BMW 3-serie Touring 2010: motorstoring

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N43B20A, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 105

Sinds enige weken een motorstoringslampje wat continu brandt. Als het lampje brandt, lijkt de auto ook in een soort noodloop te gaan.

Na uitlezen en wissen blijft de storing terugkomen.

De codes zijn:
0029F4 DME: Katalysator-uitwisseling
002A26 DME: Katalysator, convertering bijgelaagde vulling

Is dit de katalysator of toch wat anders?

bobbes

Geplaatst door bobbes , lid sinds 19 jaar geleden

7 Reacties

oldford PRO, 2 jaar geleden

Dit zijn wel heel kromme vertalingen/omschrijvingen. Waar lees je mee uit?

29F4 Katalysator Bank 1 werking te gering
2A26 Katalysator Bank 1 werking tijdens stratified-discharged mode

Het lijkt erop dat de katalysator is overleden. Dat gebeurt niet zomaar, meestal is daar een externe oorzaak voor, zoals stotteren, cylinderuitval of olieverbruik.
Wat is de voorgeschiedenis?

bobbes, 2 jaar geleden

Allereerst dank voor je snelle reactie.

Uitgelezen met ISTA+volgens mij, (zie bijlage).Ik heb een foto gemaakt bij de garage.

Voorgeschiedenis is mij niet helemaal bekend, ik heb hem pas 1 maand (1200 km gereden) .
Injectoren, bobine en inlaatspruitstuk zijn recent vervangen volgens garage waar hij in onderhoud is geweest.

Olieverbruik heb ik nu niet.

En wat houdt Bank1 in? Is dat de voorste katalysator bij uitlaatspruitstuk of de twee die wat verderop zit in het uitlaatsysteem?

En is zoiets te reinigen? (daar lees je nogal wat over op het internet)

oldford PRO, 2 jaar geleden

Bank 1 wordt er bij gezet omdat er motoren zijn met 2 voorste katalysatoren en je onderscheid moet kunnen maken. Als dit een 318i is (gezien het vermogen) dan heb je slechts een enkele bank (en dat is bank 1).
De foutmeldingen slaan op de voorste katalysator bij het spruitstuk.

Roetfilters kun je laten reinigen, maar katalysatoren niet (als die uitgewerkt zijn moeten ze vervangen worden). Maar geef eerst eens antwoord op de vraag wat de voorgeschiedenis is.
Anders wordt vervangen een heel dure geschiedenis als de nieuwe katalysator snel ook weer sneuvelt.
Als je verniewd, gebruik dan een originele katalysator (nieuw of 2e hands).
After market katalysatoren staan er om bekend dat ze binnen het jaar weer defect zijn zonder oorzaak.

    Sorry, las er over heen dat je de auto pas hebt. Particulier of bij een bedrijf gekocht?
    In het laatste geval heb je altijd recht op de "wettelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper. - oldford PRO, 2 jaar geleden

bobbes, 2 jaar geleden

Hij is bij een bedrijf gekocht. Dan ga ik maar eens bellen voor een oplossing. Hopelijk werken ze mee

Dank voor je antwoorden.

oldford PRO, 2 jaar geleden

Als ze niet kunnen of willen repareren kun je het koopcontract laten ontbinden.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...
En: https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-confo...

Gezien het vervangen van injectoren, bobine en inlaatspruitstuk zullen er wel problemen met misfires geweest zijn, waar kennelijk in 1e instantie de oorzaak daarvoor niet gevonden werd.
Die misfires kunnen de katalysator beschadigen, dat is algemeen bekend.
De oorzaak mag dan gerepareerd zijn, de gevolgschade (katalysator) is niet gerepareerd.

oldford PRO, 2 jaar geleden

En? Hoe is dit afgelopen?

bobbes, 2 jaar geleden

Na een hoop testen en elimineren bleek uiteindelijk toch de Kat verstopt te zitten (we wilden het 100% zeker weten). Uiteindelijk grotendeels (80%) vergoed gekregen van de verkopende partij. Dus netjes opgelost.

    Bedankt voor de feedback. Als je er zelf tevreden mee bent, prima. Maar je had wettelijk het recht op 100% vergoeding. - oldford PRO, 2 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!