Accu was leeg,lang getaan bij autohandelaar na het boosteren met andere auto werken de ramen niet,voor portier vergrendiling niet,wipers blijven aan,airco compressor slaat niet aan , in de CID display komt er een melding (ELECTRONICS FAILURE PLEASE STOP THE CAR /WIPER EMERGENCY RUNNING)
verder kan de auto wel gereden worden.
Uitlezen is niet mogelijk geen comminicatie met de modulen met verschillende aparaten gebropeerd Gt1,universiele maar geen toegang.
Alle zekeringen nagekeken ook smeltzekering in de kofferbak denk 100amp
Kan iemand mij helpen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan de dealer hem ook niet uitlezen ?
Diagnosestekker al doorgemeten? Zoveel draden zijn dat nu ook weer niet.
Bedankt voor uw reaktie,wij hebben geen BMW dealer in Suriname meer
GT1 is dealer-apparatuur, dus wat mij betreft ben jij nu de Bmw-dealer.
Stekker al doorgemeten?
OBD2 al geprobeerd?
ja heb de diagnose stekker wel doorgemeten maar alleen 2pennen 12volt + en 12volt - deze zijn wel goed
die andere pennen zal ik later doormeten moet even de bedrading schema doornemen hoe de bedrading van de
diagnose stekker loopt
4 - en/of 5 aarde
16 - permanente 12 volt
7 - diagnose motor en bak
8 - diagnose Abs, Airbag en de rest
? - Geschakelde 12 volt (weet het nummer even niet uit mijn hoofd)
[quote=oldford]4 - en/of 5 aarde
16 - permanente 12 volt
7 - diagnose motor en bak
8 - diagnose Abs, Airbag en de rest
? - Geschakelde 12 volt (weet het nummer even niet uit mijn hoofd)[/quote]
heb geen doorgang in geen van de modules,wil dat zeggen dat pen 7 en 8 onderbreking hebben?
en kan dit de oorzaak zijn van het jumpstarten met een andere auto
met GT1 heb ik ook geprobeerd om via CIP in het systeem te komen maar dat lukt ook niet
[quote=oldford]4 - en/of 5 aarde
16 - permanente 12 volt
7 - diagnose motor en bak
8 - diagnose Abs, Airbag en de rest
? - Geschakelde 12 volt (weet het nummer even niet uit mijn hoofd)[/quote]
Diagnose stekker doorgemeten zijn goed ,nog steeds geen comminucatie
Wat voor signaal meet je op pen 7 en 8. (Bina) 12 volt of (bijna) 0 volt?
[quote=oldford]Wat voor signaal meet je op pen 7 en 8. (Bina) 12 volt of (bijna) 0 volt?[/quote]
Pen 8 is niet bezet
Pen 7 is wel bezet en meet ik met kontakt aan 11.20 volt, draaiend motor 12 varierend
Pen1 meet ik laadspanning
Hier klopt iets niet. Pen 8 wordt bij BMW gebruikt voor alle systemen behalve de motor en versnellingsbak.
Als die er niet is klopt de bedrading van de diagnosestekker niet of het bouwjaar is geen 2003.
Zit er een 20-polige diagnosestekker onder de motorkap?
Wat zijn de laatste 7 tekens van het chassisnummer?
Voltage op pen 7 is goed.
B350239
Er zit geen 20polig stekker heb ik vanaf begin gekeken,ik ga de OBD stekker even losmaken om van de achterkant te bekijken
Pen 8 is helemaal vrij geen draad
Inderdaad in 2003 gebouwd. Wordt opgegeven als ECE, dus europese import. Bron: http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cg...
Probeer toch eens om met een OBD2/EOBD scanner de motor en bak uit te lezen.
Heb net weer geprobeerd maar lukt niet,denkt u dat de CAS module stuk is
Ik heb een tijdje zitten kijken in elektrische schema's en ht lijkt erop dat BMW naast pen 8 OOK pen 9 gebruikt voor communicatie.
In dit voertuig kan ik in het schema alleen pen 7 EN pen 9 vinden, niet 8.
Zit pen 9 in de socket en wat is het voltage?
Ik zou met een scope gaan meten op pen 7 om te zien wat er gebeurt.
Als je met een OBD2 lezer contact probeert te maken dan moet deze gedurende een wat langere tijd (400 miliseconden) een aantal maal laag worden.
Hoe laag is nu de vraag, moet in ieder geval minder als 0,5 volt zijn. Als het signaal hoog blijft is er kennelijk kortsluiting met 12 volt.
Pen 7 gaat naar X183 en stuurapparaat A220.
Pen 9 gaat naar X243 en stuurapparaat A6000 en stuurapparaat A70010.
Met betrekking tot de fout in de wipers:
Een hoop informatie gaat via de K-can bus (Body bus) en de wipers worden bestuurd door het KBM systeem.
Goedenmiddag,heb al een nieuwe KBM module vervangen maar geen verandering
pen 7 geeft 0.7milivolt weet niet als dat goed is
bij deze auto is pen5 aarde
Als pen 7 0.7 volt (milivolt is wel erg weinig) geeft zonder communicatie dan is dat de fout. Er is een ecu die het signaal aan aarde legt.
Als pen 7 0.7 volt geeft tijdens communicatie dan is er geen harde kortsluiting maar ik vind die 0.7 wat hoog.
In beide gevallen zou ik 1 voor 1 de ecu's afkoppelen die aan pen 7 vastzitten, motor, bak en wat er verder nog aan zit.
Na iedere ecu die afgekoppeld is opnieuw meten en proberen of je kunt uitlezen.
Verklaart nog niet waarom de andere ecu's via pen 9 niet reageren.
mijn vraag is wat doet het veiligheids terminal bij de accu positive ,van de negatief heb ik opgemerkt dat als die doorgeslagen is dan is de startmotor buitenwerking
maar van de plus kabel weet ik niet en heb ook niet kunnen vinden in WDS shema,want wat ik vermoed dat ze bij de accu zelf hebben geboosterd met een powerpack en niet in de motorruimte
Mvg Misier
Lichtmodule afgekoppeld en kan nu wel uitlezen ik laat u straks weten welke foutmeldingen er zijn maar de wipermotor blijft wel draaien en alle andere storingen als voorheen
Mooi, we komen nu ergens.
De veiligheids terminal op de plus-pool maakt deel uit van het airbag systeem.
Deze staat ook onder besturing van de Airbag computer(s). Daarmee wordt de verbinding naar de dynamo en de startmotor uitgeschakeld.
Er is een erg goede website met niet alleen schema's maar ook verklarende tekst:
http://www.spaghetticoder.org/bmw/wds
ok bedankt denk niet dat daar het probleem zit want airbaglampje gaat normaal uit bet het starten,heb daar net uitgelezen maar geeft geen enkel foutmelding zegt alles is goed,maar als ik in de activering ga dan kan ik geen van die komponenten activeren dus er toch ergens een probleem
nog wat lichtmodule heb ik terug gezet heb gezien dat stekker niet helemaal geklikt was waarschijnlijk bij de vorige garage gebeurt ,nu weet ik niet meer waar te zoeken
Welke komponenten wou je precies activeren en in welk systeem?
kombi=test,kbm=wiper,ruiten,dsc=motor,als ik dekombi loskoppel en uitleest toch vinkt het op uitlees scherm aan alsof het aangesloten is ,dit vindt ik heel vreemd
Zal wel iets goed opgeblazen zijn.
Heb je de instrukties voor het testen van de diverse can-bussen?
Want ook dit is communicatie en die kan ook behoorlijk ontregeld zijn.
neen dat heb ik niet,kunt u het misschien voor mij mailen
info@ishaarparts.com
import@ishaarparts.com
http://www.spaghetticoder.org/bmw/wds/e6...
Dan naar body, bus-functions, bus analysis, system analysis, Diagnosis on Canbus.
Als je de wiring diagrams niet goed kunt zien, dan is dit een handige plug-in:
http://www.adobe.com/svg/viewer/install/...
Heb je de K-kan al doorgemeten? can high moet 3,5 low 1,5 zijn (+_). mocht je nou op beide dezelfde spanning meten dan weet je dat ze kortsluiting met elkaar maken staat er 12 of 0volt op dan heb je ergens kortsluiting met massa of met +.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar