BMW 3-Serie: Nogmaals help met koeling problemen welke slimmerik weet het

Bouwjaar: 1996

Help ik weet het niet meer BMW 316i uit 1996, radiateur vervangen ( was lek) thermostaat (zo'n thermostaat incl behuizing) en waterpomp vervangen weer netjes bijgevuld laten ontluchten. Na een stuk rijden loopt de koelvloeistof er via de dop van de radiateur uit. Als ik dan de beluchtingsschroef losdraai komt er heel wat stoom uit en ook wordt de slang vanaf de thermostaat richting radiateur niet warm de slang van zeg maar de cilinderkop naar de radiateur wordt wel bloedheet. Iemand een oplossing? verstopping ergens, koppakking?
alvast bedankt

geneysy

Geplaatst door geneysy (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Maritieme (0), 19 jaar geleden

Heb je die thermostaat niet verkeerd om eringezet?

geneysy (0), 19 jaar geleden

Nee kan ook niet het is een thermostaat in een kunstofbehuizing en kan maar op een manier gemonteerd worden.

Michiel7811 (0), 19 jaar geleden

Ik zou gewoon systematisch gaan kijken op verstoppingen. Dus eerst van de radiateur naar de slang, de slang zelf op verstopping controleren, dan toch de thermostaat in een pannetje verwarmen met water en kijken of hij opengaat. Als dat het allemaal niet is...
via de andere kant van de radiateur kijken of er geen verstoppingen zijn.
Kan het misschien dat je waterpomp stuk is?
Dat lijkt mij ook aannemelijk bij wat jij beschrijft.
Michiel

geneysy (0), 19 jaar geleden

Thermostaat en waterpomp zijn hagelnieuw. Ik ga vandaag de boel doorspoelen ik vermoed dat ergens wat afgebroken stukjes van het kunststof schoepenrad van de waterpomp de boel blokkeren. De nieuwe heeft een ijzeren schoepenrad, ik heb het oude schoepenrad als een puzzel weer in elkaar gezet en mis wat stukjes. Ik laat het juliie weten alvast bedankt voor de reacties

geneysy (0), 19 jaar geleden

Flink doorgespoeld met water water loopt vrij rond alles teruggezet motor warm laten lopen er ontstaat weer druk in het expansievat zodat ie overstroomt thermostaatbehuizing en de radiateur blijven koud de thermostaat zelf doet het goed. Zit daarvoor nog iets wat open of dicht moet gaan ?

arnold690 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ontlucht je wel goed?Motor warm laten draaien tot thermostaat opent,ontluchtingschroef open draaien en net zo lang bijvullen tot er geen lucht meer uitkomt,schroef dicht en klaar.

ps wel kachel op hoogste stand zetten

geneysy (0), 19 jaar geleden

ja allemaal geprobeerd, ik heb nu de thermostaat verwijderd zodat alles vrij kan doorstromen helaas werkt niet het blijft koud aan de zijde van thermostaat, de temperatuurmeter reageert wel goed ik denk toch dat er ergens een flinke blokkade zit snap er niets meer van. Ik vermoed dat het de koppakkking is maar snap dan weer niet waarom het water niet goed circuleert.

geert3496 (0) PRO, 19 jaar geleden

Het motorblok vullen langs een van de chauffageslangen achterop het motorblok en tevens de chauffageradiator binnen mee vullen.

alex220 (0), 19 jaar geleden

Ontluchten volgens bmw moet je als volgt te werk gaan:temperatuurschakelaar op maximaal,aanjager op laagste snelheidstrap (verwarmingskranen zijn dan open,met losse radiatordop motor laten draaien en 3 /4 gasstoten van 4000/5000/min het circuit doorspoelen,motor niet langer laten draaien als 30 sec.indien de koelvloeistof in het expansievat gedaald is deze weer op niveau brengen.hierna de auto met losse radiatordop warm laten draaien totdat thermostaat opent.succes.

geneysy (0), 19 jaar geleden

Helaas niets van bovenstaande heeft geholpen moet er nu even mee stoppen omdat met deze kou er weer koelvloeistof in gaat. Ik heb tijdelijk met gewoon water gewerkt zodat ik het makkelijker kon laten (over)lopen. nog bedankt voor alle reakties. Ik laat wel weer horen wanneer ik weer een poging doe

Arnold684 (0) PRO, 19 jaar geleden

ik ga voor een koppakking, M43 staat er immers om bekend.

bmw-ton (0), 19 jaar geleden

Hallo,

Als de thermostaat eraf is zie je dan een kunstof bus in de kop waar de achterste klep van de thermost tegenaankomt.
Het gat moet kleiner zijn dan de klep van de thermost .
Ik heb dit een keer meegemaakt (een hele dag gezocht)

geneysy (0), 19 jaar geleden

Ik zelf denk ook aan een koppakking maar wat ik niet snap is dat er totaal geen circulatie in de koelvloeistof zit zelfs zonder thermostaat. Is denk geen klus om zelf aan te pakken een nieuwe koppakking? Ik heb dit wel eens bij mijn motor gedaan maar daar kan je wat makkeljker bij denk ik

bmw-ton (0), 19 jaar geleden

Hallo,

Als je de thermostaat eruit laat heb je ook geen circulatie omdat het een dubbel werkende thermostaat is

Arnold684 (0) PRO, 19 jaar geleden

als je drukopbouw in je koelsysteem door een lekke koppakking krijg je dus een luchtbel waardoor er geen doorstroming is.

bmw-ton (0), 19 jaar geleden

Wat ook wel eens helpt is de voorzijde omhoog zetten 0,5mtr dan nog eens ontluchten.

Bij de dealer kunnen ze in je koelwater meten of de koppakking lek is (uitlaatgas in de koelvloeistof)

Ad102 (0) PRO, 19 jaar geleden

Aan de voorzijde zo hoog mogelijk op de krik. Langzaam afvullen,daarna laten lopen en het niveau in de gaten houden en langzaam bijvullen. Kachel aan. Temperatuur van de slangen voelen.(circulatie) Temperatuurverschil van de radiateur voelen. Dit alles zonder dop. Paar keer fiks gasgeven. Als er niets meer bij kan, dop er op en auto laten zakken.Rondje rijden en temp.meter in de smiezen houden. Daarna controleren middels de ontluchtventielen of er nog restlucht in zit. Ben het met Ton eens en doe het ook zo. Maar.... het zijn doerrakken wat betreft ontluchten, da's waar.

geneysy (0), 19 jaar geleden

wat Arnold zegt over drukopbouw klinkt wel heel logisch, in feite veroorzaakt de lekke koppakking dus een soort gasbel in het koelsysteem waardoor de boel geblokkeerd wordt. Maar die opmerking van een dubbel werkende thermostaat kan ik niet plaatsen, hoe kan ie werken als ie er niet in zit?

geneysy (0), 19 jaar geleden

nogmaals geprobeerd maar is hopeloos nou maar sparen voor een dure reparatie ( lekke of gescheurde koppakking)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.