Ik heb sinds kort een prachtige 435D XDRIVE. Ik was van mening dat de motortemperatuur (olie) wat traag op temperatuur komt en daarom heb ik een ODBLink gekocht om eens wat meer informatie te krijgen aangezien de koelvloeistof temperatuur niet zichtbaar is. Nu heb ik de informatie via ODB bekeken en het is als volgt:
Na ongeveer 30 minuten rijden (80 a 100 km/u) is de koelvloeistof temperatuur rond de 80 graden. Daar blijft het ook op. Stukje snelweg 150+ geeft een temperatuur van 85 graden maar loopt daarna weer terug naar 80.
Olietemperatuur is na 30 minuten ongeveer 95 (en maximaal 100). Het lijkt me dat de koelvloeistof temperatuur te laag is, vandaar de vraag op dit forum. Kan iemand mij vertellen wat de normale temperatuur zou moeten zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De normale koelwatertemperatuur van een personenwagen is tussen 80 en de 85 °C, afhankelijk van de omstandigheden... Als de temperatuur oploopt tot 90, of erger, 100 °C (=kookpunt), is dat al veel te hoog, en kan er motorschade optreden...
Wat je opmerkt is bij de dieselvariant en met deze buitentemperatuur heel normaal. Ideaal is 90Gr
Maar gezien je maar 30min hebt gereden is waarschijnlijk de 90Gr nog niet bereikt.
Je zult opmerken indien je een langer stuk gaat rijden de 90Gr normaal wordt bereikt.
Grt. Paul
Dank voor jullie reacties. Het verbaasde me aangezien ik altijd auto's heb gehad met koelwater temperatuur meters. Die gaven op hetzelfde traject vaak al na 20 minuten stabiel 90 graden. Mijn BMW valt op snelweg ook weer terug van 85 naar 80 bijvoorbeeld.
Ik heb bij vorige auto's (Audi, Porsche, Volvo, Range Rover) nooit fluctuaties gezien in de temperatuur van de koelvloeistof.
Maar als ik het zo hoor is het dus geen enkel probleem en is 80 - 85 dikke prima.
5 jaar
De motor temperatuur schommelt altijd wel iets. De meter staat strak op de 90Gr om de bestuurder gerust te houden.
Dit is niet specifiek BMW bij heel veel meer merken is dit het geval......
Wat je nu hebt opgemerkt is idd. dikke prima ;
Grt. Paul
Top, dank!
5 jaar
Het koelwater in de auto staat onder druk, op zee niveau is het kookpunt 100 graden C.
[quote]
Mijn BMW valt op snelweg ook weer terug van 85 naar 80 bijvoorbeeld. [/quote]
Idd, zolang er geen alarmen afgaan is de temperatuur goed. Bij het warm rijden van de auto om daarna flink gas te geven is het wel verstandig te wachten tot de olie op temperatuur is, dat is ook via de OBD uit te lezen. Bij mijn auto is dat 10 minuten. Dan heeft de olie de hoogste temperatuur. Bij -20 C buiten zal het iets langer duren.
De thermostaat gaat pas bij 87 graden open dus 80 graden bedrijfstemperatuur is niet normaal, zeker als dat pas na 30 minuten bereikt word met de snelheden die je aangeeft.
Het kookpunt van koelvloeistof is hoger als 100 graden en benzine varianten draaien onbelast met een koelvloeistof temperatuur van 105 graden en dat is heel normaal tegenwoordig.
Als je motor niet warm genoeg wordt dan zal het roetfilter niet meer gaan regenereren en zal verstopt gaan zitten.
Denk dat de thermostaat open blijft staan.
gr Martin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 4-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar