Volgende probleem doet zich voor. Zowel bij het wegrijden als bij het terugschakelen en afremmen op de motor pakt de koppeling met een "klap" op. Bij wegrijden is dit goed beheersbaar, (behalve als de auto een paar dagen heeft gestaan dan klappert het behoorlijk) door met het pedaal te "spelen" maar bij terugschakelen en afremmen op de motor bij bv verlaten van de snelweg is dit een stuk lastiger. Koppeling slipt niet! De auto is voorzien van een dual mass vliegwiel en heeft dus geen torsieveren in de plaat. Ik heb het idee dat het probleem terug te voeren is op een defect vliegwiel maar zou dit graag bevestigd hebben daar vervanging een redelijk kostbare aangelegenheid is. Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij vertellen hoe ik de juiste werking van het vliegwiel kan controleren?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb inmiddels de koppeling vervangen en het probleem was na het verwijderen van de bak direct zichtbaar/voelbaar. Optisch was duidelijk te zien dat de spiebanen op de priseas volledig droog waren en zelfs iets roestig. Bij controle van het vliegwiel bleek de speling hierop veel te groot. Alles dus vervangen, ook dual mass vliegwiel en spiebanen ingevet. Werkt nu weer naar behoren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar