BMW 3-Serie: Slecht stationair lopen bmw 320i vanos bokken en ploffen...

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320i met vanos M52

Slecht stationair lopen bmw 320 Krukassensor/nokkenassensor?


Hallo allemaal,

Ik heb een BMW 320i met vanos uit 1996 waarbij zich het volgende probleem voor doet.
Ik ben 2 weken terug met de BMW naar Duitsland geweest, bij vertrek geen problemen motor liep helemaal perfect. Echter aangekomen in Duitsland bij het stoplicht na de afrit begon de auto hevig te schudden en te trillen. Leek net een oude traktor.
Ik dacht hij loopt op 5 van de 6 poten dus bobines 1 voor 1 eruit getrokken. Maakte geen verschil...
Ben er mee naar huis gereden, probleem bleef zich helaas voor doen.
Thuis auto uitgelezen, kwam naar boven dat de nokkenassensor kapot was. Nu heb ik deze vervangen maar hij blijft slecht stationair draaien. Warm erger dan koud.
Nu zijn de bougies, olie+filter en luchtfilter ook pas 600km terug vervangen dus dat lijkt mij niet het probleem en de bobines lijken me dus ook nog werken. klinkt nog wel als een 6 cilinder maar dan wel een zieke.
Nu heb ik dus de nokkenassensor vervangen, oude kabel was helemaal porreus en had dus waarschijnlijk sluiting gemaakt.
Maar blijf dus problemen houden. Er komen ook steeds plofjes uit de uitlaat bij stationair lopen. Toerental blijft echter netjes rond 600 a700 RPM.
heb de krukassensor inmiddels ook al vervangen en lijkt nu iets beter te lopen maar nog steeds bokken en ploffen..
Ik begin er nogal radeloos van te worden namelijk en krijg sloop neigingen.. :twisted: Iemand nog tips?

Ik hoor het graag!

gr.
Diederik

died320850

Geplaatst door died320850 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

died320850 (0), 9 jaar geleden

Probleem waarschijnlijk gevonden. Gesmolten massa van de bougie en daarbij een defecte bobine. Weet wie voor wat heeft gezorgd maar dit is volgens mij het probleem.

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Massa van de bougie is de schroefdraad waarin die in het blok vastgedraaid zit. Daar bovenop zit de penbobine. Ik begrijp niet wat er gesmolten is. Ik ben wel erg nieuwsgierig, mede omdat ik hier een 323i voor de deur heb staan.

died320850 (0), 9 jaar geleden

Met massa bedoel ik het staafje tussen de elektrodes. Had gehoopt dat bobine kapot was maar die werkt nog. Injectoren uitgewisselt maar ook dat maakt geen verschil. Ik weet niet meer waar ik moet zoeken... Denk nu aan kleppen of gat in de zuiger maar weet het eigenlijk niet meer met dit blok...

GJBAutos (0) PRO, 9 jaar geleden

Een hoop geld uitgegeven aan onderdelen maar nog niet uitgelezen? Lijkt me de verkeerde volgorde. Computers van deze modelen gaan regelmatig kapot met uitval van een cilinder als gevolg.

uit laten lezen en eventueel de live data laten beoordelen.

gr Martin

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

Kijk eens of de motor zonder luchtfilter beter stationair draait. Er zijn vele mogelijkheden die de fout kunnen veroorzaken. Geen nieuw luchtfilter erin, alleen de oude tijdelijk verwijderen.

Profundo Autoservice (0) PRO, 9 jaar geleden

Kijk even onder het inlaatspruitstuk met een spiegeltje, er zt daar een carterontluchting slang. die zal wel lek zijn of los geschoten.
Zeker als er een slechte bougie in heeft gezeten zal hij wel een backfire gehad hebben. dan knalt die slang eraf en heb je valse lucht.

Als dit het niet is, dan moet je hem een keer uit laten lezen.

died320850 (0), 9 jaar geleden

Auto is direct uitgelezen na het ontdekken van het probleem. Kwam toen naar voren dat de nokkenassensor en injector bij cil 1 niet goed was. Het vervangen van beide maakt wat verschil maar blijft slecht. Alle leidingen gecontroleerd op vacuum lek. Luchtfilter is erafgeweest. Gasklep is gereinigd. Niks heeft echt geholpen...

GJBAutos (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat waren de foutcodes?

gr Martin

died320850 (0), 9 jaar geleden

Foutcode was nr11 wat stond voor de nokkenassensor. Deze ia vervangen voor een nieuw exemplaar.
Andere foutcode was nr3 wat staat voor injector bij cilinder 1. Deze heb ik gewisseld met een andere cilinder. Dit maakte geen verschil.
Krukassensor is dus ook vervangen voor een nieuw exemplaar. Beide sensoren vertoonde kabelbreuken.

GJBAutos (0) PRO, 9 jaar geleden

Foutcode 3 of 11 zegt niet zo heel veel, je kunt beter de auto laten uitlezen en zorgen dat je of P codes krijgt of de betekenis bij de foutcodes. Deze codes zijn specifiek BMW en verschillend bij verschillende DME's.

Als een krukassensor kapot is dan wil deze motor niet starten, bij een defecte nokkenas sensor wil de motor meestal wel starten echter gaat dit meestal moeizaam. Een kapotte injector kom je maar zelden tegen bij deze motoren. Een defecte bougie kan er voor zorgen dat een DME kapot gaat, geeft dezelfde problemen (En meestal dezelfde foutcode) als een defecte bobine.

gr Martin

died320850 (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor de info Martin!
Ik heb de auto zelf uitgelezen met een simpel uitlees apparaatje, wel specifiek voor BMW met een bijbehorend tabellenboekje. De P code's heb ik dus niet. Hoe kan ik testen of mijn DME kapot is? Is er dan schade aan de printplaat te zien? of een interne kabelbreuk?
hoor het graag!

died320850 (0), 9 jaar geleden

Kan het eventueel nog zo zijn dat de injector geen stroom krijgt van de leiding erboven? en dus geen brandstof inspuit?

GJBAutos (0) PRO, 9 jaar geleden

Dat er een foutcode op een bepaald onderdeel staat wil niet zeggen dat dit onderdeel stuk is, dit kan ook een gevolg zijn van een ander probleem. Een DME kun je laten testen maar je zou eerst de eventueel andere problemen kunnen uitsluiten. Ik zou eerst beginnen met het uitlezen bij een dealer of een specialist en de preciese foutcodes en hun beschrijving noteren.

gr Martin

MJ (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=died320850]Kan het eventueel nog zo zijn dat de injector geen stroom krijgt van de leiding erboven? en dus geen brandstof inspuit?[/quote]
de dme kan 1 injector uitschakelen als bijv. een bougie niet vonkt. dit om te voorkomen dat onverbrande benzine de kat beschadigd.
nogmaals, volg het advies op om het luchtfilter te verwijderen de houder te sluiten en de motor dan warm laten draaien.

died320850 (0), 9 jaar geleden

Maar wat kan ik concluderen indien de motor beter loopt zonder luchtfilter?
Had vandaag nog die leiding doorgemeten voor de voeding van de injector en deze leek te werken met draaiende motor. Lijkt er dus op dat deze werkt.
Uitlezen bij de dealer wordt lastig rond deze tijd. Is het mogelijk dat er een klep kapot is of toch gat in de zuiger. Of moet dit heel anders klinken?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.