BMW 5-Serie: nokkenassensor foutcode e39 528i

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine

Auto gaf eerst foutcode krukassensor. Deze is vervangen. Daarna direct nokkenassensor. Vervangen maar foutcode bleef. Volgens garage gaf de sensor geen juiste waarde. Nieuwe besteld en erin laten zetten. Foutcode blijft. Auto loopt niet mooi stationair. Bij het optrekken begint de auto rond de 3000 toeren als een gek te bokken. ook is er een licht tikkend geluid te horen bij stationair toerental. Garage denkt aan injectoren die tikken. Bougies heb ik vervangen. Iemand die dit herkent. Is het type motor met enkele vanos. Volgens de garage gaat dit type vanos bij een defect ratelen. Ik dacht zelf wel aan een vanos defect.

528i

Geplaatst door 528i (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

528i (0), 8 jaar geleden

Aanvulling hoe het probleem begon. Op een gegeven moment startte de auto slecht. Met lang doorstarten sloeg de motor aan. De auto liep dan goed en ging vlot naar 6000 toeren. Alleen het starten was een crime. Uitgelezen met carsoft 6.5. Dit gaf nokkenassensorfout aan. Sensor vervangen en twee dagen geen probleem. Ondertussen had ik de bougies en luchtfilter vervangen. Tevens is de carterventilatie vervangen. Dit zat goed dichtgeslibt. Na twee dagen het boven omschreven probleem. Bij garage uitgelezen met Delphi diagnose. Daaruit kwam krukassensor. Deze vervangen en nu dus weer nokkenassensor foutcode.Zolang ik maar onder de 3000 toeren blijf rijdt de auto goed. Af en toe zie ik wel het stationair toerental iets heen en weer gaan. Wie kan mij helpen.

MJ (0) PRO, 8 jaar geleden

Vanos gaat in vanaf 4000 rpm of die goed is kan ook worden uitgelezen met Inpa. Als die 2 dagen wel goed draaide na vervanging van de nokkenas sensor zou ik het daar zoeken. Nieuwe(?) sensor, slechte kabel, oxidatie op de DME stekker ect.

528i (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Ik ga zaterdag naar een vanos-specialist in Wateringen. De motor gaat steeds slechter lopen. Het is of er stationair licht met het gaspedaal wordt gespeeld. Bij ongeveer 3000 toeren komt dit terug. Ik heb vandaag nog gecontroleerd op lekken in vacuümslangen. Niets gevonden. Kan je met dat programma Inpa zien of de sensoren de juiste waardes geven? Nokkenassensor die er nu in zit is van het merk Delphi. Krukassensor is een onbekend merk gekocht bij MLB Automotive in hengelo via marktplaats eveneens de eerste nokkenassensor.

MJ (0) PRO, 8 jaar geleden

[y]https://www.youtube.com/watch?v=9uFPCqyi...[/y]

Inpa laat alle waardes van de sensors zien.

528i (0), 8 jaar geleden

Nokkenassensor vervangen door bmw sensor. Geen foutmelding meer. Vanos gereviseerd. Deed niets meer. Probleem blijft Motor loopt raar stationair met een laag fluitend geluid bij de inlaat. Bij toeren maken gaat hij bij 4000 toeren bokken als een gek en komt niet verder in zijn toeren. Temperatuursensor geeft 80 graden aan bij het uitlezen. Is dit normaal of is de sensor defect. Iemand in de buurt van Leiden met Inpa toevallig.

MJ (0) PRO, 8 jaar geleden

Hoe draait de motor zonder luchtfilter? Beter/slechter? Die temp sensor is ook Ohms door te meten. De waardes voor diverse temps staan in het manual. Bij 4000 rpm vloeit er flink wat benzine, wellicht is de opbrengst van de pomp te gering. Of is het filter is verstopt.

528i (0), 8 jaar geleden

Opgelost. Weer krukassensor fout. Sensor vervangen door sensor van BMW. Trekt nu weer door naar maximum toeren. Aftermarket sensoren is troep, tenzij je een VDO/Siemens monteert. (levert de sensoren voor BMW alleen de helft goedkoper) Het slechte stationair lopen had te maken met een gescheurde slang waar de stappenmotor zit. MJ bedankt voor het meedenken. Doordat de vanos weer goed werkt heb ik veel meer koppel in de lage toeren. (P Motorsport vanos specialist)

MJ (0) PRO, 8 jaar geleden

Kan ook zijn dat de sensor wat te ver van de tandkrans af is/was gemonteerd. BMW geeft meen ik max. 2 mm afstand op. Maar mooi dat het weer werkt. Ik heb ook ooit die sensor vervangen bij een M52 motor en origineel BMW.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.