close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Koppaking vervangen info

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320d

Hallo allemaal,

Wij zijn bezig met het vervangen van de koppaking van een bmw e46 320d uit 1998.
We zijn inmiddels zo ver dat de nokkenassen eruit moeten maar hiervoor heb je speciale gereedschap
nodig om de nokkenas te blokkeren en een pen de distributiekettingspanner te blokkeren of te borgen en
ook nog een pen om de vliegwiel te blokkeren.
Ons vraag is dan zijn er mensen die weten om wat voor gereedschap het gaat wat de afmetingen (dikte) zijn en
hoe het gereedschap er uitziet misschien nog aanvullende informatie of tips.

Alvast bedankt.

Amit

Geplaatst door

bempie2001 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Voor de nokkenassen heb je echt speciaal gereedschap nodig, haal niets los voordat de kettingspanner is gedemonteerd.
Springt de kettingspanner eruit dan kun je carter en distributiedeksel gaan demonteren.
Tandwielen op nokkenassen zijn spieloos, bouten in ieder geval vervangen en op juiste moment en hoekverdraaing aanhalen.
Set kost bij mijn weten c.a. € 179 ex BTW. Kijk maar even op

hodejong 0
badge

13 jaar

Allereerst bedankt voor je reactie en info Hodejong.
Weet je mischien ook hoe dik de pen moet zijn om de kettingspanner te blokkeren hoeveel mm.

mvg Amit

bempie2001 0

13 jaar

Volgens mij 3 of 4 mm, Viscokoppeling demonteren en dan de plug (imbus 6 of 8) in distributiedeksel er uitdraaien.
Motor blokkeren met pen bij vliegwiel en dan nokkenassen tegen de draairichting in draaien, hierdoor wordt de spanner ingedrukt, pen kan nu ingevoerd worden. Controleren door nokkenassen terug in de draairichting te draaien, ketting moet nu slap komen te liggen.
Nogmaals wil ik benadrukken, de- en monteer geen nokkenassen zonder speciaal gereedschap, dit gaat absoluut fout met grote schade als gevolg.

hodejong 0
badge

13 jaar

Hodejong bedankt voor je reactie.
Morgen eindelijk tijd om verder te gaan met het vervangen van de koppaking. Het speciale gereedschap hebben we zelf gemaakt omdat het te lang duurde met de bestelling. Ik laat je wel weten of het gelukt is.

Mvg Amit

bempie2001 0

13 jaar

Heb je een watersnijbank dan ?
De beugel moet exact passen, eerst om het vierkante deel van de nokkenas en ook nog op de randen van de cil. kop. Daarnaast moet hij L en R exact de juiste hoogte hebben.
De geringste afwijking houdt in dat de nokkenas timing niet klopt.
Een goeg advies, lenen of kopen.

hodejong 0
badge

13 jaar

Hoi allemaal,

ben ik weer en inmiddels zit de gereviseerde cilinderkop er weer op alles is aangesloten
en tot dusver zit alles goed en op tijd. Probleem is alleen dat de auto wel swingt maar niet aanslaat.
Wie weet waar dit aan kan liggen.

met vriendelijke groet.

Amit

bempie2001 0

13 jaar

brandstofpomp afstelling wel in orde?

CIVICCOUPE66 0
badge

13 jaar

bedankt voor je reactie maar aan de brandstofpomp is niets aan gedaan.

bempie2001 0

13 jaar

Hallo ben ik weer, auto is 2 januari gestart had te maken met ontluchten rijd tot nu toe wel goed vind dat sturen wat zwaarder gaat als voorheen en dat de auto wat stugger (onrustiger) rijd. Kan het zijn dat de computer uitgelezen moet worden en gereset?

mvg Amit

bempie2001 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.