BMW X5 2011: Koude startproblemen

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat

Hier een raadsel , al 2 weken aan het proberen van alles en nog wat.

Enkel koudestart probleem, hoe kouder hoe slechter.

Motor draait niet door, 2 seconden en dan stopt het ,na vele start pogingen kan het starten.

Als de motor rondraait kan het na lange tijd wel starten , dan schokt de motor en rookt het.

Reeds massakabel motor vervangen.

Egr uitgeschakeld en inlaatkleppen motor ook reeds uitgeschreven.

Batterij is in orde.

Eens gestart , na 1 minuut mag je meermaals proberen , maar geen enkel probleem meer.

Had gedacht aan een slechte brandstoffilter?

Graag een reactie.

murat983

Geplaatst door murat983 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW X5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Werkt het gloeisysteem wel ?
Heb je de auto al eens uitblaten lezen ?

murat983 (0), 1 jaar geleden

Uitgelezen , geen foutcodes die aangeven dat voorgloeien defekt is .

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Ook gecontroleerd of het werkt ?
Bdp en nokkenassignalen in orde ?
Waarmee is er uitgelezen ?

murat983 (0), 1 jaar geleden

Met Launch uitgelezen.

Als je startknop indrukt voor starten , in plaats van door te draaien , is bij deze startproces maar voor enkele seconden ,dan is het gedaan met starten.

Soms kan je doorstarten, en dan slaat hij ma meerdere malen wel aan.

Hoe lager de buitentemperatuur hoe groter het probleeem.

Geef geen fouten van nok-en krukassensor.

Startdruk op de rail is ook hoog genoeg , deze is nagezien door een diesel specialist.

Ehombie (45) PRO, 1 jaar geleden

inlaat traject schoon? (geen verkoeking).
temperatuur waardes omtrent brandstof strategie plausibel dmv live data?

murat983 (0), 1 jaar geleden

Alles zie er normaal uit, inlaatspruitstuk niet gedemonteerd.

Kan een slechte startmotor dit doen , slecht starten bij kou.

Eenmaal gestart , kan je na 30 seconden normaal starten.

Enkel eerste start

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Meten is weten , valt het signaal daadwerkelijk weg ?
Teveel weerstand door vervuiling of slechte verbindingen is ook een optie.

murat983 (0), 1 jaar geleden

Ondertussen startmotor vervangen , eerste momenten verbetering in het starten.

Bij koudere weer , is het probleem weer hetzelfde, moeizaam starten na meerdere startpoginngen.

Graag enige mening.

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Toch lees ik niets over of het voorgloeisysteem ook daadwerkelijk is gecontroleerd op werking.
Verder kan te weinig compressie dit öok veroorzaken.

murat983 (0), 1 jaar geleden

Geeft geen foutcodes van gloeisysteem.

Als kompressie zou zijn ,zou dat niet altijd slecht starten veroorzaken

kaleido 1 (1425) PRO, 1 jaar geleden

Nee , de compressie eindtemperatuur is belangrijk .
Als de motor koud is EN je gloeisysteem werkt NIET , geen foutcode is geen garantie op geen storing , is de compressie eindtemperatuur te laag om mengsel te laten ontbranden.
Als de motor gelopen heeft is de temperatuur hoger en zal hij wel aanslaan.
Nog een ding loopt de brandstof niet terug dat er eerst weer druk opgebouwd moet worden.
Je zou met een föhn bij de koude start de inlaatlucht eens goed kunnen verwarmen en kijken of dit uitmaakt voor de koude start.

murat983 (0), 1 jaar geleden

Gloeibougies getest , alle 6 ok.

Wat kan het nog zijn , enige ervaring met deze abnormale koud start probleem?

check

Beste antwoord, geplaatst door murat983 (0), 1 jaar geleden

Na demontage van inlaatspruitstuk en weghalen van wervelkleppen .

Ook was inlaatspruitstuk heel licht vervuild, zeg maar 10%.

Na reinigen, is deze probleem opgelost.

Wagen start nu perfekt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X5 of stel zelf een nieuwe vraag.