Hallo Allen....
Ik heb een BMW 735i uit bouwjaar'81 en heb deze een jaar of 13 geleden omgeruild met een andere auto, omdat de BMW kapot was, een paar kleppen verbrand en een nokje afgebroken van de nokken as dit nokje zat aan de voorkant aan de distributie zijde waar de verdeler van de ontsteking op zit, na een andere nokkenas er te hebben opgezet liep alles prima en heb er een 2 jaar in gereden, daarna heb ik heb geschorst en hem een jaar of 10 bij een boer laten staan op een betonnen vloer met een gesloten dat dus in een geventileerde schuur en droog.
Na om het jaar stallingsgeld te betalen bij de boer starte ik hem ook even dit heb ik de
eerste 5 jaar gedaan daarna heeft hij stil gestaan.
Nu heb ik hem dit jaar daar weg gehaald en wilde ik de motor een grote beurt geven
en de remmen los halen en alle vloeistoffen vervangen en zodaar ook rubbers etc...
Wilde ik de motor starten maar wilde geen slag meer lopen.
Nu zoek ik een electrich schema of iemand die weet wat het probleem kan zijn?
Hij vonkt wel er zit een apparte module in voor de ontsteking, en die voed ook de inspuit module die zich in de auto bevind aan de bijrijderskant achter de box onder het dashboard,
op pen nummer 1 komt het signaal van de ontstekings module weg dit is goed en getest,
vervolgens de module op gestuurd naar een bedrijf die deze kan controleren en testen en
zojah ook maken, deze is getest en ze vertelden dat er printbreuken inzaten en componenten los zaten en deze te hebben vast gesoldeerd na testen was deze goed
bevonden,
Na de inspuit module weer te hebben geplaatst weer niks.. ik zelf denk dat hij niet genoeg stroom krijgt en te weinig want de opvoer pomp gaat ook niet lopen als je hem op contact zet of start, dus geen benzine uit de injectors (hoofd of koudstart injector) helemaal niet.
Op 1 pen van de inspuit module meet ik 10,4 volt en de accu heeft 13,2 volt deze spanning komt van een voorschakel weerstand die zich vlakbij de ontstekings module bevind.
Heb daarna de inspuit module open gehaald en had dit ook al voordat ik hem had laten opsturen bekeken en kon er niks raars aan vinden en kan nadat hij terug kwam ook niks
zien dat ze er aan hebben gesoldeerd, dus maakt me nu wel een beetje argwanend over
de reparatie van de inspuit module, het is een Bosch.
Volgens mij moeten er meer stroom punten aangesloten zijn op de inspuit module.
Verder zoek ik ook nog naar een airco schema van deze auto met aansluitingen van
de ventilator en de regeling van het klimaat beheersings systeem in deze auto.
Dus kabel boom schema of electrisch schema is van harte welkom want toerenteller
heeft het ook nog nooit gedaan omdat het eerst een 728i was en ze in 1983 er een 735i
er van hebben gemaakt en ze ook de kabelboom hebben aangepast etc dus mooi puzzel
werk.
Alvast bedankt.
Peter.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
krijg je wel brandstof
na zo lang stilstaan kan je pomp natuurlijk vast staan
Denk er net zo over.
Wat te denken van vergumde benzine?
Menige vlotterkamer van carburatoren zaten vol met deze zooi na jarenlange stilstand....
Injectoren houden ook niet van "vaste brandstof".......
16 jaar
Ik heb de olie vervangen en de filters vernieuwd en bougies, de rotor nagekeken en de hoofdinjector gelijk met een stroompje bediend de eerste keer deed nog wel het relais voor de opvoerpomp en daarna spoot met veel druk de benzine uit de hoofdinjector en hij heeft ook wel vonk maar word niet goed aangestuurd op de injectoren net of hij een hoofdstroom mist die de injectors kan open krijgen.. maar nu reageerd het relais voor de brandstof pomp er ook niet meer op.....
Woensdag ga ik weer kijken want eerder heb ik geen tijd en hij staat bij een maar van mij die een garage bedrijf heeft maar die doen alleen diesels... dus geen benzine mannen helaas.. woensdag ga ik de kabelboom wer verder napluizen en na meten en kijke f ik ergens iets raars kan vinden?.
Er komt dus geen benzine, omdat de opvoer pomp niet aanstaal om dat het relais niet aanslaat maar je kan hem wel manul bedienen en dan loopt de opvoerpomp wel en zie je ook de leidingen onder druk komen
te staan.. dus zit hem denk ik in de electroniva voor het aansturen van het relais wat door de inspuit module moet gebeuren en daar mist hij ergens stroom is mijn idee...
Alvast bedankt voor de reactie.
16 jaar
Het is maar een idee: misschien een zekering die niet (meer) goed contact maakt. Ook die oxideren wel eens door ouderdom.
Gr.
Ik heb de zekeringkast ook door gemeten en alles is goed droog en nergens oxydatie en alle zekeringer er uit gehaald en door gemeten, en kan er niks raars aanzien ook de onderkant van de zekeringkast los gehaald en alle draden zaten goed vast, en alle relais bekeken en zo ook om gewisseld maar daar is niks raars aan te zien.
Meer suggesties zijn van harte welkom.
16 jaar
ik hou het op een geoxideerd contact ergens (evt. in een relais of zekeringkast ofzo) een stil liggende draadboom gaat niet kapot.
Heb verder nog dingen nagemeten.. er zitten ook nog een paar relais aan het stutbord
en 1 is een gecombineerd relais en de andere een simpele, ik heb die simpele bekeken en
daar zit 1 diode in en die is goed maar schakeld dus ook niet in als je hem op contact zet
of start, het gecombineerde relais krijgt wel hoofdstroom en krijgtook een start contact maar blijft verder zo dood als een pier... als ik er een klein beveiligde massa opeen draad zet die ook massa moet aansturennaar het relais dan schkeld hij wel in en deze komt van af de inspuit module die in de auto bevind bij de bijrijder achter de geluids speaker.
Ik heb de inspuit module al naar een bedrijf gehad en die hebben hem door gemeten en zeggen dat ze iets gesoldeerd hebben er in, ik heb na proberen en meten de inspuit module
opengehaald en zelf gekeken maar kon geen verse soldeer plekjes zien......?
Ik stuur hem nog een keer op naar dat bedrijf met het verzoek van kijk hem nog een keer goed na en wil 100% zeker weten dat hij goed is en anders moet er maar een andre inspuit module op met andere relais... want kabelboom is goed en stroom etc ook en ontsteking en brandstof opvoer pomp.
Zal eens opzoek gaan maar een Bosch 0 280 001 114 voor inspuit module en gecombineerd relais Bosch 0 332 514 121 met een audi teken er achter...
Meer sugesties zijn van harte welkom.
16 jaar
de stekkers/oogjes op de kabels willen ook wel oxideren en dan geen contact meer met de kabel maken
lijkt t goed maar door oxidatie geen verbinding
Hallo Peter,
Heeft u al gekeken of er op de stekkers van de injectoren plus komt te staan als er iemand het contact aan zet? Het moet namelijk zo zijn dat de injectoren bij het op contact zetten van het voertuig even een plus puls moeten krijgen, als je de motor vervolgens probeert te starten moeten de injectoren een pulserende plus krijgen. Als dat niet zo is dat moet je is een computer van een andere bmw proberen (elke 6 cil bmw heeft het zelfde principe computer en ook de jouwe zal aanslaan op bijvoorbeeld die van een 520. hij loopt dat niet top maar dan heb je het probleem gevonden) Het komt namelijk wel eens voor (zelf al 2 keer gehad, 1 keer met een e28 m535i en 1 keer met een bmw 728i uit 1881) dat de eind-aansturing van de computer kapot gaat. je brandstofrelais krijgt dan wel spanning maar je injectoren niet dus zal het voertuig nooit starten.
Het beste kun je de polariteit van de injectoren testen met een led spanningzoeker dan kunt u ook zien of deze pulserende plus krijgt.
Groetjes,
Tim Garage A-R-T
[quote=Garage A-R-T]Hallo Peter,
1 keer met een bmw 728i uit 1881)
Groetjes,
Tim Garage A-R-T[/quote]
da's een oudje
en toen al een computer?????????????????????????????????????
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar