auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 7-Serie: olie verbruik

Bouwjaar: 1982, Brandstof: LPG, Motorcode: 728i

een 728i e23 die nogal wat olie verbruikt
eerst op 10w40 (van de aldie) toen was het verbluik op 1000km een liter
toen is er overgegaan naar 15w40 (merk weet ik niet) toen werd het op 1000 km ongeveer 800 ml

nu is mijn vraag wat is de aangeraden olie voor deze blokken op gas

Pjotr

Geplaatst door

Pjotr 156 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Reviseren of een ruilmotor?

oldford 0
badge

14 jaar

dat was de vraag niet

btw er zit net een ruilmotor in dus

Pjotr 156 0

14 jaar

Bij een ruilmotor met zo'n olie-misbruik klopt er ergens iets niet..

Weet niet wat deze zou mogen gebruiken, maar er zijn zat modellen waarbij 1 liter op 1000km is toegestaan!

Het merk olie doet er niet toe, wel de specificatie's zijn van belang.

Indien je geen problemen ermee hebt en hij niet blauw rookt, lekker door tuffen ermee en regelmatig het oliepeil in de gaten houden / bijvullen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Misschien niet wat je vroeg, maar het is wel wat je moet doen.
Als professional zou je toch moeten weten dat bij een olieverbruik van 1 liter op 1000km de motor (nagenoeg) versleten is.
Enne, koop de volgende ruilmotor ergens anders, want deze heeft je alleen maar een hoop tijd, moeite en geld gekost.

oldford 0
badge

14 jaar

het is niet mijn auto (gelukkig niet)

en ik heb geen professional

maar weet idd dat 1 op 1000 meestal revisie betekend

maar door gebruik andere/betere olie het het verbruik wel verminderd

mss met andere olie (die er voor bedoeld is) word het nog iets beter (ik verwacht geen wonderen)

en mss eerst een uitzoeken wat er versleten is mss alleen de kop reviseren ?

Pjotr

Pjotr 156 0

14 jaar

Staat toch echt professional onder je naam. Misschien (laten) wijzigen, dan krijg je wat meer op particulieren toegespitste antwoorden.

oldford 0
badge

14 jaar

Je motor verbruikt veel olie dus er iets aan kapot maken kan al niet meer , 20w50 erin zal een vermindering geven maar dan nog, veel zal het niet uitmaken en een verbruik van rond 1l op 1000 is veel maar kan jaren goed blijven gaan , echter in deze tijd kun je het niet maken om met een olie boot te blijven rijden .

mike e39 0
badge

14 jaar

[quote=oldford]Staat toch echt professional onder je naam. Misschien (laten) wijzigen, dan krijg je wat meer op particulieren toegespitste antwoorden.[/quote]
maakt mij persoonlijk niet uit dat er prof onder mijn naam staat


Pjotr

Pjotr 156 0

14 jaar

oke geen probleem is al jaren zo
die termen zijn er een keer bij gekomen en sindsdien staat er bij mij prof bij

Pjotr

Pjotr 156 0

14 jaar

Pjotr,

Dan vraag ik me wel nog af wat er verstaan word onder een ruilmotor ? Is dat een marktplaats exempaar ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

[quote=stefan84]Pjotr,

Dan vraag ik me wel nog af wat er verstaan word onder een ruilmotor ? Is dat een marktplaats exempaar ?

Gr Stefan[/quote]
nee is door de vorige eigenaar ingebouwd oude blok had geen compressie meer
en toen is dit blok er ingekomen die dus ook slecht lijkt (waar het blok vandaan komt weet ik niet)


ik denk zelf aan de kleprubber omdat het blok wel een tijdje stil gestaan/gelegen heeft

Pjotr

Pjotr 156 0

14 jaar

Je kan eens op een hoger toerental afremmen op de motor, als je dan weer gas geeft en rookt goed blauw kunnen het je klepsteelrubbers zijn, maar zelf vermoed ik dat je probleem aan de ( zuiger ) olieschraapveren ligt.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Olieverbruik bij deze 6-cilinder komt nagenoeg 99,99% door de kleprubbers. Deze worden hard en dichten dan niet meer af.
Overigens is/was het toegestane olieverbruik af fabriek 0,15 ltr. per 100 km...........Dus wat fabrieksspecificaties betreft valt deze nog dik binnen de normen.
De kleprubbers zijn eventueel te vervangen zonder kopdémontage maar echt eenvoudig gaat dat dan niet.
Radiateur er uit, rechter motorsteun verwijderen zodat de motor verder kantelt, distributiedeksel en tandwiel los, kopbouten aan 1 zijde iets lossen en tuimelaarassen naar voren schuiven zodat de tuimelaars er uit kunnen. Daarna cilinders onder druk zetten en klepveren verwijderen.
Met aangepast gereedschap is het ook mogelijk om de tuimelaarassen te laten zitten en alleen de tuimelaars opzij te schuiven om daarna de klepveren te kunnen verwijderen en dan de rubbers te vervangen.
In ieder geval een klusje van enkele uren voor een kenner met hulp van 'n 2e kenner.

Petje57 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.