ik heb hier een bmw 525 i e39 staan die olie bij het koelwater van motor zit .
nu heb ik de cilinderkop er al afgenomen , maar ik merk vrij weinig waar dat de olie bij het water is kunnen komen . ik vermoed de cilinderkoppakking.maar ben niet 100 % zeker.
zijn er mensen die meer ervaring hebben met bmw .
komt dit wel eens voor bij de M54 motor . of zijn er andere plaatsen waar ik moet zoeken zoals distributiedeksel.
graag advies van bmw kenners .
wagen heeft ongeveer 300 000 km
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het meest waarschijnlijke is dan wel de koppakking, dit zou je dan eventueel kunnen zien aan de oude pakking aan de gedeeltes waar de koppakking de oliekanaaltjes van de koelwaterkanaaltjes afdicht. Het komt vaker voor bij BMW dat de kop zelf ook wel kromtrekt doordat de motor een keer te warm is geweest. Het is vrij onwaarschijnlijk dat het bij de distributie vandaan komt.
deze wagen reed al een paar weken met olie bij het water de laatste week moesten ze vrij dikwijls water bijvullen totdat de radiator gebarsten is ,
ik vroeg me enkel af op deze motoren wel eens last hadden van een scheur in de cilinderkop of in de aluminium blok zelf ?
bedankt voor de reactie ,natuurlijk bij een ijzeren pakking zie je dit niet zo snel he .
Veel koelvloeistof bijvullen + veel druk op het koelsysteem + radiateur gebarsten = veel kans op een gescheurde kop, laat deze eens controleren.
14 jaar
ondertussen cilinderkop uitgebouwd en laten testen ,gevlakt ,alles weer gemonteerd. maar wat blijkt nu ,de carterontluchting zit volledig dicht , ik krijg de leiding op het oliepeilstok niet meer open ,dus andere pijp gemonteerd , waterpomp ook eens uitgebouwd en wat mij opviel is dat hier zeer veel olie uitliep ,was bijna pure olie kan het zijn dat de olie langs de pakking van het distributiedeksel en de blok naar de waterpomp is doorgeblazen omdat er teveel druk in het carter word opgebouwd , nu wil ik het carter en distributiedeksel verwijderen en alles reinigen en dichtingen vervangen . wat denken jullie hierover kan dit de oorzaak geweest zijn . en zo ja is er dan nog bijkomende schade aan de motor tengevolge van het vertopt carterontluchting .
graag advies van bmw kenners.
Als de carter ontluchting verstopt zit kan de olie langs alle keeringen lopen. Meestal merk je wel dat de ontluchting verstopt zit aan slecht lopen en een hoop druk uit bv de vul dop. De olie wordt meestal naar buiten uit de motor gedrukt (bv Krukas keering) Volgens mij kan de olie niet via de water pomp in de kvs komen over er moet daar al iets kapot zijn.
Als je niets raars is opgevallen bij het demonteren van de kop zou ik het koelsysteem schoonmaken en alles weer monteren. de koppakking is de enigste plek waar koelwater en olie bij elkaar zouden kunnen komen of er moet al een scheur in het blok zelf zitten.
gr Martin
Gaat het om een Automaat of schakel auto?
het is een automaat , waarom ?
het was inderdaad wel zo dat dat de motor soms schudde bij staionair draaien , alsook overal een beetje olie lekkage .
maar er zit toch ook een dichting die het water van de waterpomp moet scheiden van het distributiedeksel ?
[url=http://img697.imageshack.us/i/bmwm.png/][img]http://img697.imageshack.us/img697/1026/...[/img][/url]
als het een automaat is...denk ik dat de oliewaterkoeler defect is...waardoor die water en olie mixed...chek dat maar na.
Als er een lek tussen de pomp en het distributie deksel zou zitten zou er water bij de olie zitten. Was Bayrak zegt zou heel goed kunnen.
gr Martin
oliekoeler defect
Topic gesloten; is een jaar oud...
mvg,
Moderator.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar