Hallo,
Ik zit al ruim een jaar met een probleem aan me auto, zal het hieronder even uitgebreid uitleggen heb van alles uitgeprobeerd.
Problemen:
Bij start in de ochtend trilt de auto en duurt het even totdat het warm is.
Gaspedaal is onwijs zwaar, hij hoort veel lichter te zijn dit is gewoon niet de normale gedrag.
Auto trekt niet door lijkt alsof hij op noodloop programma slaat, bij 3duizend toeren zit ik nog op de 40km per uur.
Auto is een jaar geleden naar een poetsbedrijf gebracht, daar zijn ze zo slim geweest om met de hoge druk op de motor te spuiten.
1 maand lang gehapper etc, 1 bobine vervangen (6) daarna even goed vervolgens weer probleem waarop de ANWB de orginele weer op dezelfde plaats heeft geplaats, vreemd maar daarna geen gehapper meer.
Ben al x keer naar een garage geweest in breda ergens (XXXXXXX) hier x keer uitgelezen ene keer was het de lambdasonde sensor (dit klopte overigens vervangen) daarna iets beter.
Vervolgens heb ik 1 keer in rdam een luchtmassameter vervangen, die dag vloog de auto gewoon in zijn 2 zat ik al op de 140 met 5duizend toeren.
Gaspedaal leek net los te zitten maar reageerde enorm, dus heel zacht zoals die hoort, volgende dag na 2uur op de snelweg goed gereden te hebben weer onwijs zwaar gaspedaal en auto trok niet meer.
Weer naar XXXXXXX laten uitlezen, DME fout na check bleek er een chip in te zitten van brasspening, voor de zekerheid eruit gehaald.
1 dag weer goed geblazen daarna weer het zelfde :S
Vervolgens alle onderdelen die hieronder staan vermeld laatst vervangen:
Koppeling (is sowieso nog nieuw rij er behoorlijk netjes mee)
Nokkenassensensors inlaat en uitlaat
Gasklepregelaar (zwart doosje blijkt bekend probleem te zijn)
koelvloeistofsensor
Termostaat (nu is wel te merken dat auto minder trilt, en sneller warm is)
lambdasodesensors
luchtmassameter
Luchtmassa regelaar ofzo (laats bij dealer laten uitlezen had te hoge waarde, auto ging stationeer zagen, los gehaald schoongemaakt probleem opgelost.)
Mijn bevindingen:
*als auto (motor) koud is is gaspedaal best licht, zodra het warm is onwijs zwaar.
*merkbaar dat de DME door iets op zijn kop gaat, geen van de onderdeel vervangingen hebben een structureel oplossing gegeven maar na iets te wijzigen rijd de auto lekker/niet zoals het normaal hoort maar wel flink wat beter en na 1 dag weer zelfde.
* in zijn 2 schreeuwt de auto gewoon zodra ik op 3duizend toeren zit (40km p.u.)
* lijkt op noodloopprogramma of koudestand te rijden, als het een mechanisch probleem zou zijn zou hij niet 1 keer goed andere keer slecht rijden, lijkt alsof alles wordt aangepast als de DME een storing doorkrijgt die ik nog steeds niet heb kunnen achterhalen?!
Ik heb de auto dus al xxxx keer laten uitlezen zowel bij BMW Dealer als XXXXXXXX en anderen, niemand kan de oorzaak zo 1/2 vinden, en ben het eerlijk gezegd zat om maar geld uit te geven. zou dit aan een bobine kunnen liggen als ik terug ga naar het begin dat hiervan 1tje niet werkt of soms niet werkt etc? het is 1 keer voorgekomen dat hij 0206 code heeft gegeven of dit de P0206 was weet ik dus niet, hierna bij dealer uitgelezen deze kwam niet voor. wat zou er mis zijn met mijn auto, nu ik dat gevoel 1keer heb gehad hoe die in zijn 2 op 140 kwam wil ik het probleem gefixt hebben, je kent het wel 1keer een m3 gevoel en je blijft doorgaan :-(
is een lange uitleg geworden maar dit krijg je ervan als je 1 jaar ermee zit, help me aub met dit probleem.
Auto:
Bouwjaar 94 coupe
Benzine 3.0 liter
Zat een chip in van brasspenning maar die is er nu uit, had hier dus niks mee te maken, DME krijgt een verkeerde waarde maar komt niet voor bij het uitlezen..
Alles is welkom tips / advies...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik snap de toerenproblemen niet zo. Als je bij 5000rpm 140 in 2 rijdt, dan moet ie bij 3000rpm ruim 80 lopen en niet 40km/u.
Dat zou wijzen op een defecte/slippende koppeling of een toerenteller of snelheidsmeter die niet goed aangeeft.
Code 206 is een BMW code (Geen P0206 die bestonden in 1994 nog niet) en geeft een probleem met de pingelsensor/regeling aan.
Als deze code slechts 1 maal gezien is en nu niet meer voorkomt zou ik deze voorlopig even vergeten.
Ik zou eerst eens (laten) controleren of de toerenteller wel goed werkt en ook de snelheidsmeter
Snelheidsmeter kun je zelf meten op een weg met hectometer palen. Bij 60km/u doe je exact 1 minuut over 1 kilometer. Bij 120km/u een halve minuut (30 sec.).
Een 3.0 M3 heeft best een mooi geluid, maar niet bij 3000 rpm, dan zijn ze nog best stil.
Daarna wordt het helaas meten, en vooral de kabelboom van sensors naar ecu, lijkt erop dat de ecu wegregelt door verkeerde signalen.
Mogelijke oorzaken: te veel overgangsweerstand op stekkers (oxydatie dioor vocht?) of een kabelbreuk.
Snelheidsmeter kun je goed "ijken"met een navigatiesysteem (de bekende van een nederlands bedrijf bijv. plak je zo aan het raam, geeft keurig via gps bepaald je snelheid aan)
gr
Peco Power
krukas sensor eens controleren
als die defect is dan komt ie ook niet op toeren
All,
Thnx voor jullie terugkoppeling.
oldford: Excuus voor de onduidelijkheid ik zal het even toelichten.
Toen de chip er nog in zat en ik in rdam de luchtmassameter had vervangen zat ik die dag in zijn 2 op de 140.
Nu is hij er dus uit en als ik in zijn 2 rij 3000 zit ik op de 40, en dat ding schreeuwt enorm, die toeren springen ook echt snel omhoog en bij schakelen in 1 keer weer naar beneden.
Kan dit aan de toerentalsensor of zoals CARS&Motors zegt krukassensor liggen -> krukassensor heb ik eenkeer nagevraagd maar er werdt mij verteld dat hij dan helemaal niet zal lopen????
Snelheid is trouwens correct heb een paar keer met GPS gereden en correcte snelheid wat ik ook op de teller zie.
15 jaar
Koppeling versleten?
dit lijkt toch op de koppeling
hij zal in toeren vliegen met de braspenning chip door een hoger koppel en meer pk's bovenin
en met je normale chip is dat minder waardoor de koppeling t net houd
maar 40 bij 3000 rpm is wel erg traag
aan de andere kant kan een slechte bdp sensor wel degelijk zorgen dat ie loopt maar niet op toeren komt boven 3000 rpm
dan valt hij terug in een noodloop programma
zoals je t schrijft en uitlegt lijk je en een slippende koppeling te hebben icm een slechte bdp sensor
ps
als deze echt stuk is loopt ie idd niet meer
maar bij een slechte meetwaarde zal ie wel lopen maar niet op hoge toeren
ik heb nog steeds mijn twijvels over de toerenteller. Bij 3000rpm schreeuwt deze motor niet.
Verder zou in 2 bij 5000rpm de snelheid 140 zijn geweest. Gezien het feit dat deze motoren ruim 7000rpm kunnen en mogen draaien ligt dan de maximum snelheid in 2 op zo'n 200km/u. Ik dacht het niet. Ik denk dat de toerenteller ook veel te weinig aan geeft.
weet iemand trouwens waar ik de juiste waardes kan vinden van de sensors als ik die ga uitlezen?
E36 M3 van 94.
neem aan dat een krukassensor, BDP en al die andere engertjes uit te lezen zijn zoals de lambdasondesensors?
15 jaar
Digitale signalen zoals een krukassensor (zelfde als BDP sensor) zijn niet direct uit te lezen. Maar als het toerental dat uitgelezen wordt klopt met het echte motor-toerental kun je er vanuit gaan dat de toerentalsensor correct werkt. Van analoge sensors kun je meestal de rauwe waarde (in volts) en de geconverteerde waarde (graden celsius etc.) uitlezen. Zeer handig bij foutzoeken.
Lambdasondes geven bij koude motor een vast signaal van ongeveer 0,45 volt. Dit blijft even zo tot dat de sensor warm is.
Daarna dient de sensor te schommelen tussen ongeveer 0,1 en 0,8 volt. Blijft het signaal vast staan op 0,40 Volt of lager dan is het mengsel te arm.
Blijft de sensor vast staan op 0,50 Volt of hoger dan is het mengsel te rijk.
Nogmaals thnx voor jullie feedback, kweenie of ik dit zomaar op de forum mag vragen zo niet alvast mijn excuses maar weet iemand anders een goed adres van mensen/garage die gespecialiseerd is om dit probleem voor mij op te lossen?
die metingen met voltages etc gaan mij iets te ver ;-) wil eigenlijk zoals jullie wel zullen begrijpen van dit probleem af desnoods laat ik hem achter bij de garage dat ze er maar een paar dagen zelf mee rijden om te achterhalen wat hier mis mee is.
15 jaar
Emre
Bel eens met Den Hollanders in Someren ( Brabant ) ( Motorenrevisie )
Hun doen niks anders dan zich bezich houden met het reviseren/tunen/in-uitbouwen van Bmw Motoren e.d
Gr Stefan
15 jaar
Ik heb zelf een m3 cabrio van hetzelfde jaar en ik ben momenteel bij iemand die deze motoren gebruikt voor revisie ed maar ook voor de racerij.
Heb zelf de DME en de brandstofcomputer (zit boven de DME) eruit gehaald en open gemaakt en er zat wat kalkafzetting op de beide printen deze schoongemaakt en terug gezet.
Daarna ook de potmeter van het gaskleppensysteem vervangen 45 (deze moet elke beurt vervangen worden is mij verteld) en nu weer janken als de brandweer.
Laat voor de zekerheid de bobine's testen volgende week want deze loopt nog wat onregelmatig naar mijn idee.
Bovenstaande kun je zelf (mits je een beetje handig bent) de computers zitten beide achter het koelvloeistof reservoir (je ziet een lap isolatie zitten)
Vocht is vaak de boosdoener bij deze auto's want de afwatering loopt hier vlak langs.
Hoop dat je er iets aan hebt
Groet Charles
15 jaar
Big O, haarkloverij, maar toch:
De DME (Digitale Motor Elektronik) is de brandstofcomputer gecombineerd met ontsteking. Bosch noemt zoiets Motronic.
De extra computer die jij brandstofcomputer noemt is hoogstwaarschijnlijk de nokkenas regeling (Vanos).
De E36 M3 3.0 is de enige die daar een extra computer voor heeft.
Charles/Oldford thnx voor je reactie, ben een tijdje weg geweest lees nu de feedbacks weer.
De DME is destijds opengemaakt en gecheckt op vocht etc, maar naar de vanos computer is er nooit gekeken.
Laats heb ik nog iemand gesproken die zei dat de Vanos computers van de m3 3.0 wel vaker kapot kunnen gaan, of niet reageren of onregelmatig.
Leer elke dag iets nieuws ;-)
Guys,
Als me vanos computer defect is, kan ik er 1 van dezelfde type modelnr kopen en aanhangen of zijn er dingen waarop ik moet letten.
Laten inlezen of iets dergelijks??
15 jaar
Green, ik heb de mooiste M3 van de wereld avus blau 1994 41500 km met gt nokkenassen EMS chips GT inlaatbuizen enz enz 330pk ik heb deze 14 jaar en heb nooit problemen maar las jouw verhaal en wil je graag helpen, dat zware gasgeven bedoel je dat het pedaal zwaar gaat of dat je veel gasmoet geven, net zoals dat toerental 4000 toeren 140 in 2 dit kan dus niet, doe de dashboard check eens, verder moet je de storingen eens wat anders proberen te omschrijven want ik kan er geen touw aan vast knopen, gaat je luchtpomp bij warme motor wel uit, en wat is de waarde van de NTC, de blauwe sensor op het thermostaat huis, ik wou dat ik er een stukje mee rijden kon, doet de vanos het wel is ook een euvel.
ik hoor het wel
Greetz André
15 jaar
Andre, dat van dat gaspedaal wild ik ook al vragen.
Dat vind ik zo een vreemd verhaal.
Gaat nou het pedaal zwaar of vertaald hij het naar niet op toeren komen.
15 jaar
Heb je het probleem als eens voorgelegd bij Den Hollanders ?????
15 jaar
Guys,
Met gaspedaal zwaar bedoel ik dat ie echt zwaar is en met moeite kan doordrukken, koud of warm maakt niet uit.
Die paar keer dat ie zich zelf had gereset kon ik met m'n teen op de gas drukken en hij vliegt, nu moet ik echt compleet me voet erop gooien.
je voelt op een of ander manier dat de dme of iets dergelijks zich aanpast.
Vandaag vanos computer eruit gehaald om te checken voor vocht etc geen vocht maar wat mij wel opviel is dat er in die vanos doos ook achteraf een chip in is gezet, destijds bij een garage hebben ze de brasspenning chip eruit gehaald van de DME, daar zeiden ze al normaal gesproken moet er op de vanos ook een chip zitten vaag dat ze dit niet hebben gecontroleerd, kan het nu zo zijn dat deze wel op elkaar zijn afgestemd en nu er een orginele in de DME zit en een gechipte in de Vanos zo reageert?
Want na dat ze de chip eruit hebben gehaald was het probleem ook niet opgelost maar rij al een heel tijd zo en in deze tussentijd heb ik al die sensors vervangen, misschien was het 1 van deze sensors maar nu 1 van de chips er niet in zit heb ik gedacht dat het onnodige vervangingen waren en het effect niet gemerkt?
Heb een Vanos computer gevonden voor 100 euro, is het verstandig om deze sowieso te kopen en eraan te hangen, mocht dit niet werken dat ik er toch 1 reserve heb. (voor 100 euro is het te doen?)
Stationeer trilt de auto ook, woon in Den Haag als iemand denkt dat ie me kan helpen of even wilt rijden om het probleem beter te begrijpen, je bent welkom misschien leg ik het verkeerd uit.
Stefan; nee nog niet was zelf een tijdje weg maar heb eerlijk gezegd ook niet veel vertrouwen meer in die garages.
Misschien toch een poging wagen als het met de vanos ecu of chips ook niet is opgelost.
15 jaar
je hoeft je auto er ook niet achter te laten maar hun houden zich alleen bezig met bmw motoren voor straat en circuit gebruik..
Ze reviseren niet alleen maar tunen ook,ook een M3
Wellicht kunnen hun je helpen,of kijken in welke richting je het zoeken moet aangezien ze niks anders dan Bmw doen..
Opzich is het niet te veel geld voor die vanos,en is het dat niet,heb je hem inderdaad altijd reserve,kan altijd van pas komen,en heb je hem zelf niet meer nodig,heb je hem zo weer verkocht.
Gr Stefan
15 jaar
Emre, die Vanos kopen, als je met je standaard chip rijdt moet ook de standaard vanos chip erin, ik heb een convertertafel waar de andere chip in zit dit is tegen anti uitlezen gedaan dus als je je eigen vanos chip nog heb erin zetten deze moet op de print komen en niet op een tafel en rijdt dan even bij mij in poortugaal langs want dat zware gas geven blijft voor iedereen een raadsel.
greetz André
15 jaar
André,
Die chips zijn allemaal door de vorige eigenaar erop gezet, maar wat je zegt over die convertertafel die chip van brasspenning heeft dat ook die in de DME zat, inmiddels eruit en een orgineel chip erin gestoken.
Die Chip in de Vanos die ik vandaag heb gezien heeft niet zo een convertertafeltje, er zit een klein labeltje op die chip geplakt.
Staat; VNC 08 en 7.12.93 op vermeld, die laatste is datum zo te zien, mijn auto is van juli 94 dat zal dan wel de chipdatum ofzo zijn?
Weten jullie waarvoor VNC 08 voor zal staan, op die andere chip staat gewoon een orgineel sticker geplakt van BP?
Als ik die vanos heb gehaald rij ik wel even langs Andre, mail je even je mobnr?
Stefan; Thnx voor de tips!
15 jaar
Hallo Emre,
Ik heb een mailtje gehad via jouw denk ik en heb je mijn nummer mobiel doorgegeven ik kom zelf ook regelmatig in Den Haag dus laat even weten als deze is aangekomen.
Big O
15 jaar
Hallo,
even een update: de Vanosecu lijkt toch een orginele niet gechipte te zijn. (of die aan z'n einde is, nog niet bekend.)
Heb vandaag toevallig alle kabels met contactspray ingespoten en wat me collega wel opviel en zelf eerlijk gezegd nooit aan heb gedacht is de KN filter die in me auto zit, hij zag dat ie behoorlijk vervuilt was, die hebben we er nu dus even uit gehaald. (misschien door te weinig lucht loopt de auto niet lekker) anyway; net even goed gereden, auto leek weer gereset te zijn trok goed op en toeren gingen rustig omhoog niet zoals hiervoor binnen no time op 4/5 duizend zonder snelheid, ook een ander beter "rustiger" geluid opeens, komende dagen even aankijken of dit gaat helpen, heb dit al 2 keer gehad waarop de auto de volgende dag(en) weer terugviel naar oude situatie, ik ga het even aankijken.
Rij nu dus even met die KN box maar dan zonder filter, tip was wel om desnoods even een simpel luchtfilter aan te sluiten al dan niet een KN.
* Kan het nu zo zijn dat ie dalijk toch niet lekker rijdt doordat ie nu weer teveel lucht intrekt?
* Kan het even duren tot dat de auto weer bij is doordat ie een tijdje de weg kwijt was? (inlezen)
* Heb de Accu niet ontkoppeld moet ik het perse resetten, om hem van noodloop af te krijgen indien dit van toepassing is?
Als dit allemaal ook geen uitkomst bied heb ik nog 2 dingen te doen, een ander Vanosecu proberen en voor alle zekerheid de bobines testen.
Binnen 2 dagen weet ik wel of de veranderingen van vandaag een oplossing gaan bieden...
Grt. Emre
ps Misschien destijds bij de poetsbeurt ook filter nat gemaakt, waarop ik een paar dagen zo heb gereden dat ie alle vuil heeft ingetrokken?
15 jaar
BIG O,
Je hebt mail...
Grt. Emre
15 jaar
Guys,
Helaas heeft bovenstaande geen enkel oplossing geboden ;-(
Zaterdag maar eens naar Den Hollanders rijden, hopen dat zij het probleem kunnen vinden...
Grt. Emre
15 jaar
Emre..
Heb je een afspraak gemaakt daar ?
Ben eens benieuwd wat eruit komt..
Gr Stefan
15 jaar
Hoi Stefan,
Ja ik heb ze gebeld en kon zaterdag langskomen, ga wel vrijdag nog even van te voren bellen.
Ben ook heel erg benieuwd, als het iets simpels is dan ga ik er echt van balen maar zal wel happy zijn!
Ik hou jullie up-to-date...
ps ook even geïnformeerd voor een revisie voor in de toekomst= 3400 euro ;-(
(Drijfstanglagers en zuigers wil ik sowieso eenkeer vervangen, voor het einde verhaal is.)
15 jaar
Heren,
Net terug van Den Hollanders, was een teleurstelling moet ik zeggen.
Die heren hebben alleen zin in een revisie even kijken en probleem verhelpen komt er ook niet van.
Alleen als ik een revisie doe ben ik van het probleem af, waar ik wel me vraagtekens bij heb, want met de motor is er niks mis :s
Anyway dus toch even langs geweest (2uur heen 2 uur terug was leuk)
Ga toch maar even een ander vanoscomputer testen.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar