Goedendag,
Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen want ik loop een beetje vast.
Heb sinds een maandje of 2 een BMW 320i E46 van 1999 met 67.xxxkm op de teller. Nu heb ik het probleem dat de auto 's ochtends doet inhouden tussen de 1000-2000 rpm. Hij doet dit alleen bij koude motor. Ook voel je op de snelweg bij constante snelheid dat het lijkt ofdat ie een keer "overslaat". De ene keer beter voelbaar dan de andere keer.
Ik heb de auto een maandje of 1½ terug laten uitlezen en toen kwam er naar voren dat hij op 3 cilinders (1,5,6) stond bij te regelen bij stationair draaien. Oorzaak kon zitten in kapotte bobines, bougies of schachten vol met olie.
Heb toen 6 nieuwe bougies gemonteerd en gelijk gezien dat de schachten helemaal droog waren. Dus bleven de bobines over.
Om dit te testen heb ik toen 2 bobines omgewisseld (2->6 en dus 6->2) om te kijken wat ie zou doen bij uitlezen. Theoretisch gezien zou cilinder 6 dan goed moeten zijn en 2 dus niet. Bij uitlezen gaf ie echter ineens ipv 1,5,6 dat ie op 1,3,5 stond bij te regelen.
Ik heb toen besloten om de auto naar een BMW specialist te brengen (Trouborst in Ouderkerk aan den IJssel) om hem te laten uitlezen met goede apparatuur speciaal voor BMW. Daar kwam helemaal niks uit naar voren. Het bijregelen in normaal en doen ze dus allemaal. Niks vreemds aan. Verder geen enkele storing.
Monteur is wezen rijden en gaf bij terugkomst aan dat hij de LMM vermoede maar het niet met 100% zekerheid kon zeggen. De klachten en het gedrag van de auto zouden we die kant op wijzen.
Nu had ik op de zaak nog een gebruikte LMM liggen van een E39 5-serie en die heb ik gemonteerd om te kijken of het probleem verholpen was. Dit leek inderdaad het geval. 's ochtends niet meer inhouden en op de snelweg ook goed. Het leek ook wel of de auto beter door de toeren heen liep en meer vermogen had.
Dus ik dacht...probleem opgelost. Heb de adaptiewaardes laten resetten omdat dat werd aangegeven bij Trouborst.
Echter....sinds een paar dagen is het probleem weer terug. Het gedrag is weer zoals voor het vervangen van de (gebruikte) LMM.
Nu kan ik wel gelijk een hele nieuwe kopen a 200,- maar dan wil ik wel zeker zijn dat het dan echt verholpen is.
Zijn er nog andere zaken die ik kan testen en/of nakijken?
Tot op heden is het volgende vervangen;
- bougies
- brandstoffilter
- LMM
- injectiereiniger gebruikt om te kijken of dat wilde helpen
Zou bijvoorbeeld een verstopte carterventilatie ook van invloed kunnen zijn?? Of zijn er sensoren die vaak stuk gaan?
Nogmaals, de auto is 3x uitgelezen en heeft dus 0 storingen.
Ik hoop dat ik de situatie een beetje duidelijk heb uitgelegd. Zoniet, dan hoor ik dat graag!
MvG,
Martin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Valse lucht aanzuigen via de carter ventilatie is een bekend probleem bij BMW.
Maar ook een verouderde luchtmassa meter geeft hetzelfde effect.
Eventueel te controleren door de zogenaamde "fuel trim" uit te laten lezen. Die zal in de bovenstaande gevallen flink positief zijn.
Wat bedoel je precies met: dat hij op 3 cilinders (1,5,6) stond bij te regelen bij stationair draaien.
Wat is dat "bijregelen" (2e maal op 1,3,5)?
Weet je de exacte foutcodes (of nummers) van toen nog?
Als je bij een specialist bent geweest die speciale BMW utilees apparatuur heeft dan kan die ook gewoon een LMM test uitvoeren om te bepalen of de LMM nog na behoren werkt. Ook als je data bekijkt van de luchtmassa meter en hem rijdend uitleest kun je er meestal wel achterkomen of de LMM nog goed is. Zoals Oldford zegt data van de brandstof correctie controleren.
Eventueel kun je bij een stationair draaiende motor de olievuldop even losdraaien, als er erg hard aan gezogen word of er komt geluid uit de vul opening dan is je carterventilatie kapot. Dit is echter geen 100% diagnose omdat deze symtomen niet altijd voorkomen bij een kapotte carterventilatie.
gr Martin
@oldford: hij stond bij te regelen qua inspuiting volgens mij. De waarde mag oplopen tot 2,5 en hij zat tussen de 0.1 en 0.2 in zoiets. Weet niet exact hoe en wat.
Foutcodes heeft ie niet, das nou juist het probleem.
@GJB: LMM test heeft ie volgens mij gedaan maar kwam niks uit. Hij gaf aan dat het best eens zou kunnen dat de LMM slecht aan het worden is maar nog niet slecht genoeg om aan te geven in de computer.
De carterventilatie ben ik van op de hoogte en ook een beetje huiverig voor. Die wil ik denk sowieso een keer preventief (laten) vervangen. Maar ik moet eerst dit probleem oplossen.
Kan wel van alles gaan kopen maar ik wil dus eerst zeker weten waar het probleem in zit.
Rijdend uitlezen is nog niet gedaan. Dus dat is ook nog een optie. Ding heeft toch een OBD-stekker onder het dashboard zitten, links bij de pedalen?
12 jaar
Als je het over regelen qua inspuiting hebt, snap ik de cylinder verdeling niet.
Dat regelen/bijregelen gebeurt a.d.h.v. de signalen van de lambdasondes en de verdeling is dan cyl 1,2,3 en cyl 4,5,6.
Overigens dat bijregelen leidt dan tot veranderingen aan de fuel trim waar ik het over had als er een grote afwijking is.
Ik durf het je niet meer zekerheid te zeggen. Bij uitlezen gaf hij aan dat ie op die cilinders stond "bij te regelen".
Achteraf bleek dat BMW daar een max waarde aan geeft van 2,5 en hij zat daar dus ruim onder.
Ik kan nog wel een keer kijken om hem tijdens het rijden uit te lezen en de waardes van de LMM te bekijken en die fuel trim.
Het zou dus ook nog een lambda-sensor kunnen zijn? Maar dan zou die toch in het foutgeheugen moeten staan lijkt me.
12 jaar
Als je eerst dit probleem wilt oplossen zou ik gewoon eerst de carterventilatie controleren en eventueel vervangen.
Ik weet het zo niet uit het hoofd maar die correctiewaardes kunnen een compensatie zijn voor het onrond lopen van de motor, daar hoef je dan geen problemen van te verwachten als het bij deze kleine waardes blijft.
gr Martin
Die correctiewaardes zijn normaal is mij verteld. Dus daar maak ik me niet zo druk om.
Hoe kan je het beste die carterventilatie testen/controleren. Het is volgens mij een nogal vervelend klusje om die te vervangen.
Kan dat überhaupt van invloed zijn op het inhouden en "overslaan" wat de auto doet.
Ik heb zojuist de oude LMM er weer opgezet en een klein stukje gereden. De auto deed meteen weer inhouden. Iets wat met de LMM die ik ter vervanging erop had gezet niet het geval was. Toen ik die erop had gezet was het euvel weg. Ik neig dan toch sterk naar de LMM.
12 jaar
Een defecte carterventilatie kan een legio aan problemen veroorzaken en in het uiterste geval gaat de motor er van kapot. Voor het oontroleren zie post #3.
Het kan best een niet goed werkende LMM zijn, is moeilijk te beoordelen vanaf hier.
gr Martin
Heb net even naar die test gekeken voor de ventilatie. Als ik de olievuldop eraf draai met lopende motor, dan hoor je een wijziging in toerental.
Hand er even opgehouden en als ik die er dan afhaal, dan hoor je wel duidelijk dat die vacuum zat maar niet heel erg. Heb geen idee in welke mate het goed moet zijn. Heb geprobeerd een filmpje te maken. Die volgt zsm.
Stekker van de lmm af halen bij lopende motor levert een duidelijke stijging in toerental om daarna weer netjes te zakken. Motor blijft wel gewoon lopen. Kan ook gewoon toeren maken. Daarna de stekker er weer opgedaan. Weer stijging in toerental en daarna weer netjes zakken. Lekker wel dat ie zonder lmm wat meer "rommelde" in de uitlaat bij gas los laten. Rook toen ik de auto uit had gezet ook wat meer uitlaatgas/benzine vanuit de uitlaat.
Hier de link naar het filmpje;
http://vimeo.com/41099606
12 jaar
Afgelopen zaterdag zelf eens de testkast aan de auto gehangen en wat live data bekeken.
Het zegt mij wel wat maar helaas niet genoeg om een conclusie te kunnen trekken. Wellicht kan iemand hier er wat meer mee.
Ik heb twee meetingen gedaan, beide met koude motor.
Meting 1 (stationair draaiende motor);
motor temp.: 48 graden celsius
Load_PCT: 11,8%
ShortFT1: -4,7%
LongFT1: 10,2%
ShortFT2: -0,8%
LongFT2: 4,7%
RPM: 773
Inlaat lucht temp.: 34 graden celsius
SparkADV: -0,5 graden
MAF: 3,71 gram per seconde
O2B1S1: 0,255 volt
O2B1S2: 0,425 volt
O2B2S1: 0,075 volt
O2B2S2: 0,425 volt
Meting 2 ( 3000 rpm)
motor temp.: 55 graden celsius
Load_PCT: 9,4%
ShortFT1: -6,3%
LongFT1: 10,2%
ShortFT2: -0,8%
LongFT2: 4,7%
RPM: 3003
Inlaar lucht temp.: 34 graden celsius
SparkADV: 31,5 graden
MAF: 26,32 gram per seconde
O2B1S1: 0,805 volt
O2B1S2: 0,425 volt
O2B2S1: 0,765 volt
O2B2S2: 0,425 volt
Hopelijk kan iemand mij vertellen of de gemeten waardes goed of fout zijn en indien fout, een eventuele oorzaak.
Hoeveel lucht zou er bijvoorbeeld gemeten moeten worden door de LMM als hij 100% functioneert?? Ik heb het idee dat het wat aan de lage kant is wat uit het meetresultaat naar voren komt bij de MAF-waardes.
12 jaar
Niemand?
12 jaar
Het is met deze gegevens niet te bepalen of de luchtmassameter kapot of verouderd is. Zo te zien staat je longtermfueltrim bij te regelen voor een te arm mengsel en de shortfueltrim doet het tegenovergestelde, beetje tegenstrijdige waardes. Normaal zijn ze zeker niet, je zit tegen de waardes aan waardoor uiteindelijk het motorstorings lampje gaat branden. Als ik het filmpje beluister geef ik je grote kans dat je carter ventilatie niet in orde is. Het is zowieso aan te bevelen om die te vervangen (Alles dus ook de slangen) als je niet weet wanneer deze voor het laatst is vervangen, je zal niet de eerste zijn die straks in de winter met een bevroren carterventilatie zit en vervolgens de motor in puin draait.
gr Martin
Het vreemde is, dat het de ene keer erger is dan de andere keer en soms is het gewoon helemaal weg.
Na montage andere LMM was het een paar dagen weg en vervolgens kwam het daarna weer terug. Zou dit dat toch met een slechte ventilatie te maken hebben??
De auto heeft wel een lage km-stand en werd weinig mee gereden voordat ik hem kocht. Laatste twee jaar hadden ze maar 4000km gereden. Dus het zou best kunnen.
Waardeloos is gewoon dat je niks met 100% zekerheid kan testen. Carterventilatie (laten) vervangen kost ook weer een hoop geld. Is niet erg, als het probleem maar opgelost is.
En het is ook een enorme rotklus volgens mij. Ben zelf wel handig maar heb geen idee of dit te doen is. Spullen kan ik wel op de zaak bestellen, dat is geen probleem.
12 jaar
De carterventilatie, is het wijsheid om de slangen etc voor de koude landen uitvoering te monteren??
Ik rij ongeveer 700 a 800 kilometer per week dus denk niet dat ie nog snel zal vervuilen met mijn gebruik. Heb er bij mijn E36 nooit naar gekeken.
Of kan ik gewoon de standaard uitvoering monteren?
12 jaar
Mijn ervaring is dat het niet heel erg veel uitmaakt, de manier van rijden en de conditie van de motor zijn veel grotere factoren. Carterventilatie gaat gewoon door het ouder worden kapot, het bevriezen (wat door de koude landen uitvoering voorkomen moet worden) gebeurt toch wel als er genoeg rommel/vocht in de slangen zit en het koud genoeg is.
gr Martin
Nou, ik heb een hele nieuwe lmm erop gezet maar het probleem is nog niet helemaal verholpen.
Het lijkt wat minder te zijn en op de snelweg is dat hikken ook wel minder geworden.
De carterventilatie ga ik wel vervangen op korte termijn. Zit te wachten op een offerte van de garage.
Wat ik ook ga doen, is de DISA-klep eens demonteren en reinigen/controleren. De kwalen die daar vanaf komen zijn wel een beetje gelijk aan wat ik heb. Plus het feit dat die klep ook een euvel is bij deze motoren.
Hopelijk heb ik dan het probleem opgelost. Zo niet, dan gaat ie de verkoop in. Ben er onderhand wel een beetje klaar mee.
12 jaar
Disa inmiddels ook schoon gemaakt. Het leek even weg te zijn maar helaas, probleem is er nog steeds.
Afgelopen weekend nog een keer de uitleeskast eraan gehangen en 0 meldingen.....zucht!!
Vriend van me had hetzelfde probleem maar bij uitlezen gaf de computer aan dat de nokkenassensor kapot was. Hebben ze bij hem vervangen en probleem opgelost.
Ik heb niet zo'n zin meer om maar steeds onderdelen te kopen op de gok dus ga maar eens rustig nadenken wat te doen. Denk dat ik de auto maar een keer laat uitlezen bij de dealer. Eens kijken of die nog iets kan vinden. Vriend van me gaat ook navraag doen bij een kennis van hem die bij BMW Nederland werkt als troubleshooter. Misschien heeft hij nog tips voor me.
12 jaar
Ik heb hetzelfde gehad. Het gaat steeds erger worden.
Krukaszender vervangen. Geen pruts namaak ding kopen. Gewoon de juiste. 100 euro
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar