auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: BMW 318tds loopt stationair onregelmatig na een makkelijke koude

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: m40d18

Hallo!

Ik heb hier een heel raar probleem wat zich pas afgelopen tijd kenbaar maakte, steeds als het wat "frisser"is. (onder de 8/9 graden celcius)
wanneer ik sochtends mijn auto start, na standaard 2 keer voor te gloeien (gewoon, omdat het kan...) slaat de motor meteen aan en loopt enkele seconden gewoonweg perfect.
Maar daarna begint de motor onregelmatig te "missen", hoe kouder hoe erger.
ik laat hem dan even draaien en hoor dan de motor steeds soepeler draaien, en de grijze puffen uit de uitlaat wanneer hij "mist"worden steeds minder.(ruikt naar onverbrande diesel...)
Ik heb bij wijze van test de verstuiver van cilinder 1 en 2 vervangen maar dit maakt geen verschil. (verstuivers zijn alle 4 redelijk nieuw, de verstuiver met sensor heb ik vervangen in 2010, de andere 3 heb ik een jaar of 2 geleden vervangen)
Ik heb ook wat lopen draaien aan de injectiepomp, maar dit maakt het alleen maar erger (pomp is een paar jaar geleden gereviseerd)
nou heb ik wat zitten zoeken en meten, toen kwam ik er achter dat de motor begint te stotteren nadat de gloeispiralen stoppen met gloeien.
Ik heb nu bij wijze van test een draad aangesloten op de rood/witte draad naar het gloeirelais, als ik hiermee massa maak schakelt het relais in en kan ik even na-gloeien.
De motor loopt dan PERFECT.
Nu weet ik niet de exacte werking van het gloeisysteem, dus ik weet niet of mijn auto ook na hoort te gloeien.
het relais krijgt een massasignaal van de ecu, en het lijkt me stug dat de timer in de ecu van slag is.
Ik heb een chiptuning laten doen, een erg milde, kan hierbij deze timer aangepast zijn?
mechanisch denk ik dat mn blokje nog in topconditie is, want ik heb een laag olieverbruik, geen blauwe rook en hij loopt als een zonnetje.
Ik heb geen compressiemeting laten doen omdat mn blokje geen enkele moeite heeft met aanslaan, verstuivers niet laten testen omdat ze redelijk nieuw zijn.
Bij het uitlezen van de DDE krijg ik alleen de foutmelding dat er te lang gegloeid word, maar dat had ik al verwacht...
Als ik de analoge waarden van de sensoren nakijk zie ik ook dat de motortemperatuur en brandstoftemperatuur in de buurt komen van de buitentemperatuur, en de pomp staat binnen de marge getimed, tenminste, ik krijg geen foutmelding,...
Ik heb flink lopen zoeken op internet, maar kom mijn symptomen nergens tegen.
Ik stoor me hier mateloos aan, want de motor blijft lang in koudloop en draait koud behoorlijk schadelijk.
voordat ik naar de dieselspecialist ga wil ik zeker weten dat het euvel niet iets heel simpels is.
Heeft iemand veel ervaring met deze blokken (318, 325, 525, 725tds) en heeft iemand zin om hier over mee te denken?
Alle tips zijn meer dan welkom, tot die tijd gloei ik manueel wat extra na. ;-)
bij voorbaat dank!

ps, ik maak morgen een video van mijn koudstart zonder extra gloeien.

Geplaatst door

Sjimmiebimmer (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Omdat je aan je pomp gedraaid hebt , is al zo wie zo een reden om naar een dieselspecialist te gaan en deze juist af te laten stellen , met de hand/op gevoel is altijd mis.
Je compressieeindtemperatuur zou te laag kunnen zijn om een goede verbranding te hebben bij koude motor.
Compressie meting ?
Door langer na te gloeien verhoog je dit kunstmatig.
Verstuivers kunnen ook niet juist vernevelen waardoor dit niet meewerkt in een goede verbranding.
Zit er geen koudstartvervroeging op de pomp ? als deze niet werkt , wordt er te laat in gespoten bij koude motor en zal deze ook beroerd lopen
Er zijn te veel aannames in dit verhaal , aannames zijn nooit een goede raadgever.
De diverse vacuumslangetjes zijn allemaal nog wel goed ?

Bedankt voor je snelle reactie.vorige zomer heb ik de pomptiming laten controleren bij mijn ex-garage met de vraag deze zo vroeg mogelijk, maar binnen de marge, af te stellen. (Dieselspecialist....)
Auto ging toen regelmatig bij lage belasting in noodloop waarop ik simpelweg t gaspedaal moest loslaten en weer indrukken.
Ik kon er niet meteen terug mee naar de garage omdat we die dag naar creatie vertrokken...
Wel de garage opgebeld en na de vakantie langs geweest om aan de computer te hangen.
"Zie je, staat perfect op tijd" was de reactie.
Mijn vertrouwen in deze garage was meteen weg, want thuis heb ik de pomp een tikje vertraagd, en daarna nooit geen noodloop meer gehad.
Later bleek dat ze gewoon aan de pomp gedraaid hebben met draaiende motor, maar de computer gaf steeds hetzelfde aan, dus "het is in orde zo", en ze hebben hem vastgedraaid.
Ze hebben nooit statisch de pomp op tijd gezet.
Deze garage is eerder ook vergeten om de olie-retourleiding van m'n nieuwe turbo, vast te draaien, waar ik toevallig gelukkig zelf achter kwam.
Dat is dan de "specialist" in mijn omgeving die ik moet vertrouwen....
Heb jij toevallig ervaring met een èchte specialist?

Ik woon in nederland , ik weet er hier in de buurt wel 1 , maar dat is wel erg ver weg voor jou.
In belgie zal er toch nog wel 1 in de buurt zitten?

Ik denk dat wat gegevens moet aanpassen...
Ik woon al enkele jaren in Nederland, Esch, bij den Bosch.
Ik ga maandag eerste werk een afspraak maken om de pomp op tijd te laten zetten.
Mocht het daarmee in orde zijn, dan laat ik het weten.

Google eens op bmw specialist , kom je er wel een paar tegen.

Hopende dat er op dit oudere topic gereageerd gaat worden...
Ik heb een compressietest gedaan, alle 4 cilinders net onder de 30 bar bij koude motor (moet minimaal 22 bar zijn...)
Ik heb de verstuivers laten testen bij Visser in den Bosch, allemaal perfect!
Ik heb een goed werkende injectiepomp weten te vinden, gemonteerd en de volgende dag gestart.
Precies hetzelfde probleem...
Starten, meteen aanslaan, en na n paar seconden weer het "missen".
Ik heb daarna m'n eigen, recentelijk gereviseerde, pomp gemonteerd, uiteraard exact t zelfde.
Er komt geen enkel luchtbelletje in de transparante leiding.
Ik heb nu dus ALLES gecontroleerd, maar niks opgelost.
Ik betwijfel dat m'n verstuivers werkelijk in orde zijn, want het kan verder nergens aan liggen.
Ik dacht net wat vocht te zien rond verstuiver 4, schoongespoten met remmenreiniger, dan morgen bij thuiskomst kijken of hij weer nat is. (Kan ook van het ontluchten zijn...)
Heeft iemand nog ideeën?
Ik ben inmiddels radeloos!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.