close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Rare bandenslijtage BMW 320i e91 BJ:2009

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 liter atmosferisch

Hallo,

Bij het wisselen van de zomer naar winterwielen merkte ik een zeer rare bandenslijtage op aan de zomerbanden. De achterbanden die anderhalf jaar geleden zijn vervangen hadden precies hetzelfde als nu de voorbanden. Het lijkt alsof er iets tegen de band aan loopt op alle 4 de wielen op dezelfde plaats? Ik kan geen mogelijke manier bedenken dat banden zo kunnen afslijten. Het gaat om Bridgestone Potenza banden (RFT) met de maat:

voor --> 225/35 19
achter --> 255/30 19

De achterbanden zijn vervangen voor bridgestone notenza's maar geen RFT. Het lijkt nu dat het niet gebeurt bij de achterbanden maar deze slijten weer op een andere rare manier af. Namelijk dat de outside van de band veel harder slijt dan de inside. De auto heeft een M onderstel en staat dus flink laag waardoor je zou verwachten dat het andersom zou zijn. De auto is al een keer uitgelijnd maar denk dat ik het voor de zekerheid alsnog maar een kaar laat doen binnenkort.

Iemand die een idee heeft waar dit door komt?

[url=http://s1058.photobucket.com/user/wouter...][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t402...[/img][/url]

Geplaatst door

WouterKB (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Maak ook eens een foto van de volledige band , qua loopvlak.

Naar een goede uitlijner gaan. De meeste uitlijn bedrijven stellen de wielen vaak alleen maar binnen specificaties die over het algemeen vrij ruim zijn. Als hij echt goed uitgelijnt moet worden zou ik eens contact opnemen met Lammert van der Meulen in Dokkum.

Een M-Techniek BMW is overigens niet heel veel lager als een normale BMW meest tussen de 1 en 2 cm.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

9 jaar

Hier de fotos van het geheel landoppervlak, ik heb ook een foto vh uitlijnrapport erbij gezet. Iemand die hier uit kan opmaken dat er iets niet goed staat?

[url=http://s1058.photobucket.com/user/wouter...][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t402...[/img][/url]

[url=http://s1058.photobucket.com/user/wouter...][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t402...[/img][/url]

[url=http://s1058.photobucket.com/user/wouter...][img]http://i1058.photobucket.com/albums/t402...[/img][/url]

WouterKB 0

9 jaar

Ongelijkmatige slijtage bij rft banden van dit merk en type komt wel meer voor. Het lijkt erop dat het veroorzaakt wordt door de specifieke opbouw van de wang van de rft banden. Bij mijn e90 waren de voorbanden (conti) binnen 20k km ook helemaal kaal aan de buitenzijde, terwijl er op ander plaatsen nog behoorlijk profiel aanwezig was. Dit terwijl de uitlijning ook gewoon goed was.

Ik heb er nu Michelin Primacy HP RFT onder zitten en die lijken vooralsnog een stuk gelijkmatiger te slijten.

Brum1467 0

9 jaar

dit is verkeerde uitlijning

Veel uitlijners beweren dat ze achteraan niet veel kunnen uitlijnen, terwijl dit net wel kan. Ik herinner mij de juiste termen niet meer:
camber, caster of nog iets anders. In ieder geval: degelijk laten uitlijnen. Banden die na 20.000 km op zijn...

BMW320d19 0

9 jaar

De slijtage treedt volgens ts zowel op bij de voorbanden als bij de achterbanden. Het zou wel toevallig zijn als zowel de voorzijde als de achterzijde van de auto een min of meer gelijke uitlijningsfout zouden hebben. Ook is de slijtage op de zijkant best extreem. Het zal mi waarschijnlijk te maken hebben met de opbouw van de wang van de rft band. Dit verklaart dan ook dat de niet runflat banden met dezelfde uitlijning deze slijtage niet vertonen.

Brum1467 0

9 jaar

Bandenspanning is wel juist ?

De bandenspanning is altijd goed geweest, word regelmatig bijgehouden. Ik denk eigenlijk ook dat het met de band te maken heeft en niet zozeer de uitlijning. Achter is over het algemeen minder goed uit te lijnen dan voor maar dat geld vooral voor FWD auto's.

Volgende banden worden dus of RFT van Michelin of gewoon normale bandjes en dan maar wat extra reparatie spul in de achterbak.

WouterKB 0

9 jaar

Als er te weinig lucht in zit, dan slijten de buitenste zijdes ook sneller dan de binnenste. Als je hem nog een keer laat uitlijnen zou ik vragen of ze echt het minimum aan spoor naar binnen willen aanhouden. Bij jou is dat 0°05 aan de voorkant en 0°07 aan de achterkant dat wil ook wel helpen. Voor de rest kun je wel wat meer wielvlucht nemen de wielvlucht is standaard aanpasbaar zowel voor als achter.

Je moet alleen aan de voorkant het pinnetje verwijderen (3mm inbus maar tangetje is meestal nodig) en dan als je de bouten losmaakt kun je de veerpoot naar binnen drukken voor meer wielvlucht.

Dus als je dit doet zou ik in ieder geval voor die -0°43' wielvlucht aan de voorkant gaan of misschien wel -1°00' als de buitenkant van je band afslijt.
Of je moet banden hebben met een hele stugge zijwand die wat minder mee bewegen tijdens de bochten.

Bij BMW's horen nou eenmaal uitlijn waardes die niet optimaal zijn voor de banden, maar het rijdt wel comfortabeler.


[img]http://i58.tinypic.com/2vx0ep0.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/atp0t1.jpg[/img]

rover200vi 0

9 jaar

Ik zou toch het advies van GJBAutos opvolgen, in plaats van zelf te knoeien...zie #3

Hans4040 1285
badge vip badge

9 jaar

Inderdaad, evt. uitlijnen en een ander merk/type band erop.

Brum1467 0

9 jaar

Ik zeg ook niet dat je het zelf hoeft te doen maar de uitdraai van Nauta zag er nou eenmaal prima uit, en ik ken Nauta zelf ook (ik woon in Groningen) en ik heb er alleen nog maar goede verhalen over gehoord. Hoe kunnen ze het nou verprutsen je kunt toch zelf aan de uitdraai zien dat het goed is? De wielvlucht moet je laten aanpassen door degene die het uitlijnen doet anders wordt het nooit gelijk natuurlijk.

rover200vi 0

9 jaar

Nauta is een prima uitlijner en als je daar de laatste keer geweest bent zou ik gewoon terug gaan en dit probleem aan hen voorleggen. Dit is geen normale slijtage.

Als de datum op het uitlijn rapport klopt dan is het dik 1.5 jaar geleden dat er uitgelijnt is er kan in de tussentijd een hoop gebeurt/veranderd zijn aan de wieluitlijning.

Bij Nauta kun je prima terecht voor een 'normale' uitlijning, als je een uitlijning zoekt die aan jouw wensen voldoet zou ik zoals eerder gezegt naar Lammert van de Meulen gaan.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.