BMW 3-Serie: Niet goed optrekken BMW E21

Bouwjaar: 1981, Brandstof: Benzine, Motorcode: M10

Hallo,

Ik heb een BMW E21 gekocht die enkele maanden stik had gestaan. Toen ik ermee begon te rijden viel mij op dat de wagen niet gemakkelijk boven de 4000 toeren geraakt doch hij heeft maar 65000 km. Ik denk dus niet dat het zal aan slijtage liggen! De garagist wist me te vertellen dat het kwam doordat hij lang had stilgestaan. Nu, enkele maanden en kilometers verder doet hij nog net hetzelfde. Niet goed trekken en indien je direct het gaspedaal volledig induwd, valt hij bijna stil. Net of hij verzuipt. Ook is zijn verbruik niet zo mals. 14 liter op 100 km

Het gaat over een 316 met 1800cc motor met solex carburator.


Met vriendelijke groeten

Tjet

Geplaatst door Tjet (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

320 (0), 17 jaar geleden

ik vermoed een probleem met de vlotter in je carburateur.

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Is er al eens naar de ontsteking gekeken? Staat die optijd? Klepspeling in orde? Het acceleratieprobleem zou wel eens in het membraan kunnen zitten. Waarschijnlijk uitgedroogd en hard geworden. Smoorklep 2e trap werkt goed? Je moet niet verwachten dat zo'n auto 1 op 15 gaat halen. Met 1 op 10/11 doet ie het netjes.

Gr.

320 (0), 17 jaar geleden

met de e30 1800 carurateur m10 haalde ik met gemak anders 1 op 13/14.

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Die zijn van Pierburg, volgens mij, en met 5 bak.....

Gr.

Tjet (0), 17 jaar geleden

bedankt voor jullie snelle reactie's

@ petje 57: Wat bedoel je met het membraam? De smoorklep van de 2e trap, wat doet die juist; of wat zou die moeten doen? Hoe zou die moeten bewegen?

Met vriendelijke groeten,

Tjet

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

De smoorklep van de 2e trap moet worden geopend door de vacuumdoos als de 1e trap ongeveer half open is. Het kwam nog wel eens voor dat dit niet werkte door bijv. klemmen van de smoorklep, vacuumdoos losgerammeld enz.
De acceleratiepomp moet extra benzine inspuiten bij plotseling gas geven. Deze zit aan de zijkant van de carburateur achter 'n vierkant dekseltje, met 4 schroefjes vastgezet. De bediening is met 'n stangetje voorzien van 'n veer onderlangs naar de smoorklepbediening van de 1e trap. Achter dit dekseltje zit het membraan. Als je bij stilstaande motor handmatig volgas geeft, moet je de benzine zien inspuiten in de carbutateur door 'n messing pijpje. Deze pijpjes verstopten ook nog vel eens.
Het is misschien handig voor je om een vraagbaak aan te schaffen van dit type auto. Daar staan dit soort dingen allemaal in.

Gr.

Doc_mt (0), 16 jaar geleden

Kijk eens alle slangen na die op de motor en carburateur is aangesloten,vooral de vakuum slangen,die staan bekend dat ze dit probleem veroorzaken.

Alex218 (0) PRO, 16 jaar geleden

Bij deze auto (gezien leeftijd en KM's) moet je misschien ook rekening houden met vervuiling en gomvorming in het brandstofsysteem. Dat is overigens pas nadat je de bovenstaande zaken hebt nagekeken (ontsteking, brandstofvoorziening).

Succes en laat even horen wat eruit is gekomen!

Een collega e21'er (maar dan met injectie heheheheh)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.