen bleef het probleem dat het reservoir zich vulde tot de dop, maar het lekte niet. Na wederom aftappen tot het juiste niveau bleek na het rijden dathet reservoir vrijwel geheel leeg was. Dus bijgevuld en toen gooide hij de koelvloeistof er na het rijden uit totdat het reservoir weer leeg was. Temperatuur liep ook op tot net niet in het rood en kachel werkte niet meer.

Garage heeft inmiddels waterpomp, thermostaat en temperatuursensor vervangen. Auto vervolgens opgehaald. Kachel deed het weer, maar bij het ritje naar huis liep de temperatuur hoog op en bij stilstaan zelfs in het rood. Reservoir vult zich weer tot de dop (lekt iets, maar niet veel). Bij tweede ritje na 2 uurtjes afkoelen (reservoir blijft volledig gevuld met koelvloeistof ook als motor koud is) blijft het probleem dat de temperatuur oploopt tot 3 kwart (wisselt wat afhankelijk van de snelheid) en bij stationair draaien gaat hij in het rood. Het reservoir blijft volledig vol. Garage zegt dat de enige mogelijkheid nog is een lekke koppakking. Auto heeft geen witte rook en ook geen drap/aanslag bij oliedop/peilstok en ook geen olie bij de koelvloeistof zover ik kan zien.

Vanmorgen de auto gepakt voor een derde ritje. De koelvloeistof stond weer op het goede niveau. Probleem blijft dat de temperatuur langzaam op loopt tot over driekwart en weer iets terug afhankelijk van de snelheid. Bij langzaam rijden en stilstand gaat hij weer in het rood. Koelvloeistof stijgt wel iets maar niet meer tot de dop. Het reservoir voelt lauw aan daar waar de koelvloeistof zit, maar daar boven (lucht) is het bloedheet. Ook de bovenste slangen aan radiator zijn bloedheet, terwijl de slang onderaan bij het reservoir lauw is.

Kent iemand het probleem en vooral de oorzaak oftewel klopt het dat het alleen nog maar de koppakking kan zijn nu waterpomp, sensor en thermostaat zijn vervangen?

papianus

Geplaatst door papianus (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1580) PRO, 6 jaar geleden

Als de koppakking lek is zit er verbrandingsgas in je koelvloeistof dit is door een garage vrij snel en simpel te testen met een snuffelaar.
Radiateur moet wel ontlucht worden , zit een zwart plugje aan de kant van je reservoir.

GJBAutos (0) PRO, 6 jaar geleden

Zit de bescherming van de ventilator nog tussen de motor en de radiateur?

Gr Martin

papianus (0), 6 jaar geleden

Martin, wat bedoel je met bescherming?

GJBAutos (0) PRO, 6 jaar geleden

De luchtgeleiding tussen de motor en de radiateur
Als deze er niet op zit koelt de radiateur net niet goed genoeg

gr Martin

papianus (0), 6 jaar geleden

Als die zwart bak bedoelt waar de ventilator in draait, die zit er nog goed op. Inmiddels krijg ik witte stinkende rook uit de uitlaat dus vrees dat het toch de koppakking is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.