Beste leden,
Mijn BMW E46 316i met 205.000 op de klok had van de week een laag koelvloeistof peil, deze bijgevuld.
Nu valt het mij op dat als ik hem net start hij bijna afslaat tenzij ik iets gas bij geef.
Na een kilometer rijden is dit weg, echter bij het stoplicht zie ik de toerental meter licht verspringen, (ja airco/clima uitgezet)
Veder ruik ik sinds vandaag uitlaat gassen in de auto. Auto reageert bij gewoon rijden gewoon goed, geen probleem op de snelweg of bij optrekken.
Wat heb ik gecontroleerd/gedaan:
Koelvloeistof bijgevuld. (was bijna op minimaal)
Temp. meter geeft netjes aan wat hij aan zou moeten geven (in het midden)
Matten op lekkage kachel rad. gecontroleerd.
Olie dop gecontroleerd op slush (witte aanslag) niks te zien.
Slagen na gelopen, optisch niks gezien.
Oliepeil na gelopen, niks verbruikt.
Kan pas 2 maart bij mijn garage terecht, tenzij het echt dringend zou zijn
Ik dacht aan koppakking of scheuren cilinderkoppen in beginnende staat. (ben veder leek op motor gebied)
Wat denken jullie? Advies?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kontroleer het 1e deel van de uitlaat goed op lekkage (dit omdat je ook uitlaatgas ruikt).
Een lek daar kan heel veel verklaren, echter niet het koelvloeistof verbruik.
Lekken in het koelsysteem kan bijna elke garage opsporen door de boel op druk te zetten.
Lekke koppakking kun je meten door het CO-gehalte in de koelvloeistof te bepalen.
Ik zou gewoon even rustig afwachten wat betreft de koelvloeistof lekkage tot dat je bij de garage terecht kan, de koppakking of kop denk ik niet, zeker niet als het nu maar eenmalig en minimaal is, maar daar is inderdaad zo achter te komen..
Wel gewoon even ervoor zorgen dat de koelvloeistof op niveau blijft..
14 jaar
Update, toen ik ondekte dat mijn koelvloeistof zo laag was heb ik waarschijnlijk van de schrik bij het controleren van de olie bijvul dop, deze er schuin opgedraaid, ja stom ik weet het.
Gevolgen vielen mee, beetje olie uitgespat. alles netjes schoongemaakt en olienpijl gecontroleerd (helemaal inorde).
De uitlaat gassen zijn nu ook niet meer te ruiken, denk dat het de spetters olie op het blok waren, motor loopt nu netjes stabiel in stationair, wellicht dat de losse olie dop de onregelmatig stationair veroorzaken? Weet iemand dit?
Koelvloeistof pijl is nog niet gezakt, zal tot 2 maart elke dag blijven peilen, hopelijk valt het allemaal toch nog mee.
Stefan84, Oldford alvast bedankt voor jullie bijdrage:-)
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar