hallo
weer een nieuw probleem met de BMW 325ci E46
er is een nieuwe radiateur in de auto gekomen (incl koelvin)
nu heb ik koelvloeistof bijgevuld ,kachel in auto aan en de auto stationair laten lopen
de slang bij t expansievat word heet
de slang aan de andere kant blijft koud en de kachel blaast ook koude lucht
de auto heeft airco maar deze is leeg (weet niet of dit belangrijk is)
de koelvin slaat ook niet aan
word er helemaal hopeloos van
gr hans
Geplaatst door hans 1967 (0) , lid sinds 17 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 Reacties
Hans4040 (320) PRO, 11 jaar geleden
Goed ontluchten...zoek een punt welke het hoogste is, meestal de koelvloeistof temperatuursensor en draai deze los tot er water uitkomt.
Weer vastzetten en klaar.
D1854 (0) PRO, 11 jaar geleden
Aan het thermostaathuis kan je ook dikwijls ontluchten, of de bovenstedarm aan de radiator even lossen tot er koelvloeistof uitloopt
Dirk
hans 1967 (0), 11 jaar geleden
hallo.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
op bovenstaande link staat hoe alles loopt van deze BMW
ik heb ontluchtingsnippel 2 eruit gedraaid en de dop van t reservoir eraf gehaald
toen zakte de vloeistof en kon ik er nog dik 2,5 liter bijgooien.
toen kwam er vloeistog uit de ontluchtingnippel.
nippel er weer in.reservoir afgevuld , gestart en laten lopen
slang nr 1 word warm ,na een tijdje zelfs heet
temperatuurmeter loopt op naar t beruchte punt
de rest van de slangen blijft koud
aanjager gaat niet aan en ook de kachel blijft koud
dus probleem is er nog steeds
gr hans
HILGER (120) PRO, 11 jaar geleden
Zit hem toch in het ontluchten .
Een BMW zet ik altijd een nachtje zo ver mogelijk achterover met de dop er af .
Negen van de tien keer is het probleem dan opgelost .
GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden
Het is niet nodig om een bmw omhoog te zetten voor het ontluchten, als dat nodig is dan is er of iets niet goed of er wordt niet op de juiste manier ontlucht.
Auto op contact
Kachel motor op de laagste stand
Kachel temperatuur op de hoogste stand
Ontluchtings schroef eruit.
Radiateur vullen tot de ontluchting over loopt
Motor starten
Bij vullen tot er niets meer bij wil
Dop op de radiator dicht draaien
Motor warm laten draaien.
De thermostaat gaat niet zomaar open zeker niet als de auto buiten staat, de aanduiding op het dashboard zegt niets over de werkelijke temperatuur van de motor, het beste is aan de computer laten warm draaien als je een geregelde thermostaat hebt dat gaat die pas open bij 105 graden als de motor stationair draait.
gr Martin
HILGER (120) PRO, 11 jaar geleden
Maar ik zet hem 's nachts zo neer en heb er geen omkijken meer naar .
Doe het al sinds 1969 , heb er altijd succes mee gehad .
Bovendien was het een goedbedoelde tip
GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden
Het is niet als kritiek bedoelt maar voor het ontluchten van bepaalde auto's worden bepaalde procedures gebruikt en bij BMW zie je die heel veel. Als je de auto omhoog zet helpt dat niet als bv de electrisch pomp die soms in het koelsysteem zit niet gaat draaien, als de kachel kraan verkeerd (dicht) staat etc etc.
Als men niet weet dat thermostaat pas open gaat bij 105 graden als de motor niet belast word dan kun je ontluchten wat je wilt maar dan krijg je of niet alle lucht eruit of je brengt de koelvloeistof aan de kook voordat de thermostaat open gaat.
gr Martin
hans 1967 (0), 11 jaar geleden
@ GJB AUTOS
zo gauw de ontluchting overloopt moet dan de ontluchtingsschroef er weer in
t is idd een heel karwei pfffff
t wil niet echt lukken
gr Hans
GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden
Ja dan moet je de ontluchting weer dicht draaien, heb je overigens wel gecontroleerd of de thermostaat wel goed is?
gr Martin
GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden
Waarom zou er warm water uit lopen als de motor nog niet draait. Als de motor draait kun je hem af en toe een stukje open draaien om te kijken of er nog lucht in zit.
gr Martin
kaleido 1 (1665) PRO, 11 jaar geleden
Omdat ik het altijd met draaiende motor doe , dan drukt hij de lucht er vanzelf uit , af en toe tankje bijvullen , eindje rijden , ontluchten en klaar.
Thermostaat controleren / vervangen , zoals door jou geopperd is zowiezo niet verkeerd, maar in de regel blijven de moderne thermostaten open staan en zou dit voor het ontluchten dus geen belemmering mogen zijn.
GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden
In de regel blijft een thermostaat gewoon dicht als hij kapot is. Zeker BMW thermostaten.
Er staat in het bericht dat je de ontluchtings schroef eruit draait voordat je de motor start, dit vermakkelijkt het vullen van de motor.
gr Martin
hans 1967 (0), 11 jaar geleden
en hoe ken ik controleren of de thermostaat stuk is
want voordat er nieuwe radiateur en koelvin inkwam werkte hij prima
gr hans
GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden
Waarom is de radiateur kapot gegaan? Dat kan heel goed komen van een niet goed werkende thermostaat. Als deze niet open gaat loopt niet alleen de temperatuur vaak hoog op maar ook de druk in het koelsysteem. Een thermostaat kan ook van een te hoge koelvloeistof temperatuur kapot gaan.
Als je zeker bent dat je op de juiste manier ontlucht en er blijft 1 slang koud dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat de thermostaat niet goed werkt.
gr Martin
hans 1967 (0), 11 jaar geleden
hallo
na lang proberen is de auto nu ontlucht
verwarming word warm en ook alle slangen
het duurde met stationair lopen idd een eeuwigheid totdat alles op temperatuur was,vooral nu met die kou
maar in elk geval bedankt voor de hulp
groetjes hans