BMW 3-Serie: resonantie/kreun/trilling brandstofleiding

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Beste mensen,

ik heb een probleem dat ik zo kort mogelijk zal proberen te omschrijven, als er vragen zijn stel ze gerust!

Bij aanschaf van mijn e46 316ti bleek dat de auto slecht starte bij koude start, hij sloeg aan schommelede wat met de toeren en viel uit. Brandstoffilter vervangen, probleem bleef, uitlezen gaf geen fouten weer. Na verloop van tijd merkte ik een kreunend geluid op tijdens het rijden en stationair draaien dat van de brandstofleiding af kwam. Ik heb vervolgens de brandstofpomp vervangen door een 2e handse en het start probleem én het kreunen was weg!

Nu paar maanden later hoor ik die kreun weer als ik de auto op contact zet (brandstofpomp slaat dan dus aan en begint druk op te bouwen). Tijdens het rijden hoor ik de kreun overigens nog niet, ook starten doet hij goed maar ik merk wel als ik met koude motor wegrijdt dat hij een beetje inhoud. Ik ben bang dat het probleem weer terug komt en ook mijn nieuwe brandstofpomp kapot zal maken. Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Misschien een verkeerde brandstoffilter? merk bosch ik weet toevallig dat de drukregeaar in de filter is ingebouwd(overigens goed om gemonteerd)

Waardoor kan die trilling ontstaan in de brandstof leiding? Te veel druk? te weinig?

Graag jullie ideeen, alle info is welkom!

coupe97

Geplaatst door coupe97 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je een 2e hands brandstof pomp inbouwt heb je natuurlijk kans dat die het een stuk eerder begeeft dan een nieuwe, een brandstof pomp die lawaai maakt is op de weg om kapot te gaan.

Met de juiste uitlees apparatuur kun je ook de brandstof druk bekijken.

gr Martin

coupe97 (0), 11 jaar geleden

De pomp maakt geen lawaai... de leiding trilt... Ik zal de brandstofdruk eens laten uitlezen

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Dus de leiding trilt en dat was over toen de pomp was vervangen....... en nu doet ie hetzelfde weer. Lijkt me dan toch ook weer bij de pomp weg te komen.

gr Martin

coupe97 (0), 11 jaar geleden

Ja daar geef ik je gelijk in, maar die pomp doet niks anders dan brandstof oppompen, en de trilling is rondom het filter merkbaar. Lijkt mij raar dat de pomp nu alweer stuk is aan het gaan zonder dat dat aan iets anders te wijten is. Ik denk dat er iets anders aan de hand is waardoor de pomp te zwaar belast word waardoor hij uiteindelijk kapot gaat... Kan een benzineleiding verstopt raken?

kaleido 1 (1715) PRO, 11 jaar geleden

Trilling is pulsatie , dus een onregelmatige drukgolf.
Benzineleiding verstopt raken ? knikken wel , zitten neem ik aan kunstofleidingen onder .
Zit er ook een overdrukventiel op je brandstofgalerij ?
Retourleiding is niet verstopt ?

coupe97 (0), 11 jaar geleden

een overdrukventiel durf ik niet te zeggen... Hoe zou ik de retourleiding kunnen controleren?

coupe97 (0), 11 jaar geleden

Waar ik al bang voor was is gebeurd... ik ben stil komen te staan..

auto stotterde voor het stoplicht en viel vervolgens uit... weer starten auto starte wel maar viel direct uit... heb me laten afslepen naar huis hier auto weer proberen te starten en toen deed hij helemaal niks meer enkel een paar harde klakken/tikken (van de startmotor misschien?) en het licht ging hierbij aan terwijl de schakelaar uit stond! (noodloop misschien?)

na 5 min toch nog een keer geprobeerd en hij deed het weer... voor 3 min toen viel hij weer uit Ik hoorde de brandstofleiding weer kreunen dus dit probleem zit zeker in het brandstofsysteem.

Wat hieraan vooraf ging:
Auto gekocht en had blijkbaar startproblemen bij koude start. Na verloop van tijd begon brandstofleiding te kreunen! Uiteindelijk de gok genomen en een 2e hands brandstofpomp erin gezet en het probleem was weg. Auto starte weer goed en de kreun van de brandstofleiding was weg. Sinds paar weken hoorde ik die kreun weer kort tijdens starten.

Wie kan mij vertellen waar ik moet gaan zoeken?
- Brandstofpomp? Toevallig dat deze het beide begeven hebben of is er een ander probleem waardoor deze pompen dood gaan?

- Te hoge druk op de leiding waardoor pomp kapot gaat? waardoor komt dit dan?
- drukregelaar misschien defect?

meer zou ik helaas niet weten

ik heb morgen vroeg ook nog een sollicitatiegesprek dus kan dit er goed bij hebben nu

Graag jullie ideeën!!!

Alex218 (0) PRO, 11 jaar geleden

misschien is t handig om de mensen ook hier op de hoogte te houden van de meest recente ontwikkelingen, niet alleen op t 'andere' forum. :)

coupe97 (0), 11 jaar geleden

Ik krijg hier helaas geen reactie op mijn laatste post... waarschijnlijk weet niemand hier raad mee? Zoals ik bij al mijn topics doe zal ik hier uiteraard de oplossing plaatsen als ik deze heb. Ik weet hoe vervelend het is als je een topic leest en de oplossing ontbreekt. Vooralsnog is het probleem nog niet verholpen maar ik verwacht dat het de "suckingjetpomp" is die de brandtsof van de ene kamer in de tank naar de andere pompt, waarom ook deze op korte tijd stuk gaat na 2 benzinepompen is nog niet duidelijk.

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Je gebruikt een 2e hands pomp......... Hoe weet je nou hoe oud die pomp is? Is welke vieze tank hij heeft gedraaid? Hoelang hij al droog op de plank ligt? Wat je hoort is de brandstof pomp die het aan het begeven is. Dit is een heel normaal verschijnsel. Dit resoneren zou je kunnen voelen aan een leiding, maar ook aan de tank. Je kunt de pomp ook los in de tank aansturen zodat je kun horen of het uit de pomp zelf komt.

gr Martin

coupe97 (0), 11 jaar geleden

Ja ik weet dat een 2e hands pomp geen enkele garantie geeft, maar ik moest ergens beginnen aangezien het probleem niet aan het licht kwam tijdens uitlezen. Vindt het wel vreemd dat ik nu waarschijnlijk 2 kapotte brandstofpompen en een kapotte suckinjetpump heb in 5 maanden tijd.

Ik zal de pomp eens los in de tank laten draaien zodat ik kan vaststellen wat de pomp precies doet (trillen oid). Als dat zo is zal ik beide pompen vervangen door nieuwe.

wordt vervolgd,

bedankt voor de reactie!

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Je hebt maar 1 brandstof pomp, wat je de sucking jet pomp noemt is is geen pomp maar de brandstof pickup van de ene helft naar de andere helft van de tank.

gr Martin

coupe97 (0), 11 jaar geleden

bedankt voor die uitleg, ik kon er geen Nederlandse benaming voor vinden!

Einstein Brain (0) PRO, 11 jaar geleden

Actief koolstoffilter van tankontluchting al vervangen??

Einstein Brain (0) PRO, 11 jaar geleden

Juiste BMW benaming is zuigstraalpomp.

coupe97 (0), 11 jaar geleden

Suckingjetpump---> zuigstraalpomp.... Hoe simpel kan het soms zijn he? Het actief koolstoffilter van de tankontluchting heb ik nog niet vervangen, zou dit een oorzaak kunnen zijn?

coupe97 (0), 10 jaar geleden

Afgelopen maand de brandstofpomp vervangen door een 2e handse. Problemen met resonantie in de leidingen zijn verdwenen en het starten lukt in 1 keer. Wel valt op dat het starten iets te lang duurt en de motor loopt eerste seconden wat laag stationair. Ik verdenk de luchtmassameter hiervan dus ga de auto nog eens laten uitlezen. Voorlopig ben iki tevreden met dit resultaat. Ik houdt jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen. Bedankt voor de reacties!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.