Mijn probleem is dat de motertemperatuur op loopt als ik een zware aanhanger trek of zoals nu in de bergen rijd. door de verwarming max te zetten krijg ik de temperatuur terug.
Wie heeft een advies?? kan het het ventilator zijn aan de voorzijde en zo ja hoe test ik deze?
Dank vanuit een warm italie,
Marc
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat kan heelgoed , als deze niet draaidt, of niet snel genoeg.
Moet ook draaien als je airco aanstaat, weet je in iedergeval dat het niet de fan zelf is.
Of heb je nog een vaste fan op het motorblok ? dan zou daar de visco van defect kunnen zijn , moet zwaar draaien als je deze met de hand wilt draaien.
Automaat met extra oliekoeler of schakel trouwens ?
Wat weegt het span , moeder de vrouw niet iets te enthousiast aan het laden geweest , er wordt optijd terug geschakeld ?
Voldoende koelvloeistof in het systeem en geen lucht ? ontluchten op de radiateur.
Ik heb ondertussen de stekkerverbinding van de aircoventilator losgenomen en tijdens een draaiende motor staat er spanning op 1 aansluiting. De ventilator draait niet vrij rond is dit goed?
Heeft iemand het schema van de 4 draden die in de stekker zitten?
11 jaar
Wat veel gebeurt is ,dat er vuil/stof zich ophoopt tussen de twee radiatoren . Gezien de leeftijd is dit zeer goed mogelijk. Het beste is ,de radiatoren van elkaar los te halen.
Ik raad af de hogedruk spuit te nemen . Je maakt dan meer stuk dan nodig.
Succes.
Geen schema .
Je bedoeld dat de ventilator schoksgewijs draaidt , zwaar punt , ligt punt , dit is normaal.
Draaidt de ventilator wel als de airco aanstaat ?
Hogedruk met verstand gebruiken , kan geen kwaad , dus niet te dicht erbij.
Eerst de condensor goed inspuiten met een reiniger bv insectverwijderaar.
De fan van de airco doet niets voor de koeling van de motor, er zit normaal gesproken een visco voor op de motor. als deze niet goed is kun je dit soort problemen krijgen maar dan heb je er vaak ook last van als je niet zwaar hoeft te trekken maar ook in bv een file. Vuil tussen de condensor en radiateur ligt veel meer voor de hand en gebeurt vaker, word ook vaak niet naar gekeken en over de jaren loopt de ruimte tussen de radiator en condensor langzaam vol waardoor je te weinig koeling over houd. Kan ook zijn dat de radiateur zelf vol met rommel zit.
gr Martin
Het zou wel je visco kunnen zijn het is vrij makkelijk om te testen. Laat de motor warm worden en zet de motor dan uit, draai aan de ventilator om te kijken of je weerstand voelt, als je geen weerstand voelt dan is de visco stuk want dan slaat hij niet aan.
11 jaar
Visco en thermostaat zijn vervangen en de hoofdoorzaak is de radiator zelf geweest deze zat al aardig verstopt.
Dank allen voor het meedenken!
groet, Marc
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar