Ik heb een BMW 318i type E46 waarvan de motor in de winter te traag op temperatuur komt.
Als het buiten om het vriespunt is dan duurd het wel 30 Km voordat hij op bedrijfstemparatuur is.
Enig idee hoe dit komt of waarvandaan.
Alle suggesties welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt als een thermostaat die open staat.
Voel na de koude start aan de bovenste radiateurslang. Wordt deze meteen geleidelijk warmer? Dan thermostaat vervangen.
[quote=oldford]Klinkt als een thermostaat die open staat.
Voel na de koude start aan de bovenste radiateurslang. Wordt deze meteen geleidelijk warmer? Dan thermostaat vervangen.[/quote]
Heb de thermostaat eruit gehad maar deze stond dicht, dit is ook meestal zo omdat hij onder
grote veerdruk word dichtgehouden, als de motor warm word dan drukt die stift waar wax inzit
de thermostaat open.
Over het algemeen word de motor te snel warm bij een defecte thermostaat, omdat de wax uit die
drukstift is gelopen, en de thermostaat niet meer word opengezet.
Graag nieuwe oplossingen
13 jaar
Als je zeker weet dat de radiateur koud blijft tijdens de warmloopfase zou je het systeem kunnen doorspoelen met de waterslang. Overigens komt een openstaande thermostaat zoals Oldford schreef, ook als defect voor. Ik heb dat eens gehad bij een vorige auto, een Ford Sierra.
Als de wax uit de thermostaat loopt kan die zowel open als dicht blijven staan, ligt aan de manier waarop die gemaakt is. Meestal blijft ie dicht zitten maar dus niet altijd. Als motor te lang koud blijft wijst dat op een openstaande thermostaat en dat hoeft niet helemaal open te zijn.
gr Martin
ik heb dit probleem met alle twee mijn Bmw's ge had het was twee maal mijn termostaat in het twede geval bijna niet zicht baar.
of de visco koppeling zit vast.
Mvg Pedro
13 jaar
Mijn gedachte gaat ook naar de thermostaat.
13 jaar
Ten eerste iedereen bedankt voor de goede tips en informatie.
Het was inderdaad de thermostaat weer, er zit namelijk een overdruk ventiel in, deze
was weg waardoor er via dit kanaaltje koelsvloestof rond gepompt word ondanks dat de
thermostaat zelf dicht staat, een beetje domme contructie van BMW.
Bij de nieuwe thermostaat zit hij er wel en als je de thermostaat heen en weer beweegt hoor
je het metalen kogeltje ook rammelen.
Eigenlijk is de thermostaat zelf in orde alleen dat klepje met dat metalen kogeltje is weg.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar