BMW 1-Serie: neg.camber & uitspoor: wat veroorzaakt stoterig weggedrag op sle

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 123D coupé

Hallo,
vraagje voor de kenners hier..
Ik heb van mijn BMW 123D coupé onlangs het neg.camber laten bijregelen tot een halve graad per kant en ook een tik uitspoor laten
zetten i.p.v. toespoor om een beter stuurrespons te creëren...
Dat is idd een stuk gebeterd hiermee maar het nadeel is dat de wagen nu een stuk meer oneffenheden doorgeeft en dus
harder gaat stoten op slecht wegdek. Wat zou hier de oorzaak van zijn? Het vergrote camber of het uitspoor?
Alvast bedankt!

P.S.:het uitspoor staat op -0,8 per zijde en camber op +- een halve graad per zijde...

dus veel is het niet!

geneticx

Geplaatst door geneticx (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

Toespoor, voor 0°16' ± 0°10' (°)
Camber, voor -0°12' ± 0°20' (°)
Camber, voor
(Sport / verlaagde wielophanging) -0°28' ± 0°20' (°)
Caster, voor 7°20' ± 0°30' (°)
Toespoor, achter 0°18' ± 0°06' (°)
Camber, achter -1°30' ± 0°15' (°)
Camber, achter
(Sport / verlaagde wielophanging) -1°50' ± 0°15' (°)

ga je hiervan afwijken dan is het vragen om moeilijkheden
bijvoorbeeld dat de banden gaan cuppen of dat hij schuin afschuined

geneticx (0), 15 jaar geleden

Enkel heb ik vooraan een tik uitspoor i.p.v. toespoor... voor de rest staat hij binnen de toleranties.

Zou dit dan ook de reden zijn?

geneticx (0), 15 jaar geleden

Niemand?

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

ik wou al de vorige keer reageren maar is er over heen geschoten
maar goed

als ik het goed heb is de 1-serie voorwiel aangedreven
dus wanneer je optrekt trekken de voorwielen naar binnen. zodoende krijg je dat hij op 0graden uit komt (ongeveer) oftewel banden slijten niet)
je hebt nu nog meer uitspoor, dus ik denk dat hij nu op uitspoor blijft staan.
ga met je uitspoor meer naar toespoor dan zou het opgelost moeten zijn.
als je het zeker wil zijn dat het door het uitlijnen komt
laat hem dan eerst goed uilijnen en laat ze dan pas aan de neg.camber komen.
als je neg.camber pakt dan pakt de auto de bochten beter. echter op een recht weg slijt de binnenkant van de banden sneller
kun je normaal 40.000km rijden met een set banden dan is dat nu maar 20.000

ik zou alles opnieuw laten uitlijnen volgens de waarde die ik hierboven heb staan
en alleen de camber van de sport te gebruiken.

geneticx (0), 15 jaar geleden

Hey trucker.. thx voor uw reply.

Maar je slaat de bal hier wel mis... een 123D is wel degelijk zoals alle bmw's achterwielaandrijving.

Zit met met iets toespoor dus bij optrekken worden de voorwielen nog iets verder naar buiten geduwd.

Ik ga het beter instuurgedrag opofferen voor een beetje statisch toespoor denk ik, zodat de voorwielen bij het optrekken +- op 0° staan..

Dat door dat tikje neg. camber de banden de helft minder lang zouden meegaan lijkt me sterk overdreven?

Groeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.