Ik heb sinds een tijdje een olie lekkage wat (zeer waarschijnlijk) langs de pakking van het kleppendeksel vandaan komt. (op de foto aan de linker kant)
Eigelijk weet ik wel zeker dat het daar vandaan komt, maar omdat ik de pakking al vervangen heb, en daarna nog altijd lekte, zet ik me vraag maar hier neer, in de hoop geholpen te kunnen worden.
Ik heb de kleppendeksel daarna nog 2 keer open gehad, en elke keer weer blijft hij daartussen lekken.
De deksel ziet er keurig uit. Nergens een scheurtje of iets dat niet goed zou kunnen zijn.
Ook de rand waar de deksel op komt op de motor ziet er rondom puntgaaf uit.
De motor bouwd verder geen druk op of iets dergelijks.
Voor mijn gevoel lekt hij eigelijk alleen als ik harder dan 80/90 rij, of als ik meer gewicht mee moet nemen, Bijvoorbeeld een volle auto (passagiers en andere inhoud) of aanhanger erachter heb (ongeveer 600 kg)
Maar dit resulteert wel dat ik ongeveer een liter per 1000 km kwijt ben.
En dat is geen gebruik, maar echt lekage, er ligt ook regelmatig een aardige plasje onder de auto.
Ook als ik stil sta na even gereden te hebben met warme motor, dan stinkt het behoorlijk in de auto. De olie lekt dan namelijk op het spruitstuk.
Zonder kachel, of onder het rijden ruik ik echter niks.
Ik heb ooit een keer gehoord dat het olie filter vervangen zou moeten worden, maar ik kan me niet voorstellen dat het probleem daar zit.
Motor heeft ruim 350.000km gelopen.
Ik gebrijp dat dit veel is, en dat ik de auto weg zou moeten doen. Maar voor ik hem weg doe zou ik toch graag eertst mijn probleem willen oplossen.
En hij rijd verder zo lekker, dat ik eraan denk om hem helemaal op te rijden.
In mijn ogen kan het nooit veel zijn. Punt is alleen dat ik me op een gegeven moment geen raad meer weet.
wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vacuumpomp lek achter op de motor. Komt vaker voor en zeker bij deze kilometerstand.
gr Martin
Bedankt Martin. Voor je reactie.
Ik heb op internet verder gezocht. En het lijkt inderdaad regelmatig te gebeuren dat de vacuumpomp dit euvel veroorzaakt.
Maar de olie komt ook terecht op het aluminium plaatje (links op de foto).
Het plaatje is op de foto niet te zien. Maar zit boven het spruitstuk.
Het gaat hierbij niet om aangekoekte olie, maar echte verse (nog altijd natte) olie.
En ik heb nu ook gezien dat er olie ligt onder de olie filter. (Ook verse olie)
Ook zag ik nu dat ik een beetje sludge (mayonaise) heb op me olie peilstok. (nu voor de 1e keer gezien).
Denk je nog steeds dat de vacuumpomp pomp deze problemen kunnen geven? Of zou er toch iets meer en/of anders aan de hand kunnen zijn?
Ik heb de kleppendeksel trouwens niet vast gemaakt met een moment sleutel. Omdat ik die niet heb.
Ik heb hem wel bewust gelijkmatig vast gemaakt. Niet te strak. Wel goed naar mijn mening.
Tot zover alvast bedank.
10 jaar
Olie komt onder het rijden op de meest vreemde plaatsten terecht, het enigste wat je kunt doen is de boel schoonmaken en de motor stationair laten draaien en kijken of er ergens olie uit lekt. Klepdeksel pakking en de pakkingen van de vacuumpomp zijn de meest voorkomende oorzaken.
gr Martin
Weer bedankt. Voor de snelle en duidelijke reactie.
Ik ga hier binnekort maar aan sleutelen. En dan hoor je van me of dit inderdaad het probleem is.
Mvg.
Willem.
10 jaar
Het is inderdaad wel erg nat van de olie op de vacuümpomp (voor zover ik blindelings kan voelen en aan me vingers kan zien)
Na veel zoeken, eindelijk iemand gevonden die voor mij de o-ringen (pakkingen) kan leveren. Dit was nog een behoorlijke klus.
Vandaag op de post gegaan.
Ik ga er maar even vanuit dat ik alleen deze 2 ringen hoef te vervangen, en dat ik bij deze klus de kleppendeksel er niet af hoef te halen????
Mvg.
Willem.
10 jaar
Klepdeksel hoeft er niet af maar maakt het demonteren en vooral het monteren wel een heel stuk makkelijker. Deze pakkingen zijn tegenwoordig bij de dealer ook gewoon te krijgen.
gr Martin
Zo, ik heb nu 1 van de 2 ringen kunnen vervangen.
Alleen de ring tussen de vacuumpomp en de motor is nu vervangen.
De ring in de vacuümpomp kon ik niet vervangen omdat deze tork moeren zo erg vast zaten, dat bij de 3e moer die ik probeerde het binnengedeelte van de tork moer rond werd.
Ook leek het wel aardig mooi schoon op de plek waar die pakking zou moeten zitten.
Die andere pakking bleef bij het verwijderen van de vacuümpomp bij de motor achter. Deze was wel helemaal rondom nat van de olie. Zowel de binnen als de buitenkant.
Straks even Schoonspuiten bij de pomp, dan een rondje snelweg, en kijken wat er gebeurd.
Zolang ik nog niks merk van olie verlies of verbruik, zet ik me volgende reactie hier over een week op.
Dan zou ik zeker kunnen zeggen of het probleem is opgelost.
Mvg.
Willem.
10 jaar
Helaas, het probleem is nog altijd niet opgelost.
Het zou in princiepe alleen nog kunnen zijn dat die andere o-ring vervangen zou moeten worden.
Het word wel nat van de olie aan die kant, maar zou ook van de kleppendeksel pakking kunnen komen.
Ik zie nog wel wat ik precies doe.
Ik heb hem al bijna 3 jaar, inmiddels in de laatste maand al 5 keer nu de kleppendeksel open gehad, pakking vervangen, 1 o-ring vervangen, (die andere krijg ik niet open), en nog lekt hij altijd olie.
Dus ik denk eraan om maar een andere auto te nemen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Je zit volgens mij wel aardig goed met wat het probleem precies is, alleen ben ik dus blijkbaar niet zo heel goede sleutelaar.
Groetjes.
9 jaar
Een auto weg doen voor een olie lekkage is wel de weg van de minste weerstand , misschien moet je inderdaad de handdoek in de ring gooien en het overlaten aan de wat meer geoefende sleutelaars.
Meestal zit de lekkage juist bij de pakking van het deksel.
gr Martin
Of vloeibare pakking erop en kruislings vastzetten met momentsleutel? Het is een noodgreep maar dan moet ie echt wel dicht zijn.
Auto niet wegdoen!
Ik denk niet dat de lekkage zit in een slijtage van een pakking of dergelijke. Auto's van plus twintig jaar genoeg die rondrijden
met de originele pakkingen. Tenslotte zorgt de motorolie ervoor dat die pakkingen "als nieuw" blijven waarbij pakkingen van
bvb dieselpompen net vlugger stuk gaan door de schrale eigenschappen van diesel.
Denk eens logisch over volgende hypothese. Je auto (een benzine dan nog) heeft 350.000 km. Het is een utopie te denken
dat de compressie nog als nieuw is. Er zit ongetwijfeld ruimte, hoe verwaarloosbaar ook, tussen de zuigers en cilinderwand
alwaar verbrandingsdruk=compressiedruk zijn weg baant en het carter op druk brengt = carterdruk. Dat zorgt sowieso
er al voor dat de olie zich potentieel makkelijker overal tussen perst wanneer er anomalieën zijn.
Een voorbeeld hiervan is de carterventilatie die ervoor zorgt dat de drukken in het carter weg kunnen naar buiten (ok, ze
worden terug gerecycleerd). Wanneer die carterventilatie door de jaren heen verstopt raakt met olieresidu en dan boven-
dien nog meer druk moet laten passeren (die verhoogde carterdruk van hierboven vermeld) dan loopt het fout en zoekt
die druk zich de weg van de minste weerstand, zijnde de pakkingen. Bij de ene is dat de oliedop, de andere het kleppen-
deksel. Als het er ook al langs de peilstok uitkomt, dan is het al behoorlijk verkeerd aan het gaan.
Vervang je carterventilatie! BMW dealers beweren vaak dat dat allemaal niet nodig is. Onzin, bij diverse diesels was dat de
oorzaak van voortijdig turbofalen. Ik heb nog een TDS staan van ook 350000 km. Daar zweette die olie langs de oliefilter-
behuizing en de olievuldop. De carterventilatie bij deze was een eenvoudig gat dat uitgaf in de luchtfilterbehuizing, dus daar
kon ik ook niets gaan veranderen. De oplossing hiervoor was ervoor te zorgen dat het oliepeil tussen min en max stond en
niet hoger. Het zweten bij de olievuldop stopte meteen en bij de oliefilterbehuizing beperkte zich dat met 80 procent.
9 jaar
De kwaliteit van de pakkingen die door BMW zijn gebruikt in deze motoren zijn van mindere kwaliteit. Ze harden uit met alle lekkages van dien. De oplossing is stelselmatig de pakkingen vervangen. In dit geval zal de vacuümpomp waarschijnlijk nog lekken op het deksel. Dus nogmaals demonteren en alles met nieuwe pakkingen terugplaatsen. Dat is de enige oplossing.
De carterventilatie heeft ook aandacht nodig, maar daar zullen de olielekkages niet vandaan komen, tenzij de slangen lek zijn.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar