Beste forumleden,
Sinds gisteren heb ik vervelend nieuws gekregen van BMW Duitsland.
Mijn auto een BMW GT 535i staat in Ahaus
Ik heb de auto in oktober 2017 gekocht in Haaksbergen in Haaksbergen (prima garage overigens).
Ik heb toen na de aankoop de olie en filter vervangen. Ik heb Castrol 0W30 en een oliefilter van Bosch gekocht bij een automaterialen zaak in Schiedam.
Na enige dagen ontstond er een vervelende tik in de motor. Geen klachten met vermogen of storingen maar een vervelende getik.
Meteen de garage in Haaksbergen gebeld en uitgelegd wat er aan de hand was.
Ik kon de auto langs brengen en ik kreeg een gratis leenauto mee.
Er hebben toen diversen reparaties plaats gevonden waarvan men dacht dat dit het getik kon verklaren.
Nokkenas geleiders vervangen
Verstelmotor klepslag regeling vervangen
Spanrol poly V riem vervangen
Nadat ik de auto kwam ophalen in Haaksbergen werd de auto gestart en was het getik niet meer aanwezig :duim: .
Na de rit terug in Den Haag hoorde ik weer het getik en dacht ik even dat ik gek werd.
Meteen de garage opgebeld en de auto kon weer terug naar Haaksbergen :roll: .
Zo gezegd zo gedaan, de auto was weer terug en men kon de diagnose maar niet maken wat het getik kon verklaren.
Toen hebben ze besloten om de BMW naar de BMW dealer in Duitsland te brengen. DIt is 30 km bij Haaksbergen vandaan en zij hebben vaker zaken gedaan met deze BMW dealer in Duitsland.
Eerst is toen weer het een en ander vervangen omdat men dacht dat dit het getik veroorzaakte.
Multiriem en multiriem spanner vervangen.
Bouten koppelomvormer vervangen.
Na deze reparatie bleek het getik weer niet weg te zijn. Er zijn dan natuurlijk al behoorlijk veel kosten gemaakt want een BMW dealer in Nederland of Duitsland...duur blijft het.
Toen is er door de chef werkplaats besloten om een andere koers te varen. Er werd namelijk met een endoscope binnen in de motor mee gekeken zodat duidelijk zou zijn wat er aan de hand was. Je zou kunnen zeggen hadden ze dit niet eerder kunnen doen voor al die reparaties.
Maar uiteindelijk bleek dus duidelijk wat het getik verklaarde.
Alleen met de uitslag was ik niet bepaald blij :gek: :gek: .
Er bleek namelijk een verkeerde oliefilter in de auto te zitten.
Hierdoor was er een zuiger gaan kantelen en is er motorschade ontstaan aan de cilinderwand.
Dit alles heb ik ook officieel op papier van BMW in Ahaus.
Men adviseert een nieuw motorblok of een reparatie maar dit schijnt volgens hun even duur te zijn dus daar schiet ik ook weinig mee op. Schijnt in de duizenden euro`s te lopen.
Ik ben toen gaan nadenken dat dit alles wel is veroorzaakt door de automaterialen zaak in Schiedam (bon heb ik gelukkig nog) en dat een filter van 10 euro mijn complete motor naar de kl#te heeft geholpen.
Mijn vraag aan jullie is wat het beste is om te doen. Een ander blok erin of reparatie. De verhalen verschillen namelijk nogal, de ene zegt een beschadigde cilinderwand is nooit meer 100% te herstellen de ander zegt dit is wel mogelijk. En wat is het verschil in kosten en kent iemand een bedrijf die hierin is gespecialiseerd.
Ik ga een advocaat op de zaak zetten betreft de verkeerd geleverde oliefilter. Deze heb ik op kenteken besteld en die had gewoon goed moeten zijn. En als BMW zegt dat er een verkeerde oliefilter in de motor zat en dat dit de oorzaak van de schade is dan zal dit vast zo zijn. Want waarom zouden zij hierover liegen. Ze verdienen er meer aan als er iets anders gerepareerd had kunnen worden na de diagnose.
Ik zal hier dan ook achteraan gaan maar ik moet eerst kijken wat ik met de auto ga doen.
Alle advies en of tips zijn welkom
Alvast bedankt en een fijne avond
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik begrijp je verhaal en je gevoel daarbij..
Maar je hebt er zelf voor gekozen het onderhoud uit te voeren met niet originele onderdelen.
Dat het mis is gegaan kun je niemand aanrekenen behalve jezelf in dit geval.
Gevalletje domme pech, een hele dure leerschool.
Een zaak aanspannen heeft dan in dit geval geen zin en is kansloos.
Ik begrijp je emotie, maar emotie's zijn hele slechte raadgevers.....
Grt. Paul
Ik ga met P.Kelder mee , maar mij kijkt het sterk dat het door het oliefilter is ontstaan
Je hebt alleen recht van spreken als je idd alleen originele onderdelen had gebruikt zoals Paul ook al aangeeft.
Al koop je dat ding op kenteken,het is maar net wat ze je geven.
Het is maar net wat ze op het schap hebben liggen.
Het is een zoeksysteem van de automaterialen zaak zelf.
Als daar een imitiatie filter ligt bij hun op het schap onder dat kenteken /type/auto/motor krijg je dat mee.
Eventuele garantie aanspraak gaat alleen op bij het gebruik van originele onderdelen.
6 jaar
Inderdaad een behoorlijk vaag verhaal. Zelfs met een zwaar vervuild oliefilter krijgt de motor smering via de bypass klep. Kan je ook nakijken welk type filter er geleverd is? Staat op de kartonnen doos.
Heb de auto uiteindelijk verkocht met het probleem er duidelijkheid bij vermeld. De auto is gebruikt voor de export.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar